Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-09-2014, 21:13
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default werking van ITB/throttle bodies

ik heb eigenlijk een vraag,

ben al veel filmpjes op youtube e.d. tegen gekomen over bijv. ABF of Kr motoren waar itb/throttle bodies op gebouwd zijn..

proberen op internet op te zoeken maar word er niet echt wijzer van,

wat houden nou eigenlijk ITB/throttle bodies in...? heb wel eens wat gehoord over gaskleppen met injectoren daarbij geplaatst, dus hetzelfde als een soort single point injectie? en dan apart voor elke cilinder? en worden die aangestuurd door een computer of hoe zit dat...

en is er dan ook een verschil tussen throttle bodies of ITB's want als je het op marktplaats intikt krijg je motorfiets carburateurs...

misschien dat dit stomme vragen zijn maar was eigenlijk wel benieuwd..
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #2  
Old 10-11-2014, 11:20
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Per cilinder een gasklep inderdaad, en daar hoort dan uiteraard ook een injector bij, bij elke cilinder.
Zeer veel motorfietsen zijn hier standaard mee uitgerust, vandaar dat je daar veel van vindt.
In de regel wordt dit door een regelbaar mms aangestuurd dmv toerental tegen gasklepverdraaiing.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-11-2014, 12:33
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

ITB = Individual Throttle Body

Snellere reactie op het gas doordat er een kortere luchtkolommen tussen je inlaatkleppen en de gaskleppen zitten.

Doordat je voor elke cilinder een gasklep hebt, kun je kiezen, of je met een plenum (verzameldoos voor de kanalen naar cilinders) of aparte kelken gaat rijden. Het eerste is bijvoorbeeld nodig voor turbo.

Met "asociale" nokkenassen zou de motor waarschijnlijk beter lopen zonder een plenum, omdat de cilinders elkaar minder erg beïnvloeden... maar, dat weet ik niet zeker.

Met kelken zonder een plenum kun je het aansturen met alpha/n (gasklepstand tegen toerental) of MAP/n (druk tusseninlaatkleppen en gasklep tegen toerental)

De ITB's moeten synchroon lopen, je krijgt anders verschillend koppel per cilinder, wat in meer vibraties resulteert.

Ik vind dat hetzelfde geldt voor temperaturen. Zo heb ik jongens bij Volksdub gezien, die met crossflowkoppen en Webers met open kelken naar voren gericht reden... daarbij zat 1 Weber precies achter de radiateur, en de andere precies achter open grille met koude lucht...

In principe is het verschil tussen ITB's volgens mij met name hun diameter.. en, zo als meestal, kleiner = makkelijker af te stellen, maar minder vermogen... groter = moeilijker af te stellen, meer vermogen.. uiteraard tot op zekere hoogte, want te klein en te groot is allebei niet goed.

Lengtes van kelken zijn erg belangrijk voor je powerband, hou daar rekening mee

Last edited by SciroccomTDI : 10-11-2014 at 13:14.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-11-2014, 12:52
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Hoop niet dat je mij bedoeld denk het haast wel waren motorfiets carburateurs zonder kelken maar met k&n filters die aan de voorkant dicht zitten om zo geen directe rijwind in de carbs te krijgen. En idd de ruimte is beperkt.....
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #5  
Old 10-11-2014, 13:13
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by Style
Hoop niet dat je mij bedoeld denk het haast wel waren motorfiets carburateurs zonder kelken maar met k&n filters die aan de voorkant dicht zitten om zo geen directe rijwind in de carbs te krijgen. En idd de ruimte is beperkt.....


Ik weet het niet, dat was volgens mij 2 jaar geleden of zo

er waren meerdere auto's, die dat hadden... maar ik kan mij alleen herinneren, dat er open kelken op zaten, en dan de koelslang vanaf de radiateur naar de motor zo heel netjes tussen de 2e en de 3e buis.

En ja, mijn bevinding is verder niet onderbouwd met ervaring of zo, dat is puur theoretisch... misschien rijdt het gewoon okay, en merk je er niets van, dat de cilinders verschillende temperatuur aan lucht binnen krijgen, als het al verschillend is

daarom uiteraard: no offence, gewoon bevindingen
Reply With Quote
  #6  
Old 10-11-2014, 14:44
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

trouwens, wat ook een interessant verschijnsel is:

Stand-off injection icm. ITBs... valt nog te bezien, of dat goed is
Reply With Quote
  #7  
Old 10-11-2014, 17:13
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Geen probleem hoor opbouwende opmerking is niks mis mee en ik was er dit jaar maar ook toevallig een crossflow en ook de buitenste filters half achter de radiateur. Misschien dat de kleur van de auto je wat doet




ps mij werd verteld op de bank dat kelken in dit geval niet goed is ,door dat er dan een variabele aanvoer van lucht is door de snelheid die je rijd ????
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs

Last edited by Style : 10-11-2014 at 17:16.
Reply With Quote
  #8  
Old 10-11-2014, 19:13
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Ziet er super netjes uit, wat je daar hebt

Je kunt de dynamische (= door snelheid)druktoename berekenen met een stukje van de formule van Bernouli.

(rho*v^2)/2.

Stel, je rijdt 30 m/s ( = 108 km/h), dan is je druk door snelheid in gewone lucht ongeveer

(1.26 kg/m^3 * 900 m^2/s^2 ) /2 = 567 kg/ms^2 = 567 N/m^2 = 567 Pa

de omgevingsdruk gewoon zo, om je heen, is grof gerekend 100000 Pa

de druk neemt dan, grof gerekend, 0.5% toe. niet mega veel.

Stel, je hebt een Suzuki SRAD motorfiets, en je rijdt 80 m/s ( = 288 km/h)


(1.26 kg/m^3 * 6400 m^2/s^2 ) /2 = 4032 kg/ms^2 = 4032 N/m^2 = 4032 Pa

dat is 4% meer druk... en dat scheelt best een paar PK.

Maar bij al die ram-air-inductions is het volgens mij meer, dat de lucht niet in de motorruimte voorverwarmd wordt, wat het hem doet
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum