Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wassen en poetsen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-12-2007, 21:14
MartinGT's Avatar
MartinGT MartinGT is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 2,034
Default

Ik wil binnenkort mijn polotje netjes in de was zetten, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven. De lak is redelijk dof, ik denk dat de auto al jaren niet meer in de was is gezet.

Ik zoek dus iets om glans terug te krijgen en van de ''swirls'' (jaja ) af te komen, wat raadt je aan?


Reply With Quote
  #2  
Old 18-12-2007, 21:22
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by MartinGT
Ik wil binnenkort mijn polotje netjes in de was zetten, maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven. De lak is redelijk dof, ik denk dat de auto al jaren niet meer in de was is gezet.

Ik zoek dus iets om glans terug te krijgen en van de ''swirls'' (jaja ) af te komen, wat raadt je aan?




Je autootje kan enorm opknappen. Je hebt een eenlaagslak (dus zonder blanke laglaag en daarom is een polish ontzettend noodzakelijk. Je kan naar een stappenplan kijken van Meguiar's, dus heeft namelijk een pure polish als 2e stap en dat is voor oudere lakken zeer aan te raden. Om van je swirls af te komen zal je moeten poetsen en nog eens poetsen. Spierballenwerk dus.

Of je maakt het jezelf makkelijk en je koopt een G220 Poetsmachine (maar dat is nu niet echt low budget).

Ik raad je aan:

1) Wassen (met goede shampoo), afspoelen, drogen
2) Kleien (nee deze stap wil je echt niet overslaan, geloof me!!)
3) Scratch-X voor de hele auto
4) Deep Crystal Pure Polish
5) Deep Crystal Wax

Je hebt nog nodig:

Even Coat applicator pads (voor Scratch X en Polish)
Hi Tech Applictor pads (voor je wax)
Microfiber poetsdoeken (voor het uitpoetsen), ik raad de protech doeken aan, goedkoop maar erg goed.

Totaal kom je dan, helaas, nog op zo'n 90,- uit (krijg je van ons wat doeken en pads erbij).

Maar ik garandeer je dat je versteld zult staan van het resultaat. Mocht je bij ons in de buurt zitten, of je bent bereid om langs te komen dan willen we je een gratis demo geven op bijvoorbeeld je hele motorkap. Je weet niet wat je ziet dan.

Groeten,

Tim
Reply With Quote
  #3  
Old 18-12-2007, 21:48
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

even apart topic voor gemaakt
Reply With Quote
  #4  
Old 18-12-2007, 22:30
MartinGT's Avatar
MartinGT MartinGT is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 2,034
Default

@Tim, bedankt voor je uitgebreide reactie, maar 90 Euro is inderdaad nu niet bepaald low budget.

Is het mischien een optie om:

1) Clay-bar setje aan te schaffen
2) Oude vertrouwde blik commandant weer eens open te trekken.
3) En dan afwerken met de Deep Crystal Wax die je noemde.

Dan zit ik al bijna aan 40 Euro, wat ik nog steeds best veel geld vind. Voor het poetsen gebruik ik dan wel oude katoenen t-shirts.
Reply With Quote
  #5  
Old 18-12-2007, 22:36
Mister Cool's Avatar
Mister Cool Mister Cool is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 5,083
Send a message via MSN to Mister Cool
Default

Quote:
Originally Posted by MartinGT
@Tim, bedankt voor je uitgebreide reactie, maar 90 Euro is inderdaad nu niet bepaald low budget.

Is het mischien een optie om:

1) Clay-bar setje aan te schaffen
2) Oude vertrouwde blik commandant weer eens open te trekken.
3) En dan afwerken met de Deep Crystal Wax die je noemde.

Dan zit ik al bijna aan 40 Euro, wat ik nog steeds best veel geld vind. Voor het poetsen gebruik ik dan wel oude katoenen t-shirts.


Dat kleien is een goed idee. Overigens was ik daarna zelf gegaan voor Valma Speedshine, die is naar mijn idee net ff groffer dan de Crystal polish. En meer dan de helft goedkoper . Ik gebruik tegenwoordig de NXT wax van meguairs, die is prijzig, maar vind ik persoonlijk wel erg goed . Ben je ook zo'n 40/50 euro kwijt. Maar je auto poets je niet goed voor 10 euro
__________________

'86 Jetta 1.6 TD
'85 Golf 1.6 GTD
'82 Bus D
'67 1600A Limousine
Reply With Quote
  #6  
Old 19-12-2007, 01:20
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Kleien is BS!Heeft geen enkele zin om doffe lak weer te laten glimmen.
Leuk om aanslag te verwijderen,verder niet.Ik heb het regelmatig gebruikt op verschillende auto's,maar er is er niet één van gaan glimmen.Hooguit wordt de lak iets gladder.
Ik heb het ook niet zo op commandant.Maar als je het goedkoop wilt houden,zou ik dat toch doen.Kom je een heel eind mee.Desnoods doe je dat twee of drie keer.Daarna gewoon een goede was er overheen,en klaar.
Kan je niet van iemand een poetsmachine lenen ofzo?Dan kan je hem nat polijsten,gaat 10x makkelijker .
Als je geen zin hebt om het zelf te doen,gewoon bij een poetsbedrijf even vragen wat het kost om alleen de buitenkant te doen.Met een beetje mazzel ben je (zwart) voor 50 euro klaar.
Reply With Quote
  #7  
Old 19-12-2007, 01:40
MartinGT's Avatar
MartinGT MartinGT is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 2,034
Default

Kleien heeft wel degelijk zin, een glad oppervlak spiegelt meer dan een ''ruw'' oppervlak. Ik heb 5 jaar als bijbaantje, naast school, auto's gepoets bij een garagebedrijf, en weet echt wel hoe ik een auto moet poetsen. Alleen ik ben niet zo thuis in de poetsproducten die op de consumentenmarkt verkrijgbaar zijn, bij dat bedrijfje waar ik werkte deed ik het als volgt:

1) Klei van Innotec, gewoon met water.
2) Cleaner Fareclá G3 (Grof) Ook wel bekend van ''wheeler dealers'' velgen polijsten.
3) Eventueel nog Fareclá G10 (Fijn)
4) En dan als was Easy polish, ben alleen de merknaam even kwijt.

Maarja deze producten zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar als consument, vandaar mijn vraag wat ik het beste kan gebruiken.
Reply With Quote
  #8  
Old 19-12-2007, 08:07
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Default

Goed topic! veel nuttige tips.
__________________
MK 1 gti 83 (project)
Reply With Quote
  #9  
Old 19-12-2007, 09:39
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Ik zou gewoon de producten nemen die Tim aanbeveelt. Met Meguiar's doe je namelijk echt heel erg lang, zie het als een investering.
Reply With Quote
  #10  
Old 19-12-2007, 10:15
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Quote:
Originally Posted by MartinGT
Kleien heeft wel degelijk zin, een glad oppervlak spiegelt meer dan een ''ruw'' oppervlak. Ik heb 5 jaar als bijbaantje, naast school, auto's gepoets bij een garagebedrijf, en weet echt wel hoe ik een auto moet poetsen. Alleen ik ben niet zo thuis in de poetsproducten die op de consumentenmarkt verkrijgbaar zijn, bij dat bedrijfje waar ik werkte deed ik het als volgt:

1) Klei van Innotec, gewoon met water.
2) Cleaner Fareclá G3 (Grof) Ook wel bekend van ''wheeler dealers'' velgen polijsten.
3) Eventueel nog Fareclá G10 (Fijn)
4) En dan als was Easy polish, ben alleen de merknaam even kwijt.

Maarja deze producten zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar als consument, vandaar mijn vraag wat ik het beste kan gebruiken.



Ik heb zelf bijna 8 jaar fulltime bij een autopoets bedrijf gewerkt,dus ik weet ook echt wel waar ik over praat..De laatste 3 stappen van je kan ik me helemaal in vinden.Maar klei is gewoon onzin,om een auto te laten glimmen.Waarom denk je dat ze klei eerst gebruiken,en daarna pas gaan polijsten.
Oftewel:eerst een auto kleien om hem glad en glimmend te krijgen,en daarna polijsten om hem glad en glimmend te krijgen .Niet erg logisch,of wel?
Klei is leuk als je bepaalde soorten aanslag niet van je lak af krijgt.Maar verder is het absoluut geen toegevoegde waarde.Ik heb in al die tijd echt duizenden auto's gepolijst,dus ik zie echt het verschil wel,geloof me.
Maar als jij lekker wilt kleien moet je dat natuurlijk lekker zelf weten.Al gebruik je kippenstront,mijn zegen heb je.
Reply With Quote
  #11  
Old 19-12-2007, 10:28
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by gtd-gt
Ik heb zelf bijna 8 jaar fulltime bij een autopoets bedrijf gewerkt,dus ik weet ook echt wel waar ik over praat..De laatste 3 stappen van je kan ik me helemaal in vinden.Maar klei is gewoon onzin,om een auto te laten glimmen.Waarom denk je dat ze klei eerst gebruiken,en daarna pas gaan polijsten.
Oftewel:eerst een auto kleien om hem glad en glimmend te krijgen,en daarna polijsten om hem glad en glimmend te krijgen .Niet erg logisch,of wel?
Klei is leuk als je bepaalde soorten aanslag niet van je lak af krijgt.Maar verder is het absoluut geen toegevoegde waarde.Ik heb in al die tijd echt duizenden auto's gepolijst,dus ik zie echt het verschil wel,geloof me.
Maar als jij lekker wilt kleien moet je dat natuurlijk lekker zelf weten.Al gebruik je kippenstront,mijn zegen heb je.


En toch zal een spiegelglad oppervlak eerder glimmen dan een oppervlak met de structuur van een stuk grof schuurpapier

Kleien doe je niet om hem glad en glimmend te krijgen, maar om hem glad te krijgen. Is ook makkelijker in de was zetten is mijn ervaring.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #12  
Old 19-12-2007, 10:35
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Wat denk je wat je met polijsten doet dan?Daar wordt hij gladder van als van kleien.Met polijsten haal je zelfs wasstraat krassen weg,doe dat maar eens na met klei .
Reply With Quote
  #13  
Old 19-12-2007, 11:06
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Lekker bezig als je gaat polijsten voordat je de lak echt schoon hebt gemaakt, met klei dus. Dat je bij een poetsbedrijf hebt gewerkt zeg niets, want in die branche wordt heel wat afgeprutst!
Reply With Quote
  #14  
Old 19-12-2007, 11:37
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Lekker bezig als je gaat polijsten voordat je de lak echt schoon hebt gemaakt, met klei dus. Dat je bij een poetsbedrijf hebt gewerkt zeg niets, want in die branche wordt heel wat afgeprutst!


Dat er wat afgeprutst wordt ben ik met je eens.Het bedrijf waar ik gewerkt heb,hoort echter absoluut niet in die categorie thuis.Zij werken voor zo´n beetje alle dealers hier in de omgeving.Dat zal niet voor niks zijn.Er zijn genoeg andere poetsbedrijven.Maar dat is een heel andere discussie.
Ik heb zo´n beetje alles onder handen genomen,tot aan Ferrari´s aan toe.
Ik heb vakbeurzen bezocht,demonstraties gehad,cursussen gevolgd,diploma´s gehaald,het hele rattaplan.
Je kan al mijn posts er op nalezen,maar ik zal nooit iets beweren als ik daar niet 100% zeker van ben.
Maar ja,ga lekker je gang.Als je denkt dat je het beter weet...whatever.Koop lekker allemaal een stuk klei voor 40 euro,en leef je lekker uit
Reply With Quote
  #15  
Old 19-12-2007, 11:51
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

En je hebt nooit maar dan ook nooit klei gebruikt?
Reply With Quote
  #16  
Old 19-12-2007, 12:01
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
En je hebt nooit maar dan ook nooit klei gebruikt?



Jawel,maar alleen als dat nodig is.Dus als er aanslag op de lak zit,of spuitnevel ofzo.Dan is klei een prima hulpmiddel.
Maar er wordt gedaan alsof klei een wondermiddel is,wat absoluut onmisbaar is.Dat is gewoon niet zo.Vaak zijn er veel simpelere en goedkopere oplossingen.
Maar zoals ik al zei:als je geen aanslag op je lak hebt zitten,voegt klei niks toe.
Reply With Quote
  #17  
Old 19-12-2007, 12:03
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Maar goed, als je een auto kleit, ook als de lak niet vuil oogt, komt er toch een berg vuil af met die klei. Je kent ook vast wel de test waarbij je met een plastic zakje over je hand over de lak wrijft, dan voel je goed hoe verontreinigd de lak eigenlijk is....Imo heeft het toch zeker een voordeel, zeker als je begint met 'detailing' en je auto gewoon smerig is.
Reply With Quote
  #18  
Old 19-12-2007, 12:13
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Maar goed, als je een auto kleit, ook als de lak niet vuil oogt, komt er toch een berg vuil af met die klei. Je kent ook vast wel de test waarbij je met een plastic zakje over je hand over de lak wrijft, dan voel je goed hoe verontreinigd de lak eigenlijk is....Imo heeft het toch zeker een voordeel, zeker als je begint met 'detailing' en je auto gewoon smerig is.



Of het een voordeel is of niet,moet iedereen zelf uitmaken.Al vind ik het onzin.Kwaad kan het zeker niet.
Maar het is niet low budget,en daar gaat het in dit geval om.Er zijn gewoon goedkopere manieren om soortgelijk resultaat te bereiken,zoals ouderwets handwerk.

Last edited by gtd-gt : 19-12-2007 at 12:15.
Reply With Quote
  #19  
Old 19-12-2007, 12:50
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by gtd-gt
Jawel,maar alleen als dat nodig is.Dus als er aanslag op de lak zit,of spuitnevel ofzo.Dan is klei een prima hulpmiddel..


Dan zijn we het daar over eens.

En op auto's die al 15 jaar buiten staan/rijden kun je denk ik best wel iets van aanslag, industrievuil, etc. verwachten.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #20  
Old 19-12-2007, 13:09
1982kameiX1's Avatar
1982kameiX1 1982kameiX1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,510
Default

haha,
"ik heb hier 5 jaar gewerkt"
"ik heb daar 8 jaar gewerkt"

zo'n lekkere "mijn papa werkt bij mcDonalds" discussie, heerlijk

oops, zal het niet meer doen....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum