Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-02-2007, 13:07
infamous's Avatar
infamous infamous is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 155
Default CU of CJ in T2 bouwen en nog wat vragen

Ik heb het volgende liggen:

Een CU blok, inclusief kachelpotten.

Een CJ blok, zonder, ook zonder kleppendeksels enz., gewoon wat minder compleet.

Ik wil 1 van deze blokken opnieuw op gaan opbouwen en meteen wat tunen om vervolgens in mijn T2b te gaan bouwen waar nu een 1600 AS in ligt.

Om een beetje een idee te geven:
Ik wil met het verkeer mee kunnen komen, dus 120/130 km/h moet goed te doen zijn.
0 – 100/120 in een redelijke tijd.
Het gaat me meer om het koppel, een redelijk verbruik en betrouwbaarheid dan ongelooflijk veel pk’s.
Verder wil ik verwarming in m’n bus houden/hebben.

Het is het eerste blok wat ik ga opbouwen en ben een beetje aan het inventariseren. De 1600 gaat voorlopig nog wel mee, dus ik neem ruim de tijd voor de op- en ombouw.

Als eerste vraag ik me af welk blok ik het beste als basis kan nemen.
Wat zijn de voor- en nadelen van de CU cilinderkoppen?
Is de standaard koeling de beste die je kan hebben?
Volgensmij is deze ook nodig voor de standaard verwarming of heb ik het mis?
En passen die CU kachelpotten eigenlijk wel op mijn bus?

Ben zelf ook nog van alles aan het uizoeken en bekijken, maar ik wil eens wat meningen en tips horen van mensen die meer ervaringen hebben.
__________________
______________
Golf MK4 1.9TDI
T2b 1600
Golf MK1 Cabriolet 1.8
Polo 6N 1.9D
Reply With Quote
  #2  
Old 22-02-2007, 02:30
Died's Avatar
Died Died is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 321
Default

Check de Ultra VW van vorige en deze maand eens. Er staat een heel "How to"-artikel in over het opbouwen/tunen van een 2 liter.
Succes ermee!
__________________
If my Surfbus made you smile, return the favor...FLASH ME!
Reply With Quote
  #3  
Old 22-02-2007, 08:28
infamous's Avatar
infamous infamous is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 155
Default

Quote:
Originally Posted by Died
Check de Ultra VW van vorige en deze maand eens. Er staat een heel "How to"-artikel in over het opbouwen/tunen van een 2 liter.
Succes ermee!


Ik ga die van januari en februari bestellen (deel 1 en 2 van het verhaal).
__________________
______________
Golf MK4 1.9TDI
T2b 1600
Golf MK1 Cabriolet 1.8
Polo 6N 1.9D

Last edited by infamous : 22-02-2007 at 08:44.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-03-2007, 16:22
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by infamous
Om een beetje een idee te geven:
Ik wil met het verkeer mee kunnen komen, dus 120/130 km/h moet goed te doen zijn.
0 – 100/120 in een redelijke tijd.
Het gaat me meer om het koppel, een redelijk verbruik en betrouwbaarheid dan ongelooflijk veel pk’s..


Dan kun je afzien van de tuning. Een CJ of Cu motor levert voldoende vermogen. 120 haal je makkelijk en aan een heuvel heeft deze motor geen boodschap...waar de AS-motor al snel de moed in de schoenen zinkt en je terug moet naar de 3e versnelling

Kortom: een CJ / CU in originele staat is een sterke motor die prima mee kan in het hedendaagse verkeer.

Quote:
Originally Posted by infamous
Verder wil ik verwarming in m’n bus houden/hebben.


Zorg dat alles in goede staat verkeert (goede kachelpotten, aansluiting van de slangen, geen kierende deuren, etc.) dan heb je een redelijke verwarming. Deze gaat het echter nooit winnen van een watergekoelde motor.

Als je het dan nog te koud hebt kun je een Eberspaecher BA6 standkachel overwegen. Zitten weer voor en nadelen aan...

Quote:
Originally Posted by infamous
Als eerste vraag ik me af welk blok ik het beste als basis kan nemen. Wat zijn de voor- en nadelen van de CU cilinderkoppen?


Geen idee welke cylinderkoppen beter zijn. Ik vermoed dat ze beiden dezelfde kwaliteit hebben.

Als basis zou ik de CJ motor gebruiken. Die hoort origineel in de T2 en past dus het beste. De CU motor is alleen in de T3 gebruikt. En heeft hier en daar wat dingen anders zitten, is wel om te bouwen natuurlijk, maar toch.

Quote:
Originally Posted by infamous
Is de standaard koeling de beste die je kan hebben? Volgensmij is deze ook nodig voor de standaard verwarming of heb ik het mis?.


Als je alles in originele staat brengt is er geen probleem. De koeling van zo'n blok is prima. Ga je echter dingen veranderen: onderdelen weglaten, op LPG rijden...dan wordt het minder. Maar normaal gesproken is aanpassen van zo'n blok niet nodig. Onthou dat die wagens erg populair waren/zijn in California en Afrika en dat is met name omdat ze goed tegen de hitte kunnen. Onderhoud is wel belangrijk.

Quote:
Originally Posted by infamous
En passen die CU kachelpotten eigenlijk wel op mijn bus?


Ze zijn anders, maar waar het verschil precies in zit weet ik niet. Kijk en vergelijk zou ik zeggen.

let wel op de aansluiting tussen kachelpot en de koppen. Deze is in het laatste modeljaar van de T2 gewijzigd. Er is dus 1 jaar in de productie van de CJ motor dat er een ander type aansluiting is gebruikt. Ik denk dat deze hetzelfde is als op de CU motor.

Quote:
Originally Posted by infamous
Ben zelf ook nog van alles aan het uizoeken en bekijken, maar ik wil eens wat meningen en tips horen van mensen die meer ervaringen hebben.


Mijn advies: voor de CJ motor gaan en deze origineel opbouwen. Het blok heeft een prima vermogen en in originele staat werkt alles prima. Met tunen bereik je misschien meer power, maar heb je dat echt nodig? Het kost geld en als je het verkeerd doet loop je kans dat je blok wel oververhit raakt.

Het CJ blok komt goed mee met het verkeer en is niet te vergelijken met de AS-motor.

Oh ja: type versnellingsbak is ook belangrijk. Bij de CJ motor hoort een CP-bak.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #5  
Old 04-03-2007, 20:19
infamous's Avatar
infamous infamous is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 155
Default

Aan deze info heb ik wat, bedankt.
De verwarming moet vergelijkbaar zijn met wat ik nu heb, dus mijn idee is alleen kachelpotten gebruiken of een elektrische oplossing.
De cj is volgensmij niet uit 79 (met de andere koppen) en mijn plan is inmiddels ook om die te gaan gebruiken.
Wat ik trouwens begrepen heb is dat die cu kachelpotten een rechthoekige aansluitflens hebben i.p.v. een ronde zoals de cj. Die van 79 heeft dat ook geloof ik.

Verder heb ik die ultra vw magazines binnen. Via de site besteld en had ze binnen 2 werkdagen binnen. Daarin beschrijven ze kort de opbouw van een 2055 voor een T2 voor straatgebruik. Licht getuned, maar niet te gek.
Het artikel is niet erg uitgebreid, maar ik kan er wel wat mee.

Voorlopig ben ik nog even aan het demonteren en info verzamelen.
__________________
______________
Golf MK4 1.9TDI
T2b 1600
Golf MK1 Cabriolet 1.8
Polo 6N 1.9D
Reply With Quote
  #6  
Old 06-03-2007, 21:46
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by infamous
Aan deze info heb ik wat, bedankt.
De verwarming moet vergelijkbaar zijn met wat ik nu heb, dus mijn idee is alleen kachelpotten gebruiken of een elektrische oplossing.


Die van de CJ motor is sowieso beter omdat je er een electriche blower bij hebt. Althans: die hoort er bij te zitten, hangt boven de motor aan het 'plafond' van de motorruimte.

Quote:
Originally Posted by infamous
De cj is volgensmij niet uit 79 (met de andere koppen) en mijn plan is inmiddels ook om die te gaan gebruiken.
Wat ik trouwens begrepen heb is dat die cu kachelpotten een rechthoekige aansluitflens hebben i.p.v. een ronde zoals de cj. Die van 79 heeft dat ook geloof ik.


Ja dat klopt. De CJ motor van modeljaar 1979 (dus gebouwd tussen aug-78 en aug-79) heeft de hoekige aansluitflens. Vandaar dat 1979er CJ-kachelpotten one-year-only zijn. (en dan te bedenken dan voor een FI-motor weer andere kachelpotten zijn, ook one-year only....en motoren met FI en Katalysator...ook one-year-only...)

succes met de opbouw!
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum