Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-05-2013, 12:47
Ludomk2 Ludomk2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 231
Default Golf 2 Diesel brandstof-aanwijzer doet raar.

Hallo allemaal,

zoals de titel het zegt, doet mijn brandstof naald heel raar,
als ik constant naar links draai in een bocht (terwijl ik rij) wijkt mijn brandstofnaald ook naar links ( dan lijkt het alsof ik ineens 10liter diesel kwijt ben.)
En als ik naar rechts draai komt mijn naald terug op de juiste positie te staan..
Wat kan de oorzaak zijn?
is iriterend voor mij, ik vertrouw mijn naald niet zo helemaal meer..
ps; hij doet het al heel lang zo, zo gekocht.

Alvast bedankt

Last edited by Ludomk2 : 25-05-2013 at 12:49.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-05-2013, 18:48
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

vlotter zit ook aan 1 kant in de tank.
als je een bocht neemt, gaat de vloeistof in de buitenhoek van de tank hangen. kan je niks aan doen.

tank moet je altijd bekijken als je constante snelheid op vlakke baan rijd. bij optrekken en afremmen beweegt de naald namelijk ook
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #3  
Old 25-05-2013, 19:57
Ludomk2 Ludomk2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 231
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
vlotter zit ook aan 1 kant in de tank.
als je een bocht neemt, gaat de vloeistof in de buitenhoek van de tank hangen. kan je niks aan doen.

tank moet je altijd bekijken als je constante snelheid op vlakke baan rijd. bij optrekken en afremmen beweegt de naald namelijk ook

Oh ik dacht al

Last edited by Ludomk2 : 25-05-2013 at 20:51.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-05-2013, 21:04
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
vlotter zit ook aan 1 kant in de tank.
als je een bocht neemt, gaat de vloeistof in de buitenhoek van de tank hangen. kan je niks aan doen.

tank moet je altijd bekijken als je constante snelheid op vlakke baan rijd. bij optrekken en afremmen beweegt de naald namelijk ook


Onzin wat je zegt, meter mag niet of amper bewegen in een bocht, denk dat je teller kapot is..Gebeurt wel vaker.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-05-2013, 21:22
Ludomk2 Ludomk2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 231
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Onzin wat je zegt, meter mag niet of amper bewegen in een bocht, denk dat je teller kapot is..Gebeurt wel vaker.

Denk je dat?
Want is echt irritant, als ie niet de juiste waardes meer aangeeft..
Reply With Quote
  #6  
Old 26-05-2013, 22:14
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Onzin wat je zegt, meter mag niet of amper bewegen in een bocht, denk dat je teller kapot is..Gebeurt wel vaker.


Volgens mij is het geen onzin, doet de mijne ook. Wel interressant te vermelden dat mijn golf2 (en die van fcapri geloof ik ook) niet verlaagd zijn. En als ik snel om de bocht ga dan beweegd zon auto'tje nog wel .
Reply With Quote
  #7  
Old 26-05-2013, 22:17
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Alle auto's die ik ooit gehad heb hadden dit.
Niet van vol naar leeg ofzo. Maar altijd verschillen bij optrekken en remmen en alles daartussen.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-05-2013, 00:56
Migor Migor is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 28
Default

kwaal van VW
Reply With Quote
  #9  
Old 27-05-2013, 06:24
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

niet alleen VW, zowat alle merken hebben dit.
en zelf de gastanken in mijn dodge hebben dit. bij de ene zit de vlotter vooraan de tank, bij de andere zit de sensor achteraan.
bij optrekken met de auto gaat 1 tank dus omlaag, en de andere tank omhoog.
als de tanken ver leeg zijn moet ik op beide tanken tegelijk rijden. want bij de ene valt de motor uit als ik optrek (aanzuigbuis komt droog te staan en bij LPG geen goed ding)

moet je eens een hoge berg opgaan. dan kan de wijzer snel 1/4de veranderen tussen bergop en bergaf.
als je dan optrekt en naar links draait op een oprit ofzo (als je kan nog bergop), dan ga je nogal benzine bijmaken .

zou mij trouwens verwonderen dat AL mijn tankmeters dan kapot zijn, want heb ik de loop der jaren wel wat gewisseld al

__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 27-05-2013 at 07:58.
Reply With Quote
  #10  
Old 27-05-2013, 10:03
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Nu jullie het er over hebben?!,,,,,,,
De mijne geeft met een volle tank maar de helft aan en daar blijft ie opstaan
En als de tank dan (aan afgelegde km's geschat) half leeg is dan zakt hij geleidelijk aan mee naar leeg en nét voor het eerste streepje van het rode vlak blijft hij weer hangen om na een lange tijd door te slaan naar helemaal leeg (leuk als je dit hebt 150 km van huis en (nog) geen pomp in de buurt)
Iemand een idee waar je dit moet zoeken want er is overduidelijk iets niet in orde
Vlotter of meter? heeft iemand er misschien ervaring mee?
Reply With Quote
  #11  
Old 27-05-2013, 12:03
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik weet niet hoe vlot je aan de vlotter geraakt aan de tank? maar bv een paar keer een weerstandsmeeting uitvoeren kan voldoende zijn om te zien of de vlotter wel degelijk zakt of niet.

het kan een vlotterarm zijn die stroef loopt en soms blijft hangen, kan evengoed het metertje zijn van het dashboard (bimetaaltje dacht ik).

of als je graag sleuteld, snel al eens je tellerunit wisselen en kijken of de andere het ook heeft?
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #12  
Old 28-05-2013, 05:23
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Dankje fcapri
Ik heb van stroom geen idee hoe het werkt ,,,na plus en min houd het al snel op
De vlotter doet het gewoon als je het met de hand doet alleen de arm kan verder op en neer dan dat er ruimte in de tank is qua hoogte
maar de arm beweegt heel soepel en het naaldje/draadje blijft bij hoe ik ook beweeg kontact houden met de wikkel dus volgens mij moet deze dan goed zijn
Zou het dan toch de meter zelf zijn?
Is dat te maken of moet er een andere meter op,,,,of zelfs een heel ander unit?
Reply With Quote
  #13  
Old 28-05-2013, 12:07
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

+ en - kennen is al voldoende.
bij spanning ga je iets meten, bv 12V, 220V...

bij weerstand moet je de meter in weerstand zetten (ohm) en meet je bij vol bv 90ohm. bij 3/4de 75ohm, bij half 50ohm, en bij leeg 0ohm.
als die bij halfweg 50ohm geeft, en bij vol OOK 50ohm, dan is de vlotter kapot en werkt je teller wel goed.

als de vlotter correcte weerstand geeft en dus veranderd bij elke stand, en het meterje beweegt niet, is de meter kapot.

tellerunit uithalen, paar schroefjes losmaken achteraan, benzinemeter eruit nemen, andere erin en gedaan. k denk zelf dat benzine en diesel te wisselen is
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #14  
Old 28-05-2013, 17:17
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
+ en - kennen is al voldoende.
bij spanning ga je iets meten, bv 12V, 220V...

bij weerstand moet je de meter in weerstand zetten (ohm) en meet je bij vol bv 90ohm. bij 3/4de 75ohm, bij half 50ohm, en bij leeg 0ohm.
als die bij halfweg 50ohm geeft, en bij vol OOK 50ohm, dan is de vlotter kapot en werkt je teller wel goed.

als de vlotter correcte weerstand geeft en dus veranderd bij elke stand, en het meterje beweegt niet, is de meter kapot.

tellerunit uithalen, paar schroefjes losmaken achteraan, benzinemeter eruit nemen, andere erin en gedaan. k denk zelf dat benzine en diesel te wisselen is



Okee,,thanks
Gister had ik de vlotter in mijn handen en dacht dat ie wel soepel bewooog en het kontactje op de spoel bleef kontact maken zelfs met een beetje buigen
Maar nu je het zo uitlegt zal ik morgen nog eens kijken.
Als de meter er uit moet, moet ik dan het hele dash slopen?
Ik heb al gekeken maar ik zou niet weten hoe ik die tellerunit er uit zou moeten krijgen.
en dat moet toch want als ie eenmaal open is wil ik er wel een toerenteller in hebben ook,,,het is zo akelig stil in de auto qua motorgeluid en kan er niet aan horen hoeveel toeren ik maak om zuinig te rijden
Reply With Quote
  #15  
Old 28-05-2013, 17:27
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

als ik het goed heb, moet enkel het voorste paneel eraf. niet zo overdreven veel werk. schakelaars moet je wel lostrekken, maar die kan je niet verkeerd terug steken.

tellerunit zelf is 2 schroefjes dacht ik en kanteld dan naar voor. beetje prullen om de km teller kabel eraf te klikken.
en dan afhankelijk van bouwjaar 1 of 2 stekkers onderaan lostrekken en de unit is eruit.

als je toerenteller wil, zal je andere klokkenset moeten zoeken met toerenteller in. die folie achteraan verschilt, benzinemeter steekt in de toerenteller dan want de klok zit op de plaats van de benzinemeter.






deze fotos zullen morgen (29/05) ff niet zichtbaar zijn door een electriciteitsonderbreking hier. dus gene paniek als je niks ziet, zou savonds na 15h moeten in orde zijn weer
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #16  
Old 28-05-2013, 21:24
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Okee dan misschien beter een komplete ergens vandaan toveren?
Het lampje van de dash boven de klok doet het ook niet meer
Voor die lampjes ben ik al eens bij de dealer geweest maar die hebben ze niet meer,,,althans ik ga er van uit dat ze van de T3 bussen ook het zelfde zijn
want de km teller brandstof en temp meter lijken erg veel op elkaar
Alleen pech dat die brandstofmeter van mijn bus het zelfde heeft als die van jouw, die gaat ook met een halve tank verschil heen en weer
Morgen weer ff wat te doen..bedankt en als het wel of niet lukt post ik het hier wel
Reply With Quote
  #17  
Old 28-05-2013, 22:51
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by T3 fan
Het lampje van de dash boven de klok doet het ook niet meer
Voor die lampjes ben ik al eens bij de dealer geweest maar die hebben ze niet meer

Heron in Hoorn had ze onlangs ook niet liggen, maar kon ze wel bestellen!
Reply With Quote
  #18  
Old 29-05-2013, 08:48
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik heb die lampjes eruit gehaald, en in die voetjes gewoon 2 ledjes met een weerstandje gesoldeerd. nooit meer lampjes vervangen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #19  
Old 04-06-2013, 10:15
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Ben met het reserve wiel in mij handen eens stevig door mijn rug gegaan en lig al een week plat op bed of de bank
Nu gaat het wel weer DWZ ik kan weer een beetje rond strompelen en hou het een half uurtje vol achter de computer
Zo gauw ik weer wat kan haal ik dit draadje weer op want wil toch heel graag alles in orde hebben,,,maar nog even niet
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum