Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-07-2004, 20:18
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default Hoe een klapsleutel te maken voor elke vw!!

ik weet niet of et hier al es de revu gepasseerd is maar dacht ik plaatst het hier ook even...

by Joppe Bruyninckx (Joppe) www.cleaned.be
Deel I: de sleutel zelf.


Benodigdheden


Originele sleutel (of beter nog, een kopie ervan)


Klapsleutel (op eBay.de staan er ruimschoots te koop, prijzen gewoonlijk rond de 35-40€ per stuk plus verzending vanuit Duitsland naar België tussen 8 en 10€, zoekbegrip “Klappschlüssel”)
Schroefboormachine met HSS metaalboortje 3.5mm
Set metaalvijlen (platte en vierkante / driehoekige)
Slijpschijf met snijschijfje
Klein hamertje
Spijker (heel klein)
Kniptang
Stiftje
Lijmpistool
Schroevendraaier plat


Werkwijze

Laat van de originele sleutel een kopie maken als je niet het risico wil lopen de originele te verneuken. LET OP: NIET eentje van Silca, daar zit nl. een stuk rubber rond om hem op een echte autosleutel te doen lijken, maar om dat stukje rubber vast te zetten zit er een gat door de sleutel zelf, en wel nét op de plaats waar je een stuk moet afvijlen, waardoor de sleutel erg zwak wordt en uiteindelijk breekt. Ik heb het voorgehad, dus spreek ik uit ervaring.


Best is een sleutel van KIS, die heb ik voor de sleutel uit het voorbeeld ook gebruikt en daar moet minimaal aan gevijld en geslepen worden.

Haal van deze sleutel het plastic deel af (dus hetgeen blauw is op de foto).


Neem de klapsleutel uit elkaar, dit gaat vlot met behulp van een schroevendraaier. Nu heb je twee delen, 1 met de sleutel en 1 met de zendeenheid. De zendeenheid leggen we opzij voor deel II van deze FAQ.

Sleutel + transponder

Klap de sleutel uit de behuizing en laat hem niet volledig ten einde gaan, zodat hij nog kan bewogen worden. Nu kan je een zwart puntje zien op het chroom draaigedeelte van de sleutel.



Dit is een soort splitpen, waarmee de sleutelbaard vastzit. Om dit pennetje eruit te krijgen gebruik je best een spijkertje dat net in het gaatje van de splitpen past. PAS OP: sla voorzichtig en let erop dat je het pennetje niet kwijtspeelt, ik kan me voorstellen dat het ding niet makkelijk te vinden is in een doe-het-zelf-zaak of dergelijke... Ook erop letten dat je het pennetje er helemaal doorslaat, en dus niet zo gauw het aan de andere kant te zien is, met een tang en een emmer bruut geweld het eruittrekt. Zo kan je dat pennetje nl. beschadigen en daarna dus moeten weggooien. Niet echt handig.
Als je het pennetje los hebt komt de sleutelbaard vanzelf los. Ook niet weggooien, je hebt die later ook nog nodig.
Volgende stap is het onklaar maken van de transponder. Dit is noodzakelijk omdat de ontvangsteenheid van de auto anders twee verschillende signalen krijgt met het gevolg dat hij niet zal blijven draaien. De transponder is een glazen omhulsel met een buisje in. Rond dat buisje zit koperdraad gewikkeld.



Je kan het glas best kapotmaken door een gaatje te boren, op de plaats zoals op de foto, met een boortje 3.5mm. Let op dat je niet te ver boort, je behuizing ziet er mooier uit zonder extra gat aan de andere kant. Op een gegeven moment hoor je het glazen buisje kraken, dan boor je nog wat verder en er komt een beetje koperdraad met de boor mee. Stop met boren en neem een fijne platte schroevendraaier. Steek die in het gat en draai ermee rond tot het gekraak stopt. Verwijder de resten glas en koperdraad en check of je eigen transponder volledig in het gat past.
LET OP: de transponder moet met de wikkelingen naar de voorkant van de sleutel erin gezet worden. Dit is heel belangrijk voor de werking van het hele systeem.


Neem het warme-lijm-pistool en leg een druppeltje lijm in het gat, bovenop de transponder. NIET TE LANG VERWARMEN, het glas van de transponder is immers geen Pyrex-glas. Laat even afkoelen en klaar is klara.



Sleutelbaard



De sleutelbaard zelf passend maken is het saaiste werk: het is de bedoeling dat de kopie van de sleutel van jouw auto perfect dezelfde vorm kijgt als het stukje sleutelbaard dat uit de klapsleutel komt, teneinde perfect te passen.

Neem de sleutelbaard van de klapsleutel en leg hem op de kopie van jouw sleutel. Teken de vorm af met een stiftje.



Nu heb je de vorm waarin de sleutel moet geslepen, gedremeld en tenslotte gevijld worden om te kunnen passen in de behuizing van de klapsleutel.

Nu kan je beginnen met het veranderen van de vorm. Let erop dat de dikte van het deel dat in het klapgedeelte komt ook verschillend is en dus moet afgevijld worden. Overdrijf niet en check of de boel nog niet past na elke paar keer vijlen, zo maak je je sleutel niet té dun. Het groefje waar de splitpen weer moet doorkomen maak je dmv de vierkante of driehoekige vijl. Teken eerst goed af en maak dan met een van de scherpere hoeken van de vijl het groefje zelf.





Het is aan te raden elke keer als je iets veranderd hebt te passen en goed te kijken wat er nog in de weg zit of wat zeker niet verder mag gevijld worden.

Als je sleutel uiteindelijk past, kan je hem in het klapgedeelte (voorlopig nog los, dwz zonder splitpennetje!) inzetten en testen of hij de volledige “klap-weg” doet zonder iets te raken. Waarschijnlijk moet je nu aan de zijkanten van de sleutelbaard nog wat afvijlen. Als hij echt helemaal past kan je het splitpennetje er weer inslaan. Doe dit HEEL voorzichtig, het is nogal kwetsbaar.

Nu moet je enkel het sleutelgedeelte en het zendgedeelte nog in elkaar klikken ...

Presto! Klaar...


Dit is de sleutel die ik voor een A4 gemaakt heb...


En dit is die van mijn Golf I cabrio...

Reply With Quote
  #2  
Old 04-07-2004, 11:07
gtipower's Avatar
gtipower gtipower is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 386
Send a message via MSN to gtipower
Default

he dit wil ik ook waar ken ik zoiets krijge in ned. en kan ik ook op de afstbed de cv aan sluite thanks
Reply With Quote
  #3  
Old 04-07-2004, 11:11
Jeroentjuh's Avatar
Jeroentjuh Jeroentjuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 652
Default

Op marktplaats worden klapsleutels aangeboden voor 45 euro...
Reply With Quote
  #4  
Old 04-07-2004, 14:48
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default

aansluiten op je cv zal moeilijk worden vrees ik,wat je ook kan doen is dus een complete alarm set kopen op ebay.de waar al 2 klapsleutels bij zitten.




lees:http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...7909038408&rd=1
Reply With Quote
  #5  
Old 04-07-2004, 15:01
niels_g60-power's Avatar
niels_g60-power niels_g60-power is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,131
Default

Mij te veel werk.... :biggrin: Hou het wel bij me orginele.
__________________
Gokken is Slecht! Wedden?!!
Reply With Quote
  #6  
Old 04-07-2004, 15:11
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default

sja wat is veel werk...denk nog geen uurtje bij elkaar.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-07-2004, 17:15
FMA's Avatar
FMA FMA is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 877
Exclamation

cleaned rox
__________________
89er Golf 2 GTi 8v (PF)
86er Polo 2 Steilheck (MH)
Reply With Quote
  #8  
Old 04-07-2004, 18:16
gtipower's Avatar
gtipower gtipower is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 386
Send a message via MSN to gtipower
Default

thanks ga direct kijke wil ook zon mooie sleutel alleen heb ik er straks niks meer aan met mijn audi klinken daarom ook de cv aansluiting anyway thanks
Reply With Quote
  #9  
Old 04-07-2004, 18:21
gtipower's Avatar
gtipower gtipower is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 386
Send a message via MSN to gtipower
Default

ja leuk moet je je eerst aanmelden wat dus als niet lukt omdat je niet in duitsland woond heb jij er niet een liggen scheelt mij weer ken helemaal geen duits en engels praten ho maar is wel een mooi setje weet je misschien een merk en type ken ik hem misschien wel bestellen bij mijn auto shop
thanks
Reply With Quote
  #10  
Old 04-07-2004, 18:43
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default

nee helaas kan ik je er niet aan helpen,je zult toch echt jezelf op ebay.nl moeten reggen en dan kan je dat account gewoon gebruiken bij .de en .be
Reply With Quote
  #11  
Old 04-07-2004, 18:44
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default

en anders ff kijken in de ad ,daar staat het merk en type wel vermeld
Reply With Quote
  #12  
Old 04-07-2004, 19:16
gtipower's Avatar
gtipower gtipower is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 386
Send a message via MSN to gtipower
Default

help me eens even wat betekend ad ik kan wel iets verzinnen maar dat is algemeen dagblad kweet niet waar je woont neem aan in belgie om dat voorkomt in je eerdere berichten maar hoor het nog wel ciao and thanks
Reply With Quote
  #13  
Old 04-07-2004, 19:24
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default

nee ik kom niet uit belgie maar uit nederland ,ook heb ik deze faq niet gemaakt maar zoals te lezen staat een gast die op cleaned.be zit.
en ad betekent advertentie
Reply With Quote
  #14  
Old 04-07-2004, 19:29
gtipower's Avatar
gtipower gtipower is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 386
Send a message via MSN to gtipower
Default

ok thanks en sorry dat ik je uitmaakte voor belg
ga nu zelf verder kijke
Reply With Quote
  #15  
Old 15-07-2004, 18:10
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default

zo ik heb zelf al een sleutel gekocht via ebay.de,nu nog even wachten op binnekomst en dan ermee bezig.
deze is et geworden
Reply With Quote
  #16  
Old 21-07-2004, 14:16
Joppe Joppe is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3
Default

Erg leuk dat je m'n handleiding wil gebruiken om op volksforum.com en vwforum.nl (en waar nog) te zetten, maar ik zou het wel appreciëren als je het me ff van tevoren gevraagd had...
Reply With Quote
  #17  
Old 21-07-2004, 14:30
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

ja michel...copyright..
Reply With Quote
  #18  
Old 21-07-2004, 17:30
Michel B4's Avatar
Michel B4 Michel B4 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 916
Send a message via MSN to Michel B4
Default

ja oke dat had ik uit fatsoen wel even kunnen doen idd,helaas niet bij nagedacht.buitendat heb ik je je naam en bron vernoemd dus naar mijn idee niks verkeerd gedaan...
Reply With Quote
  #19  
Old 21-07-2004, 20:16
Joppe Joppe is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3
Default

Ja op zich geen probleem hoor, maar ik had dat liever gehad, de toestemming had je wel gekregen.
Reply With Quote
  #20  
Old 21-07-2004, 21:35
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

op deze manier levert het wel weer een nieuw lid op :p
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum