Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-12-2016, 11:49
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default elektra polo G40

Goedemorgen,

Voor mijn Polo g40 ben ik bezig om de elektra te fatsoeneren, de vorige eigenaar heeft er een puinzooi van gemaakt. Nu heb ik al het overbodige spul weggehaald maar is er nog 1 ding waar ik tegenaan loop. Daarnaast wil ik ook 2 aansluitingen maken om de polo uit te kunnen te kunnen lezen.

Na alles overbodige draadjes en aansluitingen weg te halen ben ik nog 1 stekker tegen gekomen waarvan er geen aansluiting zit op de draadboom. Kan iemand mij hiermee helpen waar het voor moet zijn? dit zit aan de bijrijders kant. Het ziet eruit als een originele aansluiting.

Foto:





Daarnaast de vraag waar ik mijn aansluitingen voor het uitlezen moet maken. Ik heb een verloopkabel van K-line naar obd II en wil graag het 1 en ander uitlezen.

Alvast bedankt voor de hulp.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-12-2016, 17:53
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

G40 heeft alleen OBD 1
Dit zijn 2 stekkertjes, meestal geel van kleur die achter het vakje zitten linksonder bij je stuur. Beide stekkers zijn 2 polig.
Je hebt hiervoor wel verloopstekkers naar obd2.
Let wel: je hebt hiervoor een oude versie van vagcom voor nodig en je kunt er niet heel veel uit halen, vooral foutcodes

Wat de stekker aan bijrijderskant doet weet ik niet. Mogelijk is die voor verwarmde stoelen. Zou m even volgen waar die naartoe loopt. Voor zover ik weet lopen de meeste kabels via de bestuurderskant.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 20-12-2016 at 18:06.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-12-2016, 22:21
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Thanks voor je reactie. Er zitten i derdaad wat gele aansluitingen aan de linkerkant, maar die passen zo niey in het verloopstekkertje. Er zit ook een rode aansluiting, moet ik beide gebruiken? De verloopkabel die ik heb is wit en zwart.
Verder heb ik vagcom 11.4 geloof ik met een gekraakte kabel, welke versie van vagcom heb ik nodig?

Die kabel zal ik eens volgen, voor zover ik weet is alles verder aangesloten. Zoals het hoort.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-12-2016, 21:53
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ik vond nog een oud topic. Verloopkabel die daar in staat moet je hebben.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=18656

Schijnbaar zijn ze zwart en bruin. Maar 1 ervan is aan de kabelbom geel.


Plaatje van google
Normaal moeten die passen op je zwarte en witte verloopkabeltje (obd 1)
Dit is trouwens hoe ze origineel horen te zitten. Er zit een uitsparing in het bakje zodat je het bakje er zelf niet hoeft uit te halen om ze aan te kunnen sluiten

Weet niet welke versie van vagcom handig is. Weet wel dat veel mensen het op windows 98 en 95 hebben draaien omdat het anders niet schijnt te werken. Maar dat weet ik verder ook niet precies (kan ook zijn omdat ze een paralelle poort gebruiken ipv usb)
In elk geval heb je niks aan een diagnosestekker gebaseerd op de elm chip. Moet echt fysieke kabel zijn.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 21-12-2016 at 22:09.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-12-2016, 10:56
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Heb dezelfde verloopstekker als die in het topic staat waar je de link van hebt gegeven. Ik heb wat forums etc. doorzocht en daar kwam naar voren dat het mogelijk zou zijn. Ook heb ik het aan de leverancier van de kabel gevraagd en die zij dat deze kabel voldoende moet zijn. Was 10 euro dus als het niet lukt dan pech.

De aansluitingen zitten niet in het kapje bij mij, na wat internet afspeuren blijkt dat niet elke polo deze aansluitingen heeft, zal ze dus zelf moeten maken.. Mooi klusje voor het weekend.

In ieder geval bedankt en als ik wat verder ben dan kom ik er weer op terug.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-12-2016, 22:26
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

G40 moet ze hebben. Verder kijken of je ergens in je kabelboom rechtstreeks vanaf de stekkers van de zekeringkast. Soms hangen die kabeltjes los. kijk naar de afbeelding en dan zie je waar de stekkers in de kabelboom op terecht moeten komen qua connector en draadkleuren. Wellicht vind je ze dan wel.

Tevens zitten er vlakbij je ecu nog eens 2 stekkers, een 3polige (geel) en een 2 polige(bruin).
Soms is dat 5 polige (zwart) stekker en een 2 polige(bruin)
Kan zijn dat die bij een g40 zelfs nog meer polen heeft maar wat weet ik niet zeker.

Dat is de kabel die vanaf je ecu naar je binnenkabelboom loopt. Zitten ook de aanslutingen op voor de geschakelde plus, oliedruksensor, benzinepomp (das de dikste) en de toerenteller.

Volgens mij heb ik hier trouwens nog een deel of zelfs complete dashboardkabelboom liggen als ik me niet vergis. Dus ik zou eens kunnen kijken waar die kabels horen te zitten vanaf de zekeringbak
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 28-12-2016, 09:19
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Ik heb ernaar gekeken en wat foto's geschoten.

bij de ECU zie ik het volgende:


Zouden het dan die 2 stekkers zijn; zwart met 3 aansluitingen en geel met 2 aansluitingen?
zo ja dan volg ik deze verder.

Mijn dashboard is eraf dus de kabels zijn duidelijk te zien.
Dit is hoe het eruit ziet onder het stuur waar dat kapje zit van de foto die je hebt gepost.



En dan zitten daar 2 stekkers waarvan ik denk dat je die bedoeld?





En dan zit er nog 1 zwarte stekker maar die is denk ik van iets wat op het dahsboard aangesloten zit.

Reply With Quote
  #8  
Old 28-12-2016, 20:10
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ben er maar eens wat verder op ingedoken:

Denk dat je op de draadkleuren moet gaan zoeken die te zien zijn op de foto van het bakje.
De stekkers die jij toont zijn sowieso 1 polig en dat zijn ze dus niet. (uit ETKA kan ik halen dat die voor handrem en brandstofpomp zijn)

De belangrijkste stekker is wel dezelfde type alleen 2 polig.

Die heeft een gele stekker en geelkleurige kabels.
Ik zie op de achtergrond in elk geval een gele 2 polige zitten. Met gele draden. Die bij de ty-wrap.
Volg de kabels vanaf die stekker maar eens beide kanten op. Vermoed dat het die is.

Als het goed is hangen er nog ergens 2 witte connectoren die beide 2 polig zijn en verschillende vormen hebben. Draadkleuren rood en bruin. Monden uit op een kabel met zwarte stekker (zoals op de foto van het bakje te zien is)
Deze zijn iets minder belangrijk om te vinden, plus en min bij mijn weten, dus die zou je ook elders vandaan kunnen halen.

Bij de ecu zie ik dat het weer afwijkt van andere kabelbomen. Sowieso hoort het relais dat daar zit, normaal gezien niet op die plek. Er zitten er normaal 2 bij elkaar in de buurt van de ecu, maar niet op die schroef.

Maar inderdaad is die kabel van G40 (en 3F) 3 polig en zit de oliedruksensor weer op een andere kabelboom.
Op die stekker zit wel de diagnosekabel (geelkleurig) Die zou je dus kunnen gebruiken om continuïteit te meten.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 28-12-2016 at 20:15.
Reply With Quote
  #9  
Old 02-01-2017, 14:35
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Deze gele stekker:



komt uit op een witte stekker die in het schutbord zit, aan de andere kant zit daar weer een stekker op aangesloten.



Als ik aan de andere kant kijk is het van de 2 stekkers die linkse.



Alleen op 1 van de gele kabels zit geen kabel bij de stekker aan de voorkant, en de andere gele kan ik herleiden naar iets van de ventilator, deze zal het dus niet zijn.

Met die witte stekker bedoel je van deze foto de bovenste?:



Deze heb ik nog niet kunnen herleiden, die gaat links door een gat en ik zie zo even niet waar die kabels op uitkomen.

Ik denk dat ik de kabels maar gewoon zelf aansluiten vanaf de stekker bij de ECU.
Welke heb ik precies nodig om uit te lezen? De gele voor continuïteit en nog 1(welke kan ik daarvoor pakken) voor de witte stekker van de verloopkabel
Voor de zwarte kabel van de verloopstekker is het dus alleen plus en min?
Reply With Quote
  #10  
Old 02-01-2017, 16:30
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Meet bij die gele 2 polige stekker de geel met witte kabel op continuiteit met dezelfde kleur kabel op de 3 polige stekker aan het schutbord. Dat is de ecu kabel. polo 2f Gebruikt er namelijk maar 1.

Indien die continuiteit heeft, heb je in elk geval 1 van de 2 ecu stekkers gevonden. Die moet op de witte stekker van je obd kabel. En is gelijk de belangrijkste.
De geheel gele kabel wordt in haynes aangeduid als "not used" dus hij zit er wel, maar niet aan de ecu.

De witte stekker op de laatste foto heeft er niets mee van doen.

De zwarte is enkel voeding, dus plus en min. Die kun je wel elders vandaan toveren. Normaal zit de plus via zekering 11 voor zover ik kan vinden.

Ik raad je echter aan om wel even een originele aansluiting te halen voor je stekkers, dan heb je ook de juiste stekker aansluitingen voor je obd kabel. Scheelt een boel gezeik met aansluiten. Hoef je de volgende keer enkel de zwarte en witte stekker aan te sluiten.

Hulptekening (helaas in het spaans)

__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 02-01-2017 at 16:39.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-01-2017, 20:05
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Je hebt gelijk de geel witte gaat naar de 2polige witte stekker bij de ecu.
De plus en min trek ik vanaf de zekering of ergens anders vandaan.

Heb ik dan nog een andere aansluiting nodig voor op dw witte verloopstekker? Heb ik nu k line of l line? Of heb ik heb 1 van die 2 niet nodig?
Reply With Quote
  #12  
Old 04-01-2017, 21:53
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Als ik het goed begrijp moet de gele stekker dus de l en k line voorstellen waar 1 vd 2 niks doet want die zit verder niet aangesloten.
Ik heb inmiddels een plus en min aangesloten en ga morgen kijken of ik ergens die originele stekkers vandaan kan halen.

Edit
Vandaag naar de VW dealer geweest maar die kon mij niet verder helpen zonder onderdeelnummer voor de stekkers. Zoeken gaat in ETKA niet, omdat deze onderdelen niet meer geleverd worden (voor zover we konden zien)
Iemand die weet waar ik de stekkers vandaan kan halen??
Hoor het graag.

Last edited by palla : 05-01-2017 at 22:46.
Reply With Quote
  #13  
Old 07-01-2017, 21:51
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by palla
Als ik het goed begrijp moet de gele stekker dus de l en k line voorstellen waar 1 vd 2 niks doet want die zit verder niet aangesloten.
Ik heb inmiddels een plus en min aangesloten en ga morgen kijken of ik ergens die originele stekkers vandaan kan halen.

Edit
Vandaag naar de VW dealer geweest maar die kon mij niet verder helpen zonder onderdeelnummer voor de stekkers. Zoeken gaat in ETKA niet, omdat deze onderdelen niet meer geleverd worden (voor zover we konden zien)
Iemand die weet waar ik de stekkers vandaan kan halen??
Hoor het graag.


Voor de originele verlengstekkers die naar het vakje in het dashboard leiden kun je denk ik het beste naar de sloop. Zal vast nog wel ergens een polootje staan.
Anders moet je even een berichtje of mailtje doen naar Mathieu: https://www.facebook.com/Vwpoloservicebrabant/
Fototje erbij, weet ie precies wat je zoekt

Ik weet persoonlijk ook niet welke van de 2 lijnen gebruikt wordt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum