Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Audi
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-05-2011, 16:51
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default Audi1981's wagenpark

Ik zal me even voorstellen; Ik ben Joram, net 30 en eigenaar van een bruine Audi 80 uit 1983. De auto is sinds 2008 in Nederland en daarvoor was het een boodschappenwagen van de Belgische rijkswacht (heb ik me laten vertellen).
Toen ik hem kocht stond er ongeveer 240dkm op de tellen en in 3 jaar is daar ongeveer 110dkm bijgekomen. Een paar weken geleden viel me op dat de temperatuur wat hoger opliep als normaal, maar hij ging na een paar minuten ook weer naar beneden, niks aan de hand dacht ik.

Al op de brug:




Aan de foto kan je wel zien dat er toch meer aan de hand was
Koppakking ervan tussen en goed ook ! Ik moet voor mijn werk door de Westerschelde tunnel en op de heenreis was het raak, nog wel op m'n werk gekomen en gelijk het expansie vat open gedraaid, zodat de druk eraf was en de cilinders niet vol met water liepen. Na het werk een emmer koelvloeistof erin en de dop er goed stevig op; gaan door die tunnel ! Als de zaak kapot loopt zien we dan wel weer nietwaar ? Collega achter me aan en sleepkabel bij de hand
Thuisgekomen zonder dat de temperatuur te ver omhoog gekomen was, maar toch het expansie vat al weer leeg en borrelen als een waterkoker
Gelijk het net op en een 1.6td gaan zoeken, ik bedoel, het is mijn daily driver en dus gaat er regelmatig ook een aanhanger achter, niet zelden met grond of puin, dus extra pk's zijn welkom

Op MP al snel een 1.6td SB-code gevonden, laat dat nu net het blok zijn waar ik naar op zoek was
Wezen kijken bij die jongen en een deal gemaakt, volgende week kan ik erom. Dus dan maar de oude 1.6d eruit !

Blokje al een eind los:




In goed gezelschap:




Blokje al gelijk van z'n specifieke Audi prullaria ontdaan:




Wouters hulp is weer van onschatbare waarde !

Komende week blokje ophalen en gelijk die motor helemaal nalopen, nieuwe koppeling e.d.
Uitlaat kan ik ook weg gooien;




Die had z'n laatste reparatie al gehad en de diameter (35mm) is niet echt geschikt voor een 1.6TD ljikt me ?

Iemand nog interesse in een voorpijp voor een JK-code diesel ?




Volgende week weer verder !

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:27.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-05-2011, 17:13
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Mooi projectje!
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan, maar dan met mijn 32B. Komt er een SB uit een Golf in? Zo ja, dan kom je toch nog wel e.e.a. tegen wat het ombouwen betreft.
Succes!
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #3  
Old 08-05-2011, 17:29
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

nice!

Heb zelf ook veel ombouw gedaan aan 32b (onder de kap gelijk aan de 80!)

Haal echt alles van je oude dieselblok af!! oliepompbuis, carterpan, motorsteunen, oliefilterhouder etc!

succes
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #4  
Old 08-05-2011, 18:07
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Mooi projectje!
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan, maar dan met mijn 32B. Komt er een SB uit een Golf in? Zo ja, dan kom je toch nog wel e.e.a. tegen wat het ombouwen betreft.
Succes!


Het is een SB uit een Golf 2 ja, ik heb jouw draadje al doorgespit en daar eigenlijk de inspiratie voor een 1.6TD opgedaan.
Wat ga ik allemaal tegenkomen ? Koeling ? Uitlaat ?
Het blok wat ik gekocht heb heeft een T3 turbo geloof ik. Stond tot zaterdag op marktplaats.
Jij gebruikt een originele uitlaat zonder achterdemper geloof ik ? Ik krijg een golf 2 downpipe erbij, maar ik weet nog niet of ik die ga gebruiken. Verder zit er geen intercooler bij (apart verkocht ) maar wil ik die wel gaan gebruiken...

@ Zollie: Is een oliefilterhouder met warmtewisselaar niet beter ? Die nu op de SB zit is niet te gebruiken ivb met de motorsteun geloof ik, maar mijn JK had geen warmtewisselaar op het filter, is die over te zetten ?

Ik denk dat ik de sloperijen met een bezoekje ga vereren.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-05-2011, 18:17
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Inderdaad, de SB filterhouder is niet te gebruiken met de steun en de koppelingskabel.
Is de warmtewisselaar niet gewoon een los ding? Dacht dat je die er wel onder weg kon schroeven.
Ik zou m zeker proberen om te bouwen op je SB!

Als je dit spruitstuk gebruikt zal je een voorpijp zelf moeten fabrieken, de rest van de pijp kan je relatief goedkoop bestellen op internets (www.kfzteile24.de haal ik al mijn spul vandaan!)
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #6  
Old 08-05-2011, 18:42
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Interieur:




Deze auto is als een ouwe jas; ziet er niet uit, maar je kan er een dag in zitten zonder stijf eruit te stappen, iets wat met mijn lengte (2.00m) niet altijd vanzelfsprekend is.




Even in het algemeen: de schakelaars zijn volgens mij altijd een beetje de sluitpost van de begroting bij VAG producten uit die tijd, het is het net niet.
Op vakantie in Luxemburg:




Wat moest ie hard werken om de bergen op te komen

Even wat van mijn VAG geschiedenis:
M'n eerste liefde




83-er met velgjes, spoilertje, heeeel veel audio (4x150w RMS ) en een 1.3 GF motortje.

Nummer 2:




81-er 1.5 automaat met JB motor. Kocht ik bij een handelaar die geeeen id had wat ie verkocht; in het handschoenenvakje lag een pak rekeningen van de VW dealer waar zo'n beetje alles behalve de carrosserie vernieuwd of gereviseerd was. Toen 850 gulden voor betaald, dat waren nog eens tijden.
De broertjes




Verder nog een 89-er Jetta 1.6 automaat die ik van m'n zus gehad heb en een 83-er 1.5 met JB motor en een diesel 5 bak, kruiste makkelijk 140
Geen foto's meer van door een computercrash helaas.

Kevertje body-off doen:




Die staat nu klaar voor de spuiter:




De rode is een 62-er voor onderdelendonor, zijn van een vriend van me die er ooit 5 plus de T2A had...nu nog maar deze twee en een 62-er in concours

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:30.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-05-2011, 18:49
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Is de warmtewisselaar niet gewoon een los ding? Dacht dat je die er wel onder weg kon schroeven


Daar hoopte ik al op

Quote:
Originally Posted by Zollie
Als je dit spruitstuk gebruikt zal je een voorpijp zelf moeten fabrieken, de rest van de pijp kan je relatief goedkoop bestellen op internets (www.kfzteile24.de haal ik al mijn spul vandaan!)


Internet is geweldig, maar door m'n garage achtergrond krijg ik nog 30 tot 60% korting bij de groothandel

@ MvD: vliegwiel zal ook overgezet moeten worden, maar heeft de SB een voorziening voor een toplager in de krukas ? Want in een golf gebruik je de gespiegelde koppeling met drukstift door de prise-as natuurlijk en die heeft een Audi 80/Passat/Santana niet.
Stof tot nadenken
Reply With Quote
  #8  
Old 08-05-2011, 19:07
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

alle krukassen hebben die voorziening volgens mij dus komt wel goed!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #9  
Old 08-05-2011, 20:26
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Het beste is om nieuwe koppelingsplaat en drukgroep voor je Audi te monteren, samen met een nieuw toplager in de krukas. Dit lager zit er niet in bij een Golf.
De oliefiltersteun van de Golf gaat idd niet passen, moet een "scheve" zijn en moet wél voorzien zijn van een draadgat waar de olieleiding voor de turbo in gedraaid kan worden.
De warmtewisselaar kun je wel overzetten. Maar: Als je de warmtewisselaar van de Golf op de scheve steun van een Passat/Audi zet, past de koelwaterslang tussen kop en pomp niet meer, althans niet vanaf het T-stuk naar de warmtewisselaar.
Ga je ook de (watergekoelde?? )turbo van de Golf SB gebruiken? Qua opspoeleigenschappen een hele mooie, maar bij Audi 80 TD / Passat 32B TD is ie groter en compleet anders gemonteerd. Uitlaatspruitstuk en turbo hebben heel ander model en ja, je moet wel beetje uitkomen met de voorpijp van de uitlaat. De Audi 80 type 89 (opvolger) is ook ooit geleverd met een 80 pk 1.6 TD-ic (SB). Maar of je zo'n turbo kan vinden...
Al met al is het een kwestie van combineren van Audi TD, Golf TD-ic en gewone diesel-onderdelen.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #10  
Old 08-05-2011, 22:48
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Al met al is het een kwestie van combineren van Audi TD, Golf TD-ic en gewone diesel-onderdelen.


Lego was vroeger een hobby van me
Een waterslang is wel te regelen en een voorpijp is zo gelast als de basis maar goed is, even afwachten dus wat dit motorblok gaat doen, daarna kunnen de modificaties er eventueel overheen.
Het is volgens mij geen watergekoelde turbo, alhoewel dat wel erg mooi zou zijn.
Ik ben alleen even benieuwd hoe de olie afvoer van de turbo loopt, als ik de carterpan van de oude motor over moet zetten, maar dat zie ik wel, hij staat voorlopig toch binnen
Reply With Quote
  #11  
Old 09-05-2011, 09:10
Rutger's Avatar
Rutger Rutger is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,173
Default

Goed bezig, leuke Oudi!
Reply With Quote
  #12  
Old 09-05-2011, 12:35
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Net terug van de sloop, een intercooler met slangen gescoord en een oliefilterhouder met aparte oil-to-air koeler van een Audi 80 1.9TD, lijkt me beter als de koelvloeistof-olie koeler die op de 1.6TD zit.

Foto's volgen, nu werken
Maar als het rustig is eens de gescoorde onderdelen in de spoelbak gooien
Reply With Quote
  #13  
Old 09-05-2011, 15:59
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Een carterpan met olieretour voor Audi 80/Passat32B is nog gewoon nieuw te koop voor 40 euro van o.a. Klockerholm.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #14  
Old 09-05-2011, 21:20
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Carterpan met olieretour te koop voor 40 euro


Inclusief verzend en btw toch iets meer, maar hij is besteld
Reply With Quote
  #15  
Old 09-05-2011, 22:29
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Resultaat van het sloperij bezoek:




Intercooler van een Golf 3 TDI




Met alle slangen er maar bij, kan nog van pas komen misschien

Oliekoeler van een AAZ in een Audi 80




Detail van de oliefilterhouder




Hopen dat deze past op de SB motor, een aparte koeler lijkt me mooier omdat deze het koelsysteem niet extra warmte uit de olie bezorgd, mocht dit niet genoeg koelen, dan kan de warmtewisselaar van de SB er nog bij ?!
Hij is wel thermostatisch geregeld dus als het niet nodig is, geen circulatie door de koeler

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:33.
Reply With Quote
  #16  
Old 10-05-2011, 23:30
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Mooi dat je dat spul allemaal nog hebt kunnen vinden! Gaat vast goed komen.
Hopelijk kun je de intercooler een beetje fatsoenlijk kwijt onder de kap.
Wat zijn de plannen met de SB motor precies? Nog eea reviseren en dan de boel flink opschroeven voor extra vermogen of alles direct inbouwen en standaard laten?
Als je het blok gaat kietelen krijg je direct te maken met enorm veel meer warmteontwikkeling waardoor een gunstige plaatsing van intercooler en radiateur steeds belangrijker wordt. Ik rijdt zelf met een standaard dieselradiateur en bij warm weer houdt het absoluut niet over. Maar das misschien voor latere zorg.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #17  
Old 11-05-2011, 01:02
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ik twijfel om gelijk alles uit de kast te halen omdat ik simpelweg niet weet hoe dit blok zich gaat houden, dus als ie braaf is krijgt ie wat meer te eten
Verder twijfel ik nog om deze body weer netjes te maken of om een gavere te kopen en daar de modificaties aan te doen. Maar het belangrijkste is eigenlijk om zsm weer te rijden ermee.
Thanx voor de tip van de carterpan trouwens, morgen eens wat pakkingen, een koppeling en een baksteun bestellen.
Reply With Quote
  #18  
Old 12-05-2011, 21:10
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Vandaag m'n SB motorblok opgehaald !!!




Alleen een tegenvaller: de turbo is niet watergekoeld, maar er heeft wel een watergekoelde opgezeten volgens de verkoper, die hem vervolgens voor een grotere Garret vervangen heeft:




Ik heb de vorige en huidige turbo bekeken, maar deze is toch echt bijna 2x zo groot van aanzuigdiameter !




Verder is de koppeling volgens mij door Ray Charles gemonteerd:




Ik heb veel gezien, maar dit platte kantje hoort er toch niet aan:




Verder is de oliefilterhouder niet helemaal pas, maar met 1 gat afblinden en een extra erbij boren in het blok is dat wel op te lossen, het gietstuk aan het blok is daar al op berekend.

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:36.
Reply With Quote
  #19  
Old 13-05-2011, 16:22
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Zoek de verschillen:




en deze




De AAZ oliefilterhouder is wat hoger en heeft een extra uitgang voor gefilterde olie, waarvoor precies weet ik niet, ik dacht misschien voor de hydraulische klepstoters. Wie het wel weet mag het zeggen
Dat extra gat valt precies op het bovenste bevestigingspunt van de originele houder, die ik neem aan dan door geboord wordt naar de kop o.i.d
Er zit m12 draad in en met een stukje tapeind en vloeibare schroefdraad borging is het afgedicht nu. Als extra zekerheid de rest met vloeibare pakking opgevuld en de pakking aangepast op het andere gat.




Goed te zien het extra gat wat erbij gekomen is aan de bovenkant, het blok is al voorzien voor aanpassingen zoals deze blijkbaar want ik kon makkelijk diep genoeg boren en tappen.




Ik pak voor de zekerheid de watermond even van de kop af en dan kom je dit tegen....geeft niet echt vertrouwen in de vorige monteur die aan het blok heeft gesleuteld....in het koelsysteem gebruik ik het liefst die ouderwetse bruine pakkinglijm waar je roze olifantjes van gaat zien en geen rubberkit.
Voor de zekerheid maak ik alle slangen even los en de aansluitingen schoon, een klein vingertje vet eraan en je slangen komen weer los en het aluminium blijft netjes. De distributie pak ik ook maar even mee en dat was ook geen overbodige luxe, de tanden waren al los aan het scheuren van de rug. Verder komt de waterpomp poelie van de JK er op, die is wat kleiner waardoor de pomp iets meer toeren maakt en alle beetjes helpen zullen we maar zeggen. De achterste krukaskeerring is al vervangen en het JK vliegwiel zit er op, nieuw toplager heb ik net opgehaald en dan kan de koppeling er ook op. Morgen nog even de dynamo uit elkaar pakken en om nieuwe lagers en een borstelbrug/spanningsregelaar.

Genoeg gedaan voor vandaag lijkt me

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:38.
Reply With Quote
  #20  
Old 13-05-2011, 17:54
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

mmmmmm X-factor of sleutelen.....toch maar sleutelen dan
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum