Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-12-2009, 21:57
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default Geen compressie 3e cilinder

Hallo mensen,

Ik dacht eindelijk een redelijk autootje gevonden te hebben maar helaas, er is weer eens wat misgegaan.

Vanochtend: starten lopen, 10 meter gereden, slaat af, niet meer aan de praat te krijgen, ook niet met startkabels. Alarmservice gebeld, met een grote hulpaccu kan hij wel worden gestart maar loopt erg onregelmatig, olielampje brandt een tijdje en er komt behoorlijk veel relatief donkere rook uit de uitlaat (maar goed ik had hem ook even bijna verzopen even tevoren dus ok ). Naar garage gesleept, die komen met het volgende:

Hij bouwt geen compressie op in de 3e cilinder. Voor verdere diagnose zou volgens hen de cilinderkop eraf moeten en alleen al dat zou erg prijzig worden. Na even goed doorvragen blijkt dat in het geval van een lekke koppakking het nog relatief mee zou vallen. Maar andere mogelijkheden zijn: een scheur in de kop, een kapotte zuiger, kapotte klep, etc. Nou viel hij afgelopen zaterdag ook al heel even uit maar kon hem toen toch bijna direct weer starten.

Na even nadenken en overleggen besef ik me dat ik sinds maart (toen aangeschaft) ook wel al zeker 2 liter koelvloeistof heb bijgevuld omdat ie toch elke keer weer relatief snel leeg is.

Even een hulplijn gebeld: om uit te zoeken of het een zuiger is zou ik de carterpan eraf kunnen halen om te kijken of er gruis in zit. Maar goed, de dagwaarde van de auto is niet bijzonder hoog meer en dus wil ik er graag zo goedkoop mogelijk achter komen wat er nu precies aan de hand is. In het geval van de lekke koppakking is reparatie nog de moeite waard; anders eigenlijk al niet meer. Hoge kosten maken alleen om een diagnose te stellen is eigenlijk ook al uitgesloten. Momenteel staat de auto nog bij de garage dus ik kan geen aanvullende informatie geven op dit moment.

Wie oh wie heeft er briljante ideeën over deze situatie??!!
__________________
I HAVE GONE TO FIND MYSELF
If I come back before I return,
keep me here.

"Life will smile for you"

"Frankly... I don't give a damn."
Reply With Quote
  #2  
Old 21-12-2009, 22:06
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Gewoon de kop eraf halen. Die zal er hoogstwaarschijnlijk toch af moeten als ik je verhaal zo lees.

Als je hem eraf hebt dan zal je de oorzaak zo zien.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-12-2009, 10:46
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Geen compressie in de orde van?? Na 5 slagen nog geen uitslag op de meter?

Als de koppakking doorgeslagen is naar een koelkanaal, dan heb je met een draaiende motor een hele hoge druk in je koelsysteem (water spuit uit expansievat met dop er af).

Als de pakking doorgeslagen is naar een oliekanaal heb je een erg hoge oliedruk/carterdruk en zal er een flinke stoot lucht uit je olieafvulgat/pijlstok komen.

Als de pakking tussen 2 cilinders doorgeslagen is heb je 2 cilinders waarin bijna geen druk opgebouwd wordt.

Ik vrees dat het iets erger is dan een lekke koppakking, wat het is zie je pas als de kop er helemaal af is.
Een tweedehands kaal 1.4 blokje kost je de kop niet, er worden genoeg polootjes kort gereden (met dit weer heb je nog grotere kansen). Een beunhaas zoeken die jouw blokje wel wil wisselen voor een scherp prijsje en je rijdt weer.

De waarde van een defecte 6N is helemaal dramatisch..
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 23-12-2009, 12:07
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Witteveen bellen, die had vroegah altijd wel wat blokken op voorraad voor schappelijke prijzen. En kan ook inbouwen.
Zit vlakbij de ISPC, dus in de buurt.
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #5  
Old 25-12-2009, 14:35
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default

Ok jongens, bedankt weer zover. Kop is eraf en blijkt dat ie op koelvloeistof heeft gelopen. Pakking op eerste gezicht goed. Lagerschaal doormidden, nokkenas naar zn grootje en koelvloeistof op zuigerkoppen. Kleppen op eerste gezicht goed. Volgens de monteur is de kans groot dat hierdoor ook het onderblok op water heeft gelopen en dit betekent dan volgens hem weer dat het dus idd ander blok of andere auto is. Alleen repareren nokkenas etc heeft geen nut want dan sta ik binnenkort weer met krukas etc door die koelvloeistof in het onderblok als ik het goed begrepen heb? Anyways... zoektocht naar het volgende slachtoffer is al gestart, wordt deze keer zeer wrsch geen VW helaas...
__________________
I HAVE GONE TO FIND MYSELF
If I come back before I return,
keep me here.

"Life will smile for you"

"Frankly... I don't give a damn."
Reply With Quote
  #6  
Old 25-12-2009, 14:58
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Het zit je niet mee
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #7  
Old 26-12-2009, 13:39
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Quote:
Originally Posted by Heleen
Ok jongens, bedankt weer zover. Kop is eraf en blijkt dat ie op koelvloeistof heeft gelopen. Pakking op eerste gezicht goed. Lagerschaal doormidden, nokkenas naar zn grootje en koelvloeistof op zuigerkoppen. Kleppen op eerste gezicht goed. Volgens de monteur is de kans groot dat hierdoor ook het onderblok op water heeft gelopen en dit betekent dan volgens hem weer dat het dus idd ander blok of andere auto is. Alleen repareren nokkenas etc heeft geen nut want dan sta ik binnenkort weer met krukas etc door die koelvloeistof in het onderblok als ik het goed begrepen heb? Anyways... zoektocht naar het volgende slachtoffer is al gestart, wordt deze keer zeer wrsch geen VW helaas...



Eventjes snel een motortje wisselen, en rijden maar weer! Motortje koop je voor wienig op marktplaats!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum