Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-10-2004, 10:48
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default scheurtje in uitlaatspruitsuk

eigenlijk hoort dit topic nog een beetje bij mijn andere topic "en ja hoor, koppakking eraan?". ik heb nu alles eraf, heb nu een redelijk kale cilinderkop. voor het eraf halen van het uitlaatspruitstuk zag ik dat er een scheurtje in zat, tis niet zo dat hij in tweeen viel toen die eraf was maar toch een scheurtje. kan dat kwaad (onder het motto: ik ga ook weer niet alles vervangen, kon ik beter een andere auto kopen).
en nog 1 vraagje, die kop is nu heel smerig, hoe krijg ik die schoon?
gegroet,
bezige bij
ps. lastig typen met smerige handen.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-10-2004, 10:59
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ik weet niet waar ze de kop mee schoonmaken als je hem naar een revisiebedrijf brengt, maar dan worden ze brandschoon! Zowel de binnen en buitenkant (je zegt niet welke kant smerig is), als alleen de buitenkant smerig is, zou ik hem goed ontvetten en dan stralen en dan een hittebestendige blanke lak er overheen spuiten, dan istie als nieuw! als de binnenkant smerig is (zal ook wel zo zijn ), dan zou ik het vragen bij een revisiebedrijf waar zij hem mee schoonmaken. Ik zou het echt niet weten, je kan b.v wel 1 of ander agressief ontvettertje pakken, maar ik denk niet dat het goed is voor de rubbers/lagers die in je cil.kop zitten..

Succes ermee!! en maak er maar ff foto`s van als tie schoon is!! ben benieuwd!!
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2004, 11:00
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

oja, dat scheurtje in je spruitstuk??? volgens mij kan je dat gewoon lassen hoor!
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2004, 11:21
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default

Een beetje revisiebedrijf heeft vaak een "wasmachine" staan voor het schoonmaken van onderdelen.
Onderdelen worden hierin grondig gespoelt met heet water?/ontvetter mengseltje ( kweet ook nie precies wat voor spul 't is ), en wordt schoner dan schoon....
Reply With Quote
  #5  
Old 01-10-2004, 11:49
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Kop inderdaad laten reinigen bij revisiebedrijf

Scheurtje in spruitstuk is 'in principe' afkeur voor APK
Mogelijkheden zijn dicht laten lassen, let op: Wel gietijzer dus volgens speciale methode en speciale laselektroden
Of een ander spruitstuk regelen. Uitlaatkit kan ook, maar dit is geen duurzame oplossing
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 01-10-2004, 11:52
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Yep, schoon wordt t wel. Zou stralen als absoluut laatste optie houden want dat zand komt OVERAL...en je krijgt echt niet alles meer eruit (allerlei kleine oliekanaaltjes enzo...brrr...recept voor drama).

Scheurtje in het spruitstuk is niet erg, er is bijna geen spruitstuk te vinden waar er geen inzitten. Feit is wel dat het langzaam verder kruipt en op een gegeven moment gaat sissen (je hoort het dan een beetje). Als je nou toevallig een ander kunt vinden zonder scheur zou ik het vervangen nu de kop er toch af ligt. Als je nog 10 jaar wilt rijden met je auto zou ik zelfs een beetje moeite willen doen om er een te zoeken....zo niet dan rustig laten zitten.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #7  
Old 01-10-2004, 11:53
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Hans, je hebt gelijk, het is afkeur maar een scheur moet aanzienlijk zijn om het uberhaupt te horen...oftewel om uberhaupt door de keurmeester gehoord te worden

Een spruitstuk krijgt thermisch gezien enorm op z'n flikker, en daardoor gaat het metaal vaak scheuren. Dit zijn haarscheuren in het metaal en ze staan dus niet open. Ze moeten echt wel groot worden willen ze daadwerklijk gaan lekken.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #8  
Old 01-10-2004, 13:02
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Ja, oke. dat klinkt goed. het is namelijk maar een zeer klein scheurtje. tis geen scheur ofzo. (heb er een foto van, maar kan hem niet opsturen, USB ingang van comp werkt niet..). Ik heb ook nog nix gehoord toen die nog in bedrijf was (geen gesis ofzo).
btw, het bedrijf waar ik ga laten vlakken heeft geen schoonmaakfacilities helaas. Van stralen wordt ie mooi, maar doe het niet denk ik, toch weer extra kosten. ben hem nu iig van buiten goed schoon aan het maken. ook bij in/uilaatpakkingen goed schoon. dan hou ik denk ik daarbij.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-10-2004, 14:46
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Met de hand krijg je het goed schoon dmv remmenreiniger en een koperborstel.
Let idd wel op rubbers ed, die kunnen niet goed tegen remmenreiniger, alhoewel je pakkingen en keerringen wel zult vervangen denk ik...

Misschien nog een goede schoonmaaktip:
maak de schroefgaten waar de kopbouten in komen goed schoon!
Als daar bijv nog koelvloeistof in blijft staan, kan dat door de hitte gaan uitzetten en heb je zelfs kans dat het blok gaat scheuren...
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #10  
Old 01-10-2004, 15:24
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Hans, je hebt gelijk, het is afkeur maar een scheur moet aanzienlijk zijn om het uberhaupt te horen...oftewel om uberhaupt door de keurmeester gehoord te worden

Een spruitstuk krijgt thermisch gezien enorm op z'n flikker, en daardoor gaat het metaal vaak scheuren. Dit zijn haarscheuren in het metaal en ze staan dus niet open. Ze moeten echt wel groot worden willen ze daadwerklijk gaan lekken.


Het is pas afkeur als er zwarte roetafzetting langs de scheur zit. Als het wit/grijs/oker is dan lekt ie nog niet. Ikzelf had het ook en de kerel bij de sloop wou wel eens proberen of zo'n tube met uitlaatkit een beetje werkt. Da's nu een jaar geleden en het houd nog steeds, maar niet lang meer denk ik. Het is iig een van de redenen dat je je auto rustig moet warmrijden, de alu kop zet anders uit dan het gietijzeren spruitstuk. Als het eenmaal op temp is dan kunnen ze wel 'leven' met elkaar maar tijdens het opwarmen niet.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #11  
Old 01-10-2004, 16:33
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Question

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Met de hand krijg je het goed schoon dmv remmenreiniger en een koperborstel.
Let idd wel op rubbers ed, die kunnen niet goed tegen remmenreiniger, alhoewel je pakkingen en keerringen wel zult vervangen denk ik...




Ooh?? Sinds wanneer is dat?? Remmerij word vaker schoongemaakt met remreiniger, en daar zitten OOK (kunst)rubber onderdelen in..
Reply With Quote
  #12  
Old 01-10-2004, 18:31
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Zo dramatisch zal het niet zijn, maar op de bus remmenreiniger staat vermeld dat je het spuiten op rubber en kunststof moet vermijden.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #13  
Old 01-10-2004, 19:08
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Bedankt, ik ga wat remmenreiniger halen. Ik heb wel het grootste deel er al af aan de buitenkant. haal gelijk wel effe een koperborsteltje, gaat 'ie ook nog een beetje van glimmen ook. Nu ben ik weer op een "probleempje" gestuit. Als ik door m'n inlaatpoorten kijk kan ik de kleppen zien zitten (op zich vrij logisch ),maar ik zie dus dat er veel (ontbijt)koek aan mijn inlaatkleppen zit. Betaat er een spulletje wat ik er in kan spuiten waarmee het oplost ofzo (remmenreiniger, ander goedje?) of is het nodig om de kleppen de demonteren, als dat nodig is: hoe doe ik dat, moet dan de nokkenas eruit (lijkt mij wel, maar hoe dan verder?)? of?? help..
Reply With Quote
  #14  
Old 01-10-2004, 19:34
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Voor de duidelijkheid:
Tis APK-afkeur als ie lekt, ongeacht de kleur, scheurlengte of wat dan ook. Komt er uitlaatgas uit tijdens draaien van de motor: AFKEUR, zo simpel is het.

De reden dat het golf 2 spruitstuk daar vaak scheurt is een combinatie van materiaalkeus en het ontwerp. Hij scheurt altijd in de nerf waar de 2e en de 3e cilinder bij elkaar komen. Op deze plek ontstaat een extra grote hittebron omdat er als het ware een klein vacuum op die plek ontstaat en twee warme luchtstromen bij elkaar komen. Omdat het materiaal op deze plek bovendien slecht kan uitzetten, scheurt het spruitstuk daar.

Zandstralen is inderdaad een no-go voor motordelen, veel te veel gevaar dat het zand komt te zitten waar het niet moet zitten. Blaas trouwens na het vlakken de kanalen van de kop maar eens goed uit met perslucht. Zit ALTIJD nog wat metaalschilfertjes.

En dan nog een laatste iets: De rubbers van het remsysteem kunnen wel tegen reiniger omdat dit een andere rubbersoort is ivm de remvloeistof. "Simpele" rubbers hebben deze bestanddelen er niet in zitten en kunnen daarom niet tegen dit spul.
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 02-10-2004, 09:41
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

oke, maar nu het kleppen verhaal? (zie bovenstaand berichtje van mij)
Reply With Quote
  #16  
Old 02-10-2004, 12:37
Jeroentjuh's Avatar
Jeroentjuh Jeroentjuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 652
Default

Ik heb nog wel wa originele 8v/g60 uitlaatspruitstukken liggen, als je snel bent kun je ze zo ophalen, anders gaan ze bij ut ouwe ijzer.....
Reply With Quote
  #17  
Old 02-10-2004, 14:06
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by sansan
Bedankt, ik ga wat remmenreiniger halen. Ik heb wel het grootste deel er al af aan de buitenkant. haal gelijk wel effe een koperborsteltje, gaat 'ie ook nog een beetje van glimmen ook. Nu ben ik weer op een "probleempje" gestuit. Als ik door m'n inlaatpoorten kijk kan ik de kleppen zien zitten (op zich vrij logisch ),maar ik zie dus dat er veel (ontbijt)koek aan mijn inlaatkleppen zit. Betaat er een spulletje wat ik er in kan spuiten waarmee het oplost ofzo (remmenreiniger, ander goedje?) of is het nodig om de kleppen de demonteren, als dat nodig is: hoe doe ik dat, moet dan de nokkenas eruit (lijkt mij wel, maar hoe dan verder?)? of?? help..


Voor het vlakken moet ook de nokkenas eruit anders raak je waarschijnlijk een openstaande klep met de frees.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #18  
Old 02-10-2004, 17:56
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Jeroentjuh
Ik heb nog wel wa originele 8v/g60 uitlaatspruitstukken liggen, als je snel bent kun je ze zo ophalen, anders gaan ze bij ut ouwe ijzer.....

Okeeeee , waar woon je? kom ik ze zeeer snel bij je halen!
groet
Reply With Quote
  #19  
Old 03-10-2004, 07:51
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
Send a message via MSN to Johan-dtc
Default

Quote:
Originally Posted by sansan
Okeeeee , waar woon je? kom ik ze zeeer snel bij je halen!
groet



jeroentjuh woont in brummen

toevallig nog meerder onderdelen nodig?

heb ook nog het een en ander liggen
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden
!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum