Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-01-2012, 22:35
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default ervaringen adaptronic ecu

hallo medeforummers

Na wat surfen kwam ik adaptronic tegen, iemand ervaring mee?

Ook zijn hun bezig om de tfsi motoren op een adaptronic standalone te laten draaien.

mvg frank
Reply With Quote
  #2  
Old 07-03-2012, 21:36
mechfreak mechfreak is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by superbeast
hallo medeforummers

Na wat surfen kwam ik adaptronic tegen, iemand ervaring mee?

Ook zijn hun bezig om de tfsi motoren op een adaptronic standalone te laten draaien.

mvg frank

als jij op zoek bent naar vrij programeerbare stuurapparaten kijk eens bij BS autotune heb en cursus gevolgd bij hun en kan het alleen maar anbevelen
Reply With Quote
  #3  
Old 08-03-2012, 09:07
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default

Heb even zitten spitten, zeer informatieve site.
Volgens hun is die adaptronic stroingsgevoelig en daarom hebben ze hem uit hun assortiment gehaald.
Maar mischien dat daar aan gewerkt is, heeft namelijk ook een auto met adaptronic ecu meegereden in dakar.
Die is toch aan de finish gekomen zonder problemen met de ecu.

Maar goed ik ga kijken wat ik nodig heb, project heeft voorlopig nog geen haast.

inieder geval bedankt voor de link.

mvg frank
Reply With Quote
  #4  
Old 08-03-2012, 09:09
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Allereerst: voor welke motor wil je de ECU gaan gebruiken? Wat kun je zelf(kabelboom maken, mappen enz)?
KDFI is prima als je al ervaring hebt met het maken van kabelbomen, en als je weet hoe het afstellen ongeveer werkt.
Hetzelfde geldt voor Adaptronic, maar ook voor bv VEMS(mijn voorkeur, ik heb zowel een KDFI als een VEMS hier liggen, VEMS is een stuk beter).
Ook is de aftermarket info en hulp van VEMS een stuk beter dan die van de KDFI
Reply With Quote
  #5  
Old 08-03-2012, 13:23
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default

@ bluepower.

Wil een 1,4 tsi met dsg inbouwen, maar denk dat ik dan toch voor een aangepaste originele ecu moet gaan.

Volgens volkswagen komt er een nieuwe generatie tsi motoren aan, hier wacht ik op aangezien de 1,4 tsi met twincharger nu niet echt bekend staan als probleemloze motoren.

Hopelijk zijn daar nu wel de problemen uitgehaald.

mvg frank
Reply With Quote
  #6  
Old 08-03-2012, 14:07
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Wil je daadwerkelijk met de FSI inspuiting gaan werken, dan heb je niet echt veel keuzes qua stand-alone systemen..
De enige die ik ken die dat kunnen aansturen zijn: Adaptronic 1280, Motec 8800 en de Bosch Motorsport... Van al deze ECU's is de Adaptronic VERUIT de goedkoopste..
Het hele FSI gebeuren staat bij adaptronic nog wel redelijk in de kinderschoenen, maar daarvoor kun je gewoon het beste contact opnemen met Ruud zelf...
Daarnaast is het aansturen van een DSG bak ook een verhaal apart, mbt allerlei sensoren die hun input moeten geven.

Suc6 en laat maar weten als je wat gaat doen!
Reply With Quote
  #7  
Old 21-03-2012, 10:49
rvengineering rvengineering is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 11
Default

Denk wel informatief om wat meer over de TFSI FSI TSI enz te vertellen.

Ik steek het niet onder stoelen of banken want ik ben de Adaptronic importeur voor de Benelux.

Wat BS auto tune of te wel Jeroen aangaat en wat hij op zijn website zet over Adaptronic is pure onzin.

Jeroen is even dealer geweest van Adaptronic en heeft naar mijn inzien te snel toen der tijd een 420C bij klanten in willen bouwen. Een Adaptronic ECU is geen MegaSquirt en er zitten ontzettend veel opties in die netjes beschreven staan in de handleiding alleen moet je het wel kunnen doorgronden wat het doet en je moet gewoon dingen uit proberen om te kijken wat het doet en dat kost tijd.

Als Jeroen dan ook nog een zeer moeilijk project aanneemt met een volbloed V6 race motor en een veel eisende klant die verwacht dat de motor prestaties gelijk zijn aan een sportwagen gebouwd in 2011 dan heb je een uitdaging en moet je goed communiceren en afspraken kunnen maken.
Als je dan ook nog de domme pech hebt dat je met de installatie een aantal bedrading fouten maakt dan loop het allemaal niet zoals geplant en de klant heeft het gevoel dat hij niet goed geholpen word dan gaat een klant op zoek naar een oplossing en in dit geval komt hij dan bij mij terecht als importeur.
Als je dan ook nog de pech hebt dat deze klant nogal invloedrijk is binnen een bepaalde club dan lopen er meer klanten weg bij BS auto tune.

Dus wat Jeroen op Zn website zet is onzin en heeft meer met de persoon te maken die de ECU installeert als met het product zelf.

Maar goed genoeg over dit.

Direct ingespoten benzine motoren, om daar een aftermarked ECU voor te maken kan alleen er is een aanzienlijk kosten verschil ten opzichte van de conventionele aftermarked ECU systemen.
Prijsverschil zit hem deels in de hardware en voor het overgrote deel in de ontwikkeling kosten.
Ik kan zo een kant en klaar aftermarked ECU systeem leveren voor 3870Euro voor de TFSI enz motoren alleen ik vind ook dat het prijsverschil tussen wat een motor kost en wat het motormanagement systeem kost te groot is aangezien het aan motor prestaties niet veel oplevert anders dan zeer zuinig kunnen rijden met een lage motor belasting.

Als het om de prestaties van de 1.4 TSI gaat, ik heb in 2007 al een 1.3L motor bebouwd met een klein turbotje van een diesel er op die met zijn motor prestaties erg dicht in de buurt komt en met een niet al te zware rechter voet ook 1 op 14 haalt met normale poort injectie.
Met die wetenschap kan je dus net zo goed poort injectie op de 1.4 TSI bouwen en de rest van de kleppen van in/uitlaat enz ook aansturen dan kom je er ook, want onder vollast loop ook deze motor met Zn mengsel moddervet om detonatie te voorkomen, we weten dit uit data logs van race auto’s met deze motoren.

Wat maakt het nu zo lastig/duur om de directe injectie van de TFSI enz aan te sturen.
Het heeft heel veel weg van een commonrail diesel motor met als verschil benzine als brandstof en er zitten bougies in.
Het eerste probleem waar de meeste aftermarked ECU leveranciers op stuk lopen is de aansturing van de brandstofdruk regeling, de 4.2FSI die we gedaan hebben had er maar twee hogedruk pompen.
Het tweede ding is je moet een injector flowmap maken dus brandstofdruk en injector openingstijd en die waarden in een injector flowmap zetten zodat je onder alle omstandigheden weet hoeveel brandstof je de motor in pompt.
Derde ding is, hij moet van het gas af als de injector de brandstof hoeveelheid niet kan leveren door bijvoorbeeld een te lage brandstofdruk enz. doordat je een drive by wire klep hebt is dat geen probleem maar je moet dit alles wel kunnen programmeren en testen en daar gaat gewoon een pak werk in zitten.

Er zijn een aantal leveranciers die zeggen het ook te kun maar als je door gaat vragen dan word het erg stil.
De leveranciers die daad werkelijk met ontwikkeling van een ECU voor directie brandstof injectie bezig zijn gaan waarschijnlijk de drie eerder genoemde dingen overslaan, wat overigens wel gaat werken alleen moet er niets mis gaan in de brandstof voorziening en het oppakken van de motor gaat niet echt ideaal zijn door het even wegzakken van de brandstofdruk kort naar het openen van de gasklep enz.

Er staat al meer als twee jaar een TFSI testmotor klaar bij een klant van me, alleen dit project staat on hold vanwege marktwerking en brandstof prijzen dus legt de focus op diesel helaas.
Maar goed ook als we een ECU systeem op basis van de 1280ECU maken dan kost hij nog steeds rond 2100Euro.
Wel denk ik dat we binnenkort een 1.4TSI gaan doen met poort injectie voor de autocross waar we een 420D ECU op gaan bouwen. Die wil ik eert op 95 benzine af gaan stellen en daar na op E85 wat een leuk stukje meer vermogen oplevert, als ik meer info heb dan post ik het wel.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-03-2012, 11:16
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Dit is pas informatie.
Klasse

Maar wat BS autotune betreft. Ik vond dat daar veel kennis aanwezig was toen ik op bezoek ben geweest daar.

Hij geeft alleen de voorkeur aan KDFI en moet zeggen dat wat ik ervan heb gezien het een mooi systeem is. Met adaptronic heb ik geen ervaring.

Gr, Pim

Last edited by Dub-Detail : 13-04-2012 at 19:51.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-03-2012, 12:25
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default

Dit is goede info, hier heb ik en anderen heel veel aan.

Kon me het ook al moeilijk voorstellen dat die adaptronic ecu's slecht waren.

Aangezien ze er mee in dakar hebben gereden in warme en heftige trillingscondities,en er weinig klachten op het adaptronic forum zijn.

Nu nog is uitvogelen op google wat nu de reden is waarom de boegies en motoren zo snel de geest geven.
Het zijn voornamelijk de 1.4 tsi dubbelgeblazen versies die zoveel problemen hebben

mvg frank
Reply With Quote
  #10  
Old 21-03-2012, 19:39
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by superbeast
Het zijn voornamelijk de 1.4 tsi dubbelgeblazen versies die zoveel problemen hebben

mvg frank

bij een 1.4 tsi turbo (volgens mij motorcode CAXC) wil ook wel eens de turbo kapot gaan.
De as van de turbodrukregeling in de turbo blijft dan klemmen.
Dit komt vooral veel voor bij een motor welke getuned is, motor gaat dan stoten/halen bij optrekken tussen 2000-3500 toeren.

Last edited by Spierings : 21-03-2012 at 19:42.
Reply With Quote
  #11  
Old 25-03-2012, 11:19
rvengineering rvengineering is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 11
Default

Heb ook eens wat navraag gedaan bij, een klant van me uit het hoge noorden heeft een monteur in Zn team die regelmatig aan deze TFSI motoren werkt.
Het enige wat hij aangaf waren de eerste motoren waarvan de ketting nogal oprekte maar dat schijnen ze later opgelost te hebben.

Vraagstuk blijft dan ook als je meer vermogen uit deze motoren gaat halen wat kan er dan mis gaan en is het op te lossen door het motormanagement systeem anders af te stellen waardoor je EGT lager word enz.

Ben overigens wel van mening dat je met alleen een turbo ook het zelfde kan bereiken maar denk wel dat je wat koppel moet laten leggen laag in toeren doordat je anders te veel tegendruk in de uitlaat krijgt en de motor niet meer wil spoelen.
Met een aangepaste GT2259 VNT van een diesel hebben we ervaring op een 1.3 motor alleen moet er denk wel een externe wastegate op anders loopt je turbodruk te ver op, zoon ding maakt op Zn gemak 2 Bar turbodruk en als je er een HELLA elektronische VNT activator op zet is hij superstrak op druk te regelen.

Dit ding van HELLA http://www.youtube.com/watch?v=xKMoPRdtllE
Reply With Quote
  #12  
Old 25-03-2012, 23:22
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Kleine vraag mbt. die VNT actuator.

Ben op mijn project bezig met een dubbel geblazen set-up. Echter moet ik op gegeven moment een extra klep open zetten waardoor de turbo zijn extra lucht krijgt wanneer de compressor buiten adem is.

Mij lijkt zo'n servo module daar mooi geschikt voor.
Kun je die met een poort op de ecu aansturen of zit er een aparte regelmodule aan?

Gr, Pim
Reply With Quote
  #13  
Old 26-03-2012, 08:23
rvengineering rvengineering is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 11
Smile

De vraag is welke ECU? De originele?

Met de 1280ECU van Adaptronic kunnen we hem aansturen, met de 420D en de 440Select heb ik het nog niet geprobeerd en denk ook dat het lastig gaat zijn.

Zolang deze activator niet te zwaar belast word en geen harde aanslagen tegen komt van bijvoorbeeld een klep die op een zitting gedrukt word kan hij gebruikt worden.
Ik noem het een activator, maar het is eigenlijk een servo dus als je 91% open wil sturen dan probeert hij de waarde te halen en loopt hij eerder tegen een eindstop dan heb je kans dat de spindel motor verbrand, ding is dus zelfdenkend.

Tweede ding is dat er een fail save modes in zit, dus als je hem verkeerd aanstuurt of het stuur signaal weg haalt dan gaat hij op de max open positie staan.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-03-2012, 08:59
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Bedankt voor je reply,
Ik heb er zeker wat aan. En ik moet even uitzoeken of de vrij programmeerbaar ecu's die ik op het oog heb dat ook kunnen. Maar dit werkt denk ik beter dan een elektronische gasklep.

Gr, Pim
Reply With Quote
  #15  
Old 27-03-2012, 21:49
rvengineering rvengineering is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 11
Default

Met een DBW klep kan het inderdaad ook, maar dan heb je wel een regeling in de ECU nodig die hem op Zn plek kan houden, met open loop red je het niet.

Er zijn niet zo gek veel aftermarket ECU die je de vrijheid geven om deze Hella servo’s aan te kunnen sturen, als je niet de juiste aansturing kan geven dan doet ie helemaal niets, behalve in de nulstand vast blijven hangen als je er spanning op zet.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-03-2012, 22:18
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Ik moet er even voor gaan zitten.
Lukt het niet, dan ontwerp ik zelf een printplaat die aan de hand van de waardes van de MAP-sensor een actuator aanstuurt.

Het gaat er mij om dat de klep bij een bepaalde over-/onderdruk opent/sluit.
Anders krijgt de turbo onvoldoende zuurstof en kan ik beter alleen een compressor pakken.
Reply With Quote
  #17  
Old 13-04-2012, 13:45
gert1 gert1 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 1
Default

Beste Ruud,

ik kreeg een tip over dit topic.
normaal gesproken houd ik me niet bezig met forums maar hier gebeuren wel hele rare dingen.
voor de andere members: ik ben de eigenaar van de audi 4.2 fsi en deze motor loopt niet op de adaptronic ecu.
graag laat ik aan ruud over om wel de waarheid te vertellen.
zo niet, doe ik dit zelf.
dit is pure misleiding.
ook begreep ik dat er filmpjes e.d. op je site staan als een projekt.
graag zie ik die verwijderd.
Reply With Quote
  #18  
Old 13-04-2012, 18:14
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default

Beste Gert

Wat voor ecu gebruik je nu?

mvg frank
Reply With Quote
  #19  
Old 28-04-2012, 12:40
rvengineering rvengineering is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 11
Default

Jongens ik wil geen soap serie hier bouwen maar dit moet wel gezegd worden.

Gert1 is Gert van de Brink van de firma aquatech en ik heb inderdaad een 4.2 Audi FSI met motorcode BAR of te wel de motor uit de Q8 en geen R8 motor bij hem laten draaien op de DI injectoren, maar dit project is door omstandigheden niet afgemaakt.

Waar ging het mis met meneer van de Brink. Op een gegeven moment was de elektronica waarmee we de injectoren aansturen bij Gert thuis vertrokken zonder mijn medeweten en ik heb deze in Hilversum op het mediapark op kunnen halen bij een bedrijfje wat elektronica produceert. Voor mij was de maat toen vol met meneer van de Brink.

We hebben later wel de 4.2 FSI motor uit de Audi R8 voor een klant op de testbank gezet en aangesloten op het Adaptronic testkoffer om te kijken of er meer te halen valt uit deze motor en daar zijn de volgende dingen uit naar voren gekomen.

EGT zeer hoog.
Zeer gevoelig voor detonatie, rijk mengsel nodig.
Koppel en vermogen zijn lager als opgegeven.
Beperking op inspuit duratie
Beperking op thermostaathuis

Conclusie: Het is eenvoudiger het originele stuurapparaat aan te passen en als ze de map of mappen gevonden hebben die te maken hebben op koppelbeperking als de motor boven de 100 graden komt dan heb je het voor elkaar met deze motor.

Na het geen met BS-autotune en aquatech heb ik dus de rem op dit soort projecten gezet voor kleine motoren waar het veelal om een particuliere markt gaat.
Het is gewoon jammer, je steekt je nek uit door te gaan ontwikkelen en een ander probeert er mee weg te lopen.
De realiteit is dat er bijna geen markt is voor een aftermarked DI injectie systeem voor benzine anders had het er al lang geweest voor een redelijke prijs.

Zoals belooft als we weer verder gaan met de 2L TFSI gas motor dan laat ik dit weten en met een beetje mazzel hoop ik dan ook om E85 in het test programma op te kunnen nemen en aangezien deze motor 8 injectoren heeft kan dit ook omdat je een sloot extra brandsof nodig hebt..

Last edited by rvengineering : 28-04-2012 at 12:51.
Reply With Quote
  #20  
Old 28-04-2012, 13:25
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Ik denk dat er juist in de particuliere sector nog wel eens vraag kan zijn naar een betaalbare ecu die bv die TFSI motoren kan aansturen.
Nu valt men snel terug naar de 1.8t motoren, of bouwen ze een tfsi motor om naar conventionele injectie, juist vanwege de beperkingen om deze blokken 'simpel' in een andere auto te bouwen...
De TFSI motoren hebben (net als de 1.8t) enorm veel potentie, het nadeel zit echt in de aansturing ervan..

Hou ons op de hoogte mbt de ontwikkelingen met de TFSI motor, Ruud!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum