Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf V, VI en VII
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-08-2021, 13:10
Max5966283 Max5966283 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 20
Default Nokkenasversteller

Hoi iedereen,

Ik laat op mijn Golf 5 GTI preventief een nokkenasketting revisie uitvoeren. De auto heeft 180xxx gelopen, ketting en spanner zijn nog origineel, en de ketting ratelt wat bij een koude start, geen overbodige luxe om dit te laten vervangen dus!

Echter hoor ik hier en daar dat men ook adviseert de nokkenasversteller mee te laten vervangen, wat raden jullie aan?

Heb geen foutmeldingen op m'n dashboard, dus de versteller doet zijn werk nog goed.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-08-2021, 14:10
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Soms komt er ook een geluid uit de versteller vandaan ipv de ketting of de spanner. Als hij nu stil is en storingsvrij zou ik het voor mezelf wel aandurven hem te laten zitten. Maar het blijft natuurlijk een risico. Ik heb die van mijn motor in de golf 1 ook laten zitten omdat die 'maar' 90.000km erop heeft staan. Heb de rest wel vervangen.
Een steller van een beetje een wat christelijk merk kost namelijk zo richting 300euro
Wat je wel mee moet nemen is de plunjer voor de HD pomp. Die is vaak al ver heen en kost maar een paar tientjes.
En nieuwe bouten gebruiken. Zit een rekbout in en de steller moet sws los om spul te kunnen vervangen.

Ik heb evt. nog wel een nieuwe kettingspanner liggen, die mag voor weinig weg. Alleen dan nog ff een nieuwe plunjer bestellen bij tsi-parts bijvoorbeeld en dan is alles weer fris.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 24-08-2021, 15:11
Max5966283 Max5966283 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 20
Default

Thanks!

Als ik de hele klus zelf zou doen zou ik de versteller inderdaad laten zitten, maar ik laat het door m'n monteur doen. Die doet het zwart, maar heeft natuurlijk nog steeds een uurtarief, en voordat je zover bent dat de ketting er af kan ben je wel wat uurtjes verder.

Vandaar mijn idee om, als de boel allemaal toch los is, de versteller direct mee te laten vervangen. Want stel de versteller gaat over 10.000km stuk, dan heb ik weer al die manuren die ik moet betalen

De plunjer (nokvolger) van de hogedruk brandstofpomp is gelukkig nog goed, die vervang ik eigenlijk elke keer als ik de olie ververs, dus die is nog geen 2 weken oud
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum