Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Computers en electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-02-2010, 15:52
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default nieuwe laptop komen. is dell goed?

hallo,
zoals de topic titel al zegt ik zoek een nieuwe laptop voor m'n studie.
ik reis 4 uur per dag naar m'n school dus wil hem elke dag mee gaan nemen om bijv verslagen te typen of 3D-CAD tekeningen te maken.
ik heb nu een 15" Acer (was toen de goedkoopste dus heel sloom).

nu wil ik geen 15" meer (dat is nog best zwaar en log in je rugzakje)
maar ook geen 10" (daar krijg ik spleetogen van denk ik)
daarbij komt dat al die 10 inch dingen een intel atom of een celeron hebben en daar ben ik tot nu toe nog niet echt over te spreken

dus viel mijn oog op een 13" inspiron 13Z van Dell.
deze heeft een dual core pentium processor en 4 gb intern geheugen.
hier linkje:http://www1.euro.dell.com/nl/nl/thu...nldhs1&ref=lthp

maar een klasgenoot van mij zei dat ik absoluut geen Dell moest kopen omdat de verbindingen binnenin de laptop slecht zijn en daarom met de kleinste stootjes al kapot gaat.

iemand hier ervaring mee? want ik kan deze laptop niet in de winkel eerst bekijken/testen.

alvast bedankt,
Joost
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI

Last edited by joostvw : 08-02-2010 at 15:59.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-02-2010, 16:06
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Wat je klasgenoot zegt: Google is your friend. Als je het niet kunt vinden op Google, dan is het dus ook niet zo. Ik heb er nog nooit van gehoord, en vraag mij ook af waar jouw klasgenoot die wijsheid vandaan heeft.

Als je echter voor een Dell gaat, bedenk je dan vooral dat je geen winkels hebt, alleen postorder. Problemen: stuur maar op. Staat jezelf niet blind op de prijs: alle waar naar z'n geld. CAD tekeningen op een 13"? Is dat fijn?
Wat ik vooral belangrijk (zou) vind(en) is de website van de fabrikant: kan je de drivers voor je laptop makkelijk vinden, staat Bios updates uberhaupt op de site?

Gewicht en accuduur zijn vrij sterk gerelateerd aan de scherm grootte, maar bedenk je dat er de afgelopen jaren veel is veranderd: een 15" van 'toen' is vast veel logger, zwaarder en sneller leeg dan een 15" van nu.

Belangrijke punten voor mij:
- Geen spiegelend display. Harstikke fancy, maar het werk gewoon klote in het licht (zon)
- Lange accuduur, en liefst direct een extra accu bij kopen
- Snelle processor, maar dual core is voor een laptop al snel overdone. Liever een wat hogere kloksnelheid dan veel core's: Voor standaard tik-werk heb je niets aan 4 cores.

Atom is vooral leuk voor in de trein of simpele taakjes (wel tikken, geen CAD). Heb ervaring met Asus EEE's: Werken prima, en erg zuinig. Zonder voeding gaan ze erg lang mee, maar Internetradio + Winamp + Word wordt al snel te veel.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #3  
Old 08-02-2010, 16:27
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

bedankt voor je snelle reactie sjampoo.
ik kies trouwens niet alleen voor het gewicht die 13 inch. maar meer voor de ruimte in mn tas, zodat de drempel lager word om hem altijd mee te nemen naar school.

en denk dat 3D CAD idd klein is maar ook cad heeft een fit to screen knopje en het gaat er mij maar om dat hij dat qua intern geheugen aankan. het is niet dat ik daar elke dag mee ga werken. maar ook daarom wil ik geen 10 inch (die vaak rond de 300 liggen ipv 500 euri)

het is een leddisplay, weet eigenlijk niet of dat spiegeld.
de accuduur is 11 uur. maar geloof niet dat hij dat echt waarmaakt als ik druk bezig ben, maar als hij maar meer dan 3 uur mee gaat ben ik tevreden. die ik nu heb is binnen een half uur leeg.
-wat houd die kloksnelheid in en waar kan ik dat zien? is dat het aantal Ghz? want dat is 1.3 bij deze geloof ik.
ik had voor deze processor alleen gekozen omdat het een pentium is en dus geen atom of celeron.
en denk dat ik de snelheid dan wel weer goed maak met de 4 gb intern geheugen die erin zit. of werkt dat niet zo?

edit: ik kies ook voor 13 inch , omdat er dan wel een dvdspeler in past
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #4  
Old 08-02-2010, 16:59
Ronin's Avatar
Ronin Ronin is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2006
Posts: 817
Send a message via MSN to Ronin
Default

CAD op een laptop? Ik weet niet in hoeverre jij CAD gebruikt, maar dit gaat niet fatsoenlijk lopen op een laptop bij "normaal" gebruik.

PS Asus laptops zijn ook goed. Nadeel van Acer is dat de accu’s vrij snel kapot gaan.
__________________
Polo 9N Highline 1.4 16V
Reply With Quote
  #5  
Old 08-02-2010, 17:26
starsky's Avatar
starsky starsky is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 880
Default

AutoCAD heb ik op een 12,3 incher gehad. T2300 met 2GB ram erin, werkte perfect.

Overigens zou ik eerder voor Sony of Toshiba gaan, merken als HP, Acer en PB sowieso laten liggen.

Over Dell zelf, willen nog wel eens stuk gaan. Garantie is overigens wel goed en service ook.
__________________
Polo 9N3 '05 1.4 TDI chipped by JD Engineering
Reply With Quote
  #6  
Old 08-02-2010, 17:36
Ronin's Avatar
Ronin Ronin is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2006
Posts: 817
Send a message via MSN to Ronin
Default

Quote:
Originally Posted by starsky
AutoCAD heb ik op een 12,3 incher gehad. T2300 met 2GB ram erin, werkte perfect.


Tsja wat het beeldscherm grote betreft….
Ik ben gewent om met 2 26" schermen te werken
Bij fatsoenlijk gebruik van CAD heb je zeker 4 GB nodig, 8GB werkt erg prettig.
Ik ben dan ook tekenaar geweest, en gebruikte veel AutoCAD Architecture.
__________________
Polo 9N Highline 1.4 16V

Last edited by Ronin : 08-02-2010 at 18:15.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-02-2010, 17:46
starsky's Avatar
starsky starsky is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 880
Default

Ligt er ook aan welke versie je gebruikt, sinds een tijdje overgestapt van 2008 naar 2010 maar met 4GB werkt het nog uitstekend.
__________________
Polo 9N3 '05 1.4 TDI chipped by JD Engineering
Reply With Quote
  #8  
Old 08-02-2010, 17:59
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by Ronin
CAD op een laptop? Ik weet niet in hoeverre jij CAD gebruikt, maar dit gaat niet fatsoenlijk lopen op een laptop bij "normaal" gebruik.

PS Asus laptops zijn ook goed. Nadeel van Acer is dat de accu’s vrij snel kapot gaan.


Gelul, draai Pro/E Wildfire en Catia op een 4 jaar oude (basis) laptop, zonder problemen. Zelfs Adams simulaties kan ik op het ding draaien, maar dan duurt het wel iets langer

@Joost;
mijn vriendin heeft een Dell laptop, daar is weinig over te klagen. Ik heb daar ook wel CAD werk op gedaan in de vakanties. Toen nog met een Truelife beeldscherm (1,5 jaar geleden?).
Wat Sjampoo zegt: het spiegelen van het scherm is in de buitenlucht en of zonlicht echt NIET te lezen. Als je dan ook nog CAD tekeningen moet gaan maken op een klein scherm gaat dat je niet bevallen denk ik. De batterijduur van de Dell laptops is standaard niet super, maar je kan voor weinig extra kosten een accu krijgen met meer cellen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #9  
Old 08-02-2010, 18:10
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

bedankt voor jullie snelle reacties.

ik heb het trouwens nooit over AUTO CAD gehad.
ik werk met 3D-CAD, siemens NX6
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #10  
Old 08-02-2010, 18:20
Ronin's Avatar
Ronin Ronin is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2006
Posts: 817
Send a message via MSN to Ronin
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Gelul, draai Pro/E Wildfire en Catia op een 4 jaar oude (basis) laptop, zonder problemen. Zelfs Adams simulaties kan ik op het ding draaien, maar dan duurt het wel iets langer


Gelul is het zeker niet! Ik heb nooit gezegd dat het NIET gaat draaien, maar plezierig en werkbaar is een ander verhaal. althans niet op een laptop van rond de € 500,- waar hier over gepraat wordt.
__________________
Polo 9N Highline 1.4 16V
Reply With Quote
  #11  
Old 08-02-2010, 18:20
Ronin's Avatar
Ronin Ronin is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2006
Posts: 817
Send a message via MSN to Ronin
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
bedankt voor jullie snelle reacties.

ik heb het trouwens nooit over AUTO CAD gehad.
ik werk met 3D-CAD, siemens NX6


Hier ben ik niet bekend mee, maar de systeemeisen zullen hiervan ook wel hoog zijn is het niet?
__________________
Polo 9N Highline 1.4 16V
Reply With Quote
  #12  
Old 08-02-2010, 18:42
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

dell is wel aardig.. wel garantie pakket verlengen naar 3 jaar ipv 1jaar.. want na 1 jaar viel de mijne uiteen
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #13  
Old 08-02-2010, 18:42
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ja dat klopt.
een klasgenoot van me draait het soms in de trein op een samsung 10inch laptop met zo'n Intel Atom precessor. maar dan duurt het dus gewoon 4 a 5 minuten om op te starten. en een beetje zware bewerking moet hij ook lang over nadenken.
vandaar dat ik geen 10inch wil omdat deze bijna allemaal met die atom's werken.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #14  
Old 10-02-2010, 00:31
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

kheb de knoop doorgehakt, en de inspiron 13Z gekocht. met dual core pentium procesor en 4 GB intern geheugen en 320gb harde schijf 13.3Inch LED scherm en alle andere prut die erop zit

nu nog wachten op het pakketje....
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #15  
Old 10-02-2010, 00:53
MipMip's Avatar
MipMip MipMip is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 663
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
dell is wel aardig.. wel garantie pakket verlengen naar 3 jaar ipv 1jaar.. want na 1 jaar viel de mijne uiteen


Dan heb je ook na de 'officiele' garantietermijn van 1 jaar nog recht op garantie. Een laptop hoort zeker drie jaar mee te gaan.

(ik zou trouwens een Apple kopen, maar laten we daar maar niet (weer) over in discussie gaan)
Reply With Quote
  #16  
Old 10-02-2010, 00:58
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by MipMip
Dan heb je ook na de 'officiele' garantietermijn van 1 jaar nog recht op garantie. Een laptop hoort zeker drie jaar mee te gaan.


Dat valt nog maar te bezien...

Overhoorde laatst bij de Mediamarkt een gesprek van een verkoper en een wat ouder vrouwtje.

"De tv's worden tegenwoordig vanuit een ander oogpunt gemaakt dan vroeger. Vroeger werd een tv berekend op een levensduur van 'n jaar of 20, tegenwoordig worden tv's gemaakt om nog zo'n 2-3 jaar mee te gaan."

Pardon? Elke 2-3 jaar weer 400-500 euro uitgeven voor een nieuwe tv? Met zo'n geklets kom je makkelijk onder de garantietermijn uit, ook al stelt de consumentenbond dat dergelijke apparaten langer mee horen te gaan dan de garantietermijn die erop van toepassing is.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #17  
Old 10-02-2010, 01:01
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ik zie nu ook dat ik compleet over richards post heen heb gelezen. en heb dus ook maar 1 jaar garantie en service enzo

maar 3 jaar koste volgens mij 150 euri extra
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #18  
Old 10-02-2010, 08:04
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
dell is wel aardig.. wel garantie pakket verlengen naar 3 jaar ipv 1jaar.. want na 1 jaar viel de mijne uiteen


Je hebt altijd 3 jaar consumentengarantie volgens het consumentenrecht, daar moet Dell ook aan geloven, Dell is immers de producent Ă©n de verkopende partij.
Garantie verlengen is geldklopperij, je had die garantie immers al
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #19  
Old 10-02-2010, 08:09
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Dat valt nog maar te bezien...

Overhoorde laatst bij de Mediamarkt een gesprek van een verkoper en een wat ouder vrouwtje.

"De tv's worden tegenwoordig vanuit een ander oogpunt gemaakt dan vroeger. Vroeger werd een tv berekend op een levensduur van 'n jaar of 20, tegenwoordig worden tv's gemaakt om nog zo'n 2-3 jaar mee te gaan."

Pardon? Elke 2-3 jaar weer 400-500 euro uitgeven voor een nieuwe tv? Met zo'n geklets kom je makkelijk onder de garantietermijn uit, ook al stelt de consumentenbond dat dergelijke apparaten langer mee horen te gaan dan de garantietermijn die erop van toepassing is.


tja, jij 'hoorde' een gesprek in de Mediamarkt.. De gemiddelde verkoper daar heeft nog nooit een tv aangezet, laat staan dat hij weet wat de levensduur van zo'n ding zou zijn. Stuur maar een aangetekende brief naar de verkopende partij, waarin je ze aansprakelijk stelt. De 'normale termijn' dat een apparaat zonder tekortkomingen (is wat anders dan de levensduur) is voor een TV of laptop minimaal 3 jaar.

Het enige vervelende is, is dat de verkopende partij niet staat te springen om de boel te laten repareren (daarom adviseren ze je ook altijd om extra garantie bij de fabrikant te 'kopen'). Zag laatst een stukje bij Radar/Kassa oid dat mensen hun Acer laptop al 3 maanden moesten missen ivm reparatie.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #20  
Old 10-02-2010, 10:41
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

bedankt martie, je stelt me gerust.
leek me al sterk dat ze na een jaar de garantie kunnen laten vervallen.
mocht het mij gebeuren dan zou ik idd ook wel gewoon naar de consumentenbond stappen of naar radar oid.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum