Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #241  
Old 21-01-2020, 18:38
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Hier gewoon standaard carter met externe oliekoeler. En een achterlijke rijstijl waarbij je soms twijfelt of de temperatuur sensor niet gewoon kapot is


Te hoge olie temperatuur is erg slecht voor de keerringen in de Glader. Dus let een beetje op olie in je inlaat traject. Teken dat je keerringen olie lekken, wat weer voor onbalans zorgt, wat weer voor lader schades kan zorgen en ga zo maar door.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #242  
Old 21-01-2020, 18:54
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is online now
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Te hoge olie temperatuur is erg slecht voor de keerringen in de Glader. Dus let een beetje op olie in je inlaat traject. Teken dat je keerringen olie lekken, wat weer voor onbalans zorgt, wat weer voor lader schades kan zorgen en ga zo maar door.


Zijn we ons bewust van. Helaas de eigenaar let er wat minder op
Ding moet rijden!! zegt hij dan
Reply With Quote
  #243  
Old 21-01-2020, 20:21
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Deze wou ik even delen, progressieve starterkrans


Reply With Quote
  #244  
Old 21-01-2020, 20:23
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Heb bijna 10 jaar met een Schrick pan gereden en nog nooit een centje pijn. Hangt ook een beetje van je rijstijl af.
Koelt de olie bijna 10 graden terug wat erggg welkom is bij een G60. De G60 is instaat om de olie temperatuur goed op te jagen, maar niet instaat om goed terug te koelen. (door de olie/water koeler).
Ik reed met externe oliekoeler, Schrick pan en de mogelijkheid om de ventilatoren (2x spal) handmatig te bedienen. Dan was het redelijk te doen en bij goed door trappen werd de olie max 110-120 graden.
Nu was mijn G60 wel extreem aangepakt.



Hmm gok dat mijn setup misschien rond de 200 pk zal draaien ooit, ik ga de olietemp eerst eens goed in de gaten houden. Mocht ie toch wel erg hoog worden gaan we voor de Schrick pan en evt externe koeler!
Reply With Quote
  #245  
Old 21-01-2020, 20:27
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Deze wou ik even delen, progressieve starterkrans




Weight reduction!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #246  
Old 21-01-2020, 20:31
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Heb bijna 10 jaar met een Schrick pan gereden en nog nooit een centje pijn. Hangt ook een beetje van je rijstijl af.
Koelt de olie bijna 10 graden terug wat erggg welkom is bij een G60. De G60 is instaat om de olie temperatuur goed op te jagen, maar niet instaat om goed terug te koelen. (door de olie/water koeler).
Ik reed met externe oliekoeler, Schrick pan en de mogelijkheid om de ventilatoren (2x spal) handmatig te bedienen. Dan was het redelijk te doen en bij goed door trappen werd de olie max 110-120 graden.
Nu was mijn G60 wel extreem aangepakt.


Ik vind dat eigenlijk wat aan de lage kant als je die temperatuur alleen bij stevig rijden haalt. Bij normaal rijden is 110 graden keurig.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #247  
Old 21-01-2020, 20:48
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Weight reduction!


Zelfs gebalanceerd! Overkant is net zo 😂
Reply With Quote
  #248  
Old 21-01-2020, 21:32
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Ik vind dat eigenlijk wat aan de lage kant als je die temperatuur alleen bij stevig rijden haalt. Bij normaal rijden is 110 graden keurig.


Als Rallye-vr6t de g60 bedoelt die ik in gedachten heb is extreem een lichte understatement.

Ik heb een schrick pan op de 16vg60 en hij ligt laag, nog nooit iets geraakt. Rij er niet veel mee maar toch
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #249  
Old 21-01-2020, 22:13
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by EnVeeZee
Als Rallye-vr6t de g60 bedoelt die ik in gedachten heb is extreem een lichte understatement.

Ik heb een schrick pan op de 16vg60 en hij ligt laag, nog nooit iets geraakt. Rij er niet veel mee maar toch



Die bak van jou staat inderdaad wel moeilijk veel lager dan mijn rode baksel Alleen zal die van mij natuurlijk wat meer kilometers gaan maken.. komt ook bij dat ik redelijk achteraf werk dus moet nog geregeld de berm induiken voor losgeslagen trekkers
Reply With Quote
  #250  
Old 22-01-2020, 07:27
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Weight reduction!


__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #251  
Old 22-01-2020, 11:50
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Hmm gok dat mijn setup misschien rond de 200 pk zal draaien ooit, ik ga de olietemp eerst eens goed in de gaten houden. Mocht ie toch wel erg hoog worden gaan we voor de Schrick pan en evt externe koeler!


André (Rallye-VR6t) zijn setup draaide tegen de 300 pk. Ik kan me voorstellen dat hij er alles aandeed om olie goed gekoeld te krijgen. Heb zelf ook een keer in zijn herbouwde mk1 apparaat gezeten, ben niet zo snel bang maar in een rechte lijn torque steer trekken is heel beangstigend.
In jou geval een externe oliekoeler erbij doet wonderen. De pan is een leuke extra, als je hem heel kan houden maar dat heb jezelf in de hand met hoe laag je wil.

Wat mij opviel toen ik revisie verslag van je blok las. De enige zuigers van Mahle voor G60 die op dit moment te koop zijn is nog 2e overmaat. Dus standaard en 1e overmaat zijn op het moment niet meer (makkelijk) nieuw te krijgen. Ben toevallig zelf een tweede PG G60 blokje aan het opbouwen vandaar dat ik het weet.
Je merkt wel dat de blokken inmiddels 30 jaar oud zijn, sommige dingetjes zijn lastig verkrijgbaar.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #252  
Old 22-01-2020, 12:22
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
André (Rallye-VR6t) zijn setup draaide tegen de 300 pk. Ik kan me voorstellen dat hij er alles aandeed om olie goed gekoeld te krijgen. Heb zelf ook een keer in zijn herbouwde mk1 apparaat gezeten, ben niet zo snel bang maar in een rechte lijn torque steer trekken is heel beangstigend.
In jou geval een externe oliekoeler erbij doet wonderen. De pan is een leuke extra, als je hem heel kan houden maar dat heb jezelf in de hand met hoe laag je wil.


Uitgaande van een effectief rendement van 30% zou je bij 300 pk (221 kW) een toegevoegd vermogen van ca. 736 kW hebben (1001 pk!) hebben. Als hiervan totaal 30% aan koelverlies genomen wordt met uit die 30% een aandeel van de olie van 25%, stook je 44,16 kW aan energie in de olie.

Bij 200 pk (147 kW) zit dit aandeel op 29.40 kW.

Die toename van bijna 15 kW aan energie op eenzelfde hoeveelheid olie zorgt inderdaad wel voor enige problemen met warmte


Quote:
Originally Posted by yuli
Wat mij opviel toen ik revisie verslag van je blok las. De enige zuigers van Mahle voor G60 die op dit moment te koop zijn is nog 2e overmaat. Dus standaard en 1e overmaat zijn op het moment niet meer (makkelijk) nieuw te krijgen. Ben toevallig zelf een tweede PG G60 blokje aan het opbouwen vandaar dat ik het weet.
Je merkt wel dat de blokken inmiddels 30 jaar oud zijn, sommige dingetjes zijn lastig verkrijgbaar.


Zeg dat wel ja.. Ze hadden het laatste setje 2e overmaat uit voorraad kunnen bestellen. Anders zat er een levertijd van 3 maanden op.. Daarbij was de boring de 1e overmaat al enigszins gepasseerd door de mooie diepe stootrand. Het blijft oude rommel hé
Reply With Quote
  #253  
Old 22-01-2020, 12:53
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Ja het is soms heel moeilijk te zeggen. Er is heel veel rommel in omloop.

Had wat ik dacht een mooie 1H motor liggen, was in het verleden door iemand veel geld ingestoken mooie spullen en mooi bewerkingen. Helaas opgeboord naar 83mm en ook nog gekke slijtage in de kop door wat ik denk verkeerd ingelopen nokkenas. Einde verhaal.

Pak vervolgens een standaard PGtje die weinig liefde heeft gehad. Kleppendeksel eraf, lijkt erop of deze nog nooit een oliewissel had gehad in zijn leven. Blijkt vervolgens een mooi motorje te zijn die goed valt te reviseren.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #254  
Old 22-01-2020, 13:03
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Ja het is soms heel moeilijk te zeggen. Er is heel veel rommel in omloop.

Had wat ik dacht een mooie 1H motor liggen, was in het verleden door iemand veel geld ingestoken mooie spullen en mooi bewerkingen. Helaas opgeboord naar 83mm en ook nog gekke slijtage in de kop door wat ik denk verkeerd ingelopen nokkenas. Einde verhaal.

Pak vervolgens een standaard PGtje die weinig liefde heeft gehad. Kleppendeksel eraf, lijkt erop of deze nog nooit een oliewissel had gehad in zijn leven. Blijkt vervolgens een mooi motorje te zijn die goed valt te reviseren.



Dat tweede was bij met netzo het geval. Blijkt achteraf dat niemand die motor wou hebben omdat hij uit van een bekende uit de corrado Scene was, die het niet zo nauw had met z'n wagen.. Lader origineel en zo goed als niet ingelopen. Blok zelf zo ranzig als de tering van zowel binnen en buiten (aangekoekte olieplakkaten waar je u tegen zegt) maar vervolgens wel een krukas zonder enige onbalans of ingelopen vlakken en het geheel perfect reviseerbaar
Reply With Quote
  #255  
Old 22-01-2020, 15:32
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Het is toch geluk hebben met deze motoren. Trek maar eens een PF, KR of een PL open met dezelfde km stand; 9 op de 10 hebben hooguit wat koolafzetting maar daar zit echt nog geen stootrandje in. Honen, nieuwe veertjes en op naar de volgende 2,5 ton.

Nou helpen de korte drijfstangen en zware zuigers bij een G60 ook niet mee wat slijtage betreft. Daarom word er veel omgebouwd naar 144mm drijfstangen.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #256  
Old 22-01-2020, 16:11
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Het is toch geluk hebben met deze motoren. Trek maar eens een PF, KR of een PL open met dezelfde km stand; 9 op de 10 hebben hooguit wat koolafzetting maar daar zit echt nog geen stootrandje in. Honen, nieuwe veertjes en op naar de volgende 2,5 ton.

Nou helpen de korte drijfstangen en zware zuigers bij een G60 ook niet mee wat slijtage betreft. Daarom word er veel omgebouwd naar 144mm drijfstangen.


Dat ombouwen heb ik destijds ook nog overwogen. Ze boden dat echter alleen uit eigen assortiment aan voor 2,5 rug. Werd iets te gek
Reply With Quote
  #257  
Old 22-01-2020, 16:21
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Ben het wel met je eens Roy maar ook daar kan je ook gewoon pech mee hebben.

Eerste motor die ik aanpakte was een EG motor. Had haar scheurtjes in het onderblok. Waarschijnlijk ooit bij koppakking vervangen, vuile bouten gebruikt. Ontdek het maar, het revisie bedrijf niet in iedergeval. Water bij de olie en klaar.

Herinner me een KR blok die ik bij jou heb opgehaald. Blok had 110k zag eruit als nieuw echter klein roest pitje in 1 cilinder. Boren tot laatste overmaat en het was er nog niet uit. Ander blok opgehaald bij Rob in Zoetermeer. Zag eruit alsof het in een moeras had gelegen, echter onderblok prima bruikbaar alleen een gekke ingelopen balans as. Maar kon er van 2, 1 goede maken en blokje loopt super mooi.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #258  
Old 22-01-2020, 18:38
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Ben het wel met je eens Roy maar ook daar kan je ook gewoon pech mee hebben.

Eerste motor die ik aanpakte was een EG motor. Had haar scheurtjes in het onderblok. Waarschijnlijk ooit bij koppakking vervangen, vuile bouten gebruikt. Ontdek het maar, het revisie bedrijf niet in iedergeval. Water bij de olie en klaar.

Herinner me een KR blok die ik bij jou heb opgehaald. Blok had 110k zag eruit als nieuw echter klein roest pitje in 1 cilinder. Boren tot laatste overmaat en het was er nog niet uit. Ander blok opgehaald bij Rob in Zoetermeer. Zag eruit alsof het in een moeras had gelegen, echter onderblok prima bruikbaar alleen een gekke ingelopen balans as. Maar kon er van 2, 1 goede maken en blokje loopt super mooi.


Ben ik met je eens. Kapot gelopen hulpas lagers komt meestal door een te strak gespannen distributieriem.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #259  
Old 22-01-2020, 18:39
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dat ombouwen heb ik destijds ook nog overwogen. Ze boden dat echter alleen uit eigen assortiment aan voor 2,5 rug. Werd iets te gek


Dat is wel erg veel. Setje zuigers 600-700 euro en ca 250 euro voor een setje h-profiel stangen dan ben je er wel normaliter.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #260  
Old 22-01-2020, 19:20
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Even het topic vervuilen met een paar plaatjes.

Dit waren een paar van mijn ingrediënten. Zodat je een idee kunt krijgen wat er in een extreme G60 wordt gebouwd.
















Zuigers kwamen uit Amerika, de 82mm maat wordt daar meer gebruikt in de turbo scene. 8.75:1.
Nokkenas is een VWM 300 graden kleplift 13,67mm met ik dacht een overlap van 6 graden (maar het is een tijdje geleden dus ik weet dit niet meer heel zeker) Nokkenas was hol, chroomstalen as met titanium nokken.
Kleppen inlaat waren VWM, uitlaat waren op maat gemaakt. De kopbewerking heb ik uitbesteed aan Freddycane.com. Het onderblok, uitwegen en balanceren van krukas enz. door Postma racing in Balk.
De keerringen in de verdringer waren van koolstof, met afdekring. Montage was een pain in the *ss weet ik nog wel. Maar geen olielekkage meer.
Reed met 63mm en max motortoerental 8200rpm, met de grote krukaspoelie van een Passat. (de Corrado/Golf zijn kleiner in diameter).
Bij stationair lopen had de motor al meer koppel dan de Golf 1 dx op zijn max

Oja het vliegwiel was net 5kg ipv 10kg.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG

Last edited by Rallye-VR6t : 22-01-2020 at 19:23.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum