Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-01-2007, 10:26
koerspiloot's Avatar
koerspiloot koerspiloot is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 250
Exclamation Carrosserielijm

Ik ben momenteel bezig met de restauratie van een 65'er panelvan en binnenkort wordt het tijd om mijn nieuwe zijflanken aan de bus te hechten! Nu zou ik (om plaatvervorming te voorkomen omwille van warmteontwikkeling bij het lassen) de zijflank gedeeltelijk met een carrosserielijm willen vastplakken aan de binnenstijlen & verstevigingslatjes:




Langs de buitenste randen wordt de plaat natuurlijk geproplast!

Nu weet ik dat er vele soorten lijm hiervoor op de markt zijn, maar ik heb er ondertussen een 2-3tal geprobeerd op proefplaatjes, maar ik ben toch zo tevreden niet van het resultaat! Als het vast moet zitten , MOET het vastzitten é Het zou namelijk een zonde zijn als de plaat in het midden loskomt omwille van slechte lijmkeuze! Er worden nu toch al wat nieuwe auto's gedeeltelijk gelijmd,dus dit moet wel stevig zijn! Op Essen motorshow had ik een blote kas van een golf 5 zien staan, waar ik duidelijk zag dat het zijpaneel gedeeltelijk gelijmd was, en ik voelde aan de lijm dat deze keihard was! Ik ben met verschillende lijmen dit resultaat nog nooit bekomen, de lijm droogde wel uit, maar ze werd niet keihard,en daar zit ik wat mee in... Ik wil echt uitstekende carrosserielijm gebruiken voor deze taak, liever nu 50euro meer betalen , dan dat je achteraf met de gebakken peren zit hé

Kan iemand mij een goeie 2K carrosserielijm aanraden? Merk + type...
Of weet iemand welke lijm ze gebruiken bij productie van de golf5 (aangezien ik weet dat deze echt heel hard kwam) Het was een zwarte lijm!

Alvast bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 30-01-2007, 18:24
classic line classic line is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 462
Default

mail sjef van vw resto even die heeft het er ook een keer in gelijmt bij rusty
Reply With Quote
  #3  
Old 10-02-2007, 14:47
PVPMK1 PVPMK1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 550
Default

Misschien heb je hier wat aan, dit gebruiken ze bij Golf5 en de Plus.
2k-ruitenkit-set
DA 004 600 A2
Reply With Quote
  #4  
Old 14-02-2007, 18:52
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
Default

Informeer eens bij Lasaulec.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 14-02-2007, 20:30
vwhobbyist vwhobbyist is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 176
Default

Gaat het dan echt gebeuren?
Lasapparaat alleen voor de grove klussen?
De dorpeleinden bij kever voor de achterwielen zeg maar, zijn ook meestal door, maar niet dragend of zo.
FF plakken hier een optie?
Reply With Quote
  #6  
Old 17-02-2007, 09:52
koerspiloot's Avatar
koerspiloot koerspiloot is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 250
Default

ondertussen heb ik een mailtje terug gekregen van VW zelf:

Geachte heer ******;


Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen en de te gebruiken lijm
voor zowel uw busje als ter reparatie van een Golf 5 is de
originele lijm af fabriek ,te bestellen bij een VW-Audi dealer
naar keuze.

Ref: DH 009 100 03 1K in verpakking 110 ml
DH 009 100 1k in verpakking 300 ml.


Met vriendelijke groeten;


@vwhobbyist:
ik vind het wel een heel handig alternatief voor het bevestigen van grote vlakke panelen waar geen plaatvervorming mag optreden door het lassen... Ik ben nog altijd meer voor het lassen zelf, maar zo'n ijzersterke lijm lijkt me toch wel heel handig! (in combinatie met proplassen natuurlijk). Enkel lijmen vertrouw ik niet(mijn mening momenteel, mss ook omdat ik er niet genoeg van afweet )

@de rest: merci voor de reply's !

Last edited by koerspiloot : 17-02-2007 at 09:55.
Reply With Quote
  #7  
Old 17-02-2007, 16:40
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Nisk mis met een goede lijmverbinding. Doen ze in de vliegtuigtechniek al jaren....misschien weet Stijn hier meer van?
Reply With Quote
  #8  
Old 25-02-2007, 15:32
mk1owner mk1owner is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 216
Send a message via MSN to mk1owner
Default

hm ik heb die lijm ook op t werk liggen komt namelijk weleens voor dat je zon ford transit achterscherm erin moet zetten en die zijn makkelijk te lijmen. Hiervoor gebruik ik dan makra lijm die speciaal met een primer te gebruiken is voor het lijmen van dit materiaal. En met deze lijm krijg je het echt goed vast gr arjan
Reply With Quote
  #9  
Old 25-02-2007, 15:35
koerspiloot's Avatar
koerspiloot koerspiloot is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 250
Default

Quote:
Originally Posted by mk1owner
hm ik heb die lijm ook op t werk liggen komt namelijk weleens voor dat je zon ford transit achterscherm erin moet zetten en die zijn makkelijk te lijmen. Hiervoor gebruik ik dan makra lijm die speciaal met een primer te gebruiken is voor het lijmen van dit materiaal. En met deze lijm krijg je het echt goed vast gr arjan


Welke lijm is de heel specifiek? Wss bestaan er verschillende soorten Marka lijm?
Reply With Quote
  #10  
Old 26-02-2007, 20:31
rene69 rene69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 14
Default

je kan ook bij de uitgebreide automaterialen zaak,en dan bedoel ik niet halfords of zo,een 2k carrosserie lijm kopen.
dan met name die van 3M deze is tuv gekeurd en word gebruikt door bmw om de voorkoppen te lijmen.er zitten glas korrels in om een minimale lijmdikte te verkrijgen voor een optimale hechting..
deze is heel goed te gebruiken.
de delen opschuren met p 80 schuurpapier en ontvetten met acceton.
dan de lijm aanbrengen.
let er wel op dat je een goede omgevingstemperatuur heb anders kan het nog fout gaan.
maar waarom gebruik je geen verlijmende naden kit?
de delen die niet gelast zitten orgineel hebben niet zoveel stijfheid nodig.
je moet de carrosserie niet onnodig stijf maken.
60 procent van de puntlassen van de fabriek mag mislukken,daar gaan ze met de bouw al vanuit .
in het schadebedrijf gebruiken wij de carrosserie lijm alleen als een vervanging van het lassen.
de andere dingen kitten wij met een verlijmende nadenkit.die moet kunnen werken.
veel succes.
Reply With Quote
  #11  
Old 18-09-2009, 13:21
dad-cool dad-cool is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 1
Default Carrosserielijm

Hoi,

Als je op zoek bent naar een carrosserielijm zou ik in jou geval de carrosserielijm van Teroson pakken.
De Terostat 5045 genaamd. dit is en 2k epoxy lijm wat speciaal is ontwikkeld voor plaatwerkverlijming. de trekkracht is 220 kg/cm2.
De lijm is te gebruiken in een eenvoudig (kit)pistool. Voor de lijm van 3 m heb je een (duur) speciaal pistool nodig.
Verder is deze lijm OEM goedgekeurd, wat wil zeggen dat deze lijm ook in eerste lijn gebruikt wordt.

Let wel op je speling. 2k epoxylijmen zijn het sterkst als de speling tussen 0,01 en 0,02 mm is. is je speling veel groter b.v.. 1 mm of groter. Neem dat de Terostat 9220 powerlijm van teroson.

succces
Reply With Quote
  #12  
Old 19-09-2009, 16:27
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,802
Default

Sika en Simson maken ook carrosserielijmen
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 19-09-2009, 16:33
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Probeer eens uit te zoeken waar Lotus mee werkt. Die lijmen hele auto's zonder ook maar een lasje te maken.

De Elisa was geloof ik helemaal gelijmd.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #14  
Old 06-10-2009, 18:40
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Interessant onderwerp. Kijk uit met lijmen die in de (nieuw) productie gebruikt worden, sommige werken alleen als je ze onder bepaalde voorwaarden aanbrengt en uit laat harden dacht ik.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #15  
Old 06-10-2009, 19:06
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

3M scotchweld lijmen zijn erg goed, zijn Fokker toestellen ook mee gelijmd. Het duurt een hele tijd voordat de lijm volledig uitgehard (gecured) is, maar dan krijg je het niet zomaar meer los. De curetijd is te verkorten door de lijm onder verhoogde temp te laten uitharden (65 graden), maar dat is met je busje weer niet zo handig.

Hierbij moet je glasbolletjes toevoegen om een lijmlaagdikte van 0,25mm te garanderen.

Een kit kan natuurlijk ook, het nadeel is dat deze altijd enigzins flexibel blijft.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #16  
Old 13-10-2009, 22:01
jeroenmk1's Avatar
jeroenmk1 jeroenmk1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 358
Default

hallo ik denk dat je goed moet nagaan wat je gaat lijmen in jou geval zal het waarschijnlijk geen probleem zijn maar ik denk dat je niet maarzo alles mag lijmen en dat je dus voor bepaalde verbindingen bepaalde lijmen hebt ps denk alleen maar even hardop ik zeg niet dat het zo is
Reply With Quote
  #17  
Old 28-10-2009, 22:45
nickyy nickyy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 392
Default

ik raad je de 3m Carrosserielijm aan..word echt bikkelhard en krijg je echt niet zomaar los!

gr
__________________
Vw golf 3 VR6 bj 1993
Yamaha R6 '06
Reply With Quote
  #18  
Old 31-10-2009, 11:45
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

ik heb de topic niet echt doorgelzen alleen je eerste bericht, ik gebruik zelf "zwarte" Seal & Bond het is superspul om wat mee af te dichten, te lijmen etc. alleen klote wanneer je het op je handen/vingers krijgt alles komt onder te zitten :P

linkje: http://www.novatio.com/nl/producten/lijmen.html

ik geloof de MS60 (Treksterkte : 265 N/cm²)

http://www.novatio.com/content/medi...709%20-%202.pdf

Last edited by mark89769 : 31-10-2009 at 11:50.
Reply With Quote
  #19  
Old 31-10-2009, 11:57
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Niks mis met lijmen, tegenwoordig nog sterker als een las verbinding.

Bij las verbindingen op dunne plaat (vooral bij de nieuwere auto's met de sterkere door ontwikkelde hss stalen) word door de warmte inbreng het materiaal zwakker, hier heb je met lijmen natuurlijk geen last van, zorg wel voor een goeie laag dikte en een ruw vetvrij oppervlakte, dit is echt heel belangrijk.

Wij gebruiken in het schade bedrijf meestal 3m scotchweld, kost wat en hebt idd een groot 2k lijm pistool nodig maar ik vind het ideaal werken. (ook al is voor je gevoel lassen een betere oplossing )
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl

Last edited by VolkswagenRacing : 31-10-2009 at 12:06.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum