Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-08-2017, 13:20
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default Handleiding AFN

Hallo vrienden, ik ben momenteel een mtdi blok aan het opbouwen, maar moet een aantal dingen uitzoeken. Is er een handleiding van de AFN motoren in omloop die ik kan raadplegen?
Reply With Quote
  #2  
Old 21-08-2017, 15:15
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

probeer de vragen alvast hier te stellen

niet geschoren is altijd mis
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #3  
Old 21-08-2017, 18:05
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
probeer de vragen alvast hier te stellen

niet geschoren is altijd mis


Nou, de vragen zijn nog niet heel specifiek. De situatie is dat ik het hele blok uit elkaar heb nu. Maar als ik het straks zonder een deel van de onderdelen weer in elkaar zet is het lastig te bepalen welke water kanaal waarvoor bedoeld is en wat ik met elkaar moet doorverbinden. Zelfde met sensoren op het blok zelf en dat soort dingen. Als ik straks op dat punt ben is het handiger als ik dingen zelf kan uitzoeken ipv de losse dingen op het forum na te vragen.

Concrete vraag 1: Als ik een oliekoeler op het blok wil gebruiken, waar in het oliesysteem kan ik het beste de in en uitvoer maken? Net na de pomp of net voor het weer terug vloeit in het carter?

Alvast bedankt
Reply With Quote
  #4  
Old 22-08-2017, 10:09
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Concrete vraag 2: het nokkenas tandwiel heeft geen spie. Wat is de procedure om de timing goed af te stellen?
Reply With Quote
  #5  
Old 22-08-2017, 10:58
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by Lucasmolen
Concrete vraag 1: Als ik een oliekoeler op het blok wil gebruiken, waar in het oliesysteem kan ik het beste de in en uitvoer maken? Net na de pomp of net voor het weer terug vloeit in het carter?

Alvast bedankt


De motor is als het goed is reeds uitgerust met een olie-KVS-warmtewisselaar. Dat is dat ding waar de filter op wordt gedraaid.
Wil je dan alsnog een koeler? Denk er aan, een TDI loopt niet echt warm. Ik heb met de Scirocco nooit de olie boven de 100 *C gekregen..

Quote:
Originally Posted by Lucasmolen
Concrete vraag 2: het nokkenas tandwiel heeft geen spie. Wat is de procedure om de timing goed af te stellen?








Mijn opmerkingen er over:

- in de achterkant van de nokkenas zit er een sleuf. In die sleuf komt een lineaal, die op het kleppendekselpakkingvlak steunt.
je mag die lineaal NIET ALS BLOKKEERGEREEDSCHAP GEBRUIKEN!! Dit gaat je anders de nokkenas kosten...

- Afhankelijk van de basispomp voor jouw mTDI pomp kun je wél of niet de blokkeerpen gebruiken. Mijn eerste pomp was een LT28 pomp, en daar kon het niet mee..

- Pomptiming wordt slechts grof gezet met de riem. Nadat de distributie goed staat, moet de timing door het kantelen van de pomp afgesteld worden..

Om het nokkenastandwiel vast te houden tijdens het vastdraaien moet je een gereedschapje maken: een stuk buis met 2 bouten er doorheen of zo. Werkt perfekt
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #6  
Old 23-08-2017, 09:12
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Oh ja!

Dat lineaaltje is per definitie te dun. Dus moet je hem met voelermaten onderleggen. Voelermaten tussen cilinderkop en lineaal.

Uiteraard dezelfde dikte, tenzij je extreem goed weet wat je doet en de nokkenastiming wilt veranderen ...
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum