Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-09-2015, 07:46
spotmatic spotmatic is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 2
Default Kent iemand deze T2b uit 1977?

Ik ben op het moment bezig met de restauratie van mijn T2b bus uit 1977 (zie foto's verderop). De aankoop was destijds nogal een gok: geen papieren, geen bekend kenteken, geen sleutels, maar verder wel alles erbij (excl. de stoelen voor en achter). Ook heb ik de toenmalige eigenaar nooit persoonlijk ontmoet. Dus het was ofwel een dure plantenbak, of een deal uit duizenden.

Met bereidwillige medewerking van de verkoper (vertegenwoordiger van de geëmigreerde eigenaar) en de RDW heb ik de bus echter netjes op mijn naam kunnen krijgen, dus het was de gok absoluut zeker waard gezien de roestvrije staat (de restauratie is door de vorige eigenaar afgebroken). Het heeft geholpen dat de bus origineel voor Nederland bestemd is geweest (dat wist ik bij aanschaf want het typeplaatje gaf veel prijs), dus alle gegevens van de bus waren al bij de RDW bekend. Het oude kenteken heb ik dus weer teruggekregen, maar...!

Ik heb nu wel een mooie en extreem harde bus die twee weken een mooi nieuw jasje krijgt (spuitbeurt binnen- en buitenzijde) en de 1600cc AS dubbelpoortsmotor die naast de bus stond bleek zelfs al een deelrevisie te hebben gehad (in ieder geval nieuwe koppen en cilinders en hij loopt op dit moment na een interne en externe schoonmaakbeurt en het vervangen van de diverse keerringen en pakkingen als nieuw), maar het jammere is dat ik verder helemaal geen historie heb van de bus.

Wat ik wel weet: de bus is in april 1977 in Nederland op kenteken gezet. Dat is vier maanden na de productie in Hannover,
eind december 1976. Het nummer van de AS motor komt overeen met het productiejaar. De CU versnellingsbak is twee weken voor de productiedatum van de bus in elkaar gezet. Het Nederlandse kenteken is echter zeer zeker niet van 1977: BT-18-SX is een grijs kenteken en komt uit een reeks uit 1987. De vorige eigenaar wou hem restaureren en is daar heel erg ver mee gekomen (al het laswerk was klaar) maar is daar na een half jaar (in 2005) vanwege persoonlijke omstandigheden mee gestopt. De bus heeft toen tien jaar in een droge schuur doorgebracht, waarna hij door een maat van mij is ontdekt.

De bus zal t.z.t. weer worden omgekeurd naar geel en volgens de RDW krijg ik het toenmalige kenteken wel weer terug (plus het recht om oldtimerplaten te voeren; dat mag nu niet omdat dat alleen mag als het kenteken uit twee groepen cijfers en 1 groep letters bestaat), maar het zou leuk zijn als iemand meer weet over het verleden van BT-18-SX en dan met name over zijn leven voor het jaar 2005. Hij heeft de afgelopen 10 jaar in Dongen (Noord-Brabant) doorgebracht. Ik heb eigenlijk de indruk dat hij wel bekend moet zijn omdat hij al verlaagd was, dat doe je volgens mij niet echt als je niet in de "aircooled scene" zit.










De verlaging is op deze manier uitgevoerd. Misschien zegt dat iemand nog wat...



Last edited by spotmatic : 08-09-2015 at 08:00.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum