Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-11-2007, 10:00
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default (De)montage draagarmen

Ik wil binnenkort alle rubber van de ophanging gaan vernieuwen.
Daarbij moeten de draagarmen en de stabilisatorstang er onder uit.

Maar nu vraag ik me af hoe je die het beste kunt demonteren en monteren?

De stabilisator stang houd de draagarmen op spanning en heb geen zin dat die me dadelijk langs mijn oren vliegt.
Dus zorgvuldig te werk gaan is wel gewenst denk ik zo.
En dan ook het weer monteren en op spanning brengen van de draagarmen vind ik belangrijk.

Dus als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Al vast bedankt,

Erik
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #2  
Old 26-11-2007, 10:21
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

volgens mij staat er geen spanning op als je de veerpoot los hebt toch?
Reply With Quote
  #3  
Old 26-11-2007, 10:31
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Ik heb de laatste tijd meerdere malen de draagarmen onder bij de fuseepen losgehaald vanwege het verwisselen van een aandrijfas.
Maar als ik de fuseepen loswip word de draagarm automatisch omhoog getrokken. Ik concludeer dat dit door de stabilisatorstang gebeurt. Correct me if I'm wrong.

Veerpoot met naaf wil ik aan het toplager laten hangen.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #4  
Old 26-11-2007, 12:26
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Die stang zet er nauwelijks spanning op als je je auto opgekrikt hebt hoor. Ik heb ze er al vaak genoeg onderuit gehad bij de Jetta, en daar zat ook zo'n ding onder.

Gewoon krikken en alles los schroeven.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #5  
Old 26-11-2007, 12:35
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Bij mij staat ie behoorlijk op spanning (aan beide zijden). Moet de draagarm met een lange pijp naar beneden duwen alvorens ik de fusee er weer kan monteren (lees pokke-werkje).
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #6  
Old 26-11-2007, 12:49
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Je zult de auto met beide voorwielen tegelijkertijd van de grond moeten halen. Dus het subframe op bokken zetten. Als je 1 wiel op de grond laat staan zal de stabilisatorstand de andere draagarm bij willen trekken. Dat doet een stabilistatorstang immers...

Volgens mij is het alleen niet mogelijk om de stabi compleet te demonteren zonder je subframe te demonteren. Ik denk dat, dat inderdaad zo is. Maar zeker weten doe ik het niet, zelf nog nooit gedaan namelijk.

Die veerpoten kun je inderdaad wel laten hangen, zolang je met je draagarmen bezig bent. Anders zit je ook weer met je remklauw te hannessen.

Maar waarom heb je onderste fuseebevestiging los gehad om de aandrijfas te vervangen? Dat is niet nodig, check je Haynes maar eens
Reply With Quote
  #7  
Old 26-11-2007, 14:40
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Dan zal de draagarm aan beide zijden losgehaalt moeten worden met de fuseepennen. De auto stond vorige week op blokjes aan de voorkant en toen duwde hij de draagarm nog steeds omhoog.

Quote:
Originally Posted by RubenD
Volgens mij is het alleen niet mogelijk om de stabi compleet te demonteren zonder je subframe te demonteren. Ik denk dat, dat inderdaad zo is. Maar zeker weten doe ik het niet, zelf nog nooit gedaan namelijk.
Daar ben ik ook wel geinteresseerd naar of je de stabilisatorstang los kunt halen om de twee middelste rubbers te vervangen. Deze wil ik ook vernieuwen namelijk.

Zal Haynes vanavond eens controleren
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #8  
Old 26-11-2007, 17:16
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

subframe moet los anders kunnen de beugels van de bevesteging niet weg
Die zitten aan de bovenkant
Reply With Quote
  #9  
Old 26-11-2007, 17:22
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Dat is balen!

Is het dan verstandig om zo veel moeite te doen om die twee middelste te vervangen?
Maw zijn deze slijtgevoelig of kunnen ze best blijven zitten...
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #10  
Old 26-11-2007, 18:50
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

ik zou deze laten zitten,wel de buitenste vervangen die aan t einde zitten,als je een aandrijfas loshaalt,naaf moer losdraaien opkrikken de 2 onderste schokbrekerbouten eruit halen en aantekenen waar ze gezeten hebben vor de sporing,huis naar achter trekken en de buitenst homokineet eruitwurmendan heb je alle plaats voor de binnenste bouten van de as los te draaien,zoals jij het doet dee ik het vroeger ook maar was te omslachtig en je zit te klooien om die stang altijd naar onder te duwen
tis maar unne tip
Reply With Quote
  #11  
Old 26-11-2007, 20:03
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Ik heb ook onlangs voor de eerste keer mijn onderstel van niewe rubbers voorzien.
Ik heb toen ook meteen nieuwe wiellagers, stuurstangen en draagarmen met voorgemonteerde rubbers geplaats (veel slimmer dan nieuwe rubbers in oude draagarmen te steken) Niet zo moeilijk, het is eerder wat wringen en trekken om die draagamen op de juiste plaats te krijgen bij het (de)monteren omdat er een metalen busje door een van de silentblocks in de draagarmen zit die bij mij beiden vastgeroest zatten. Deze heb ik dus ook meteen verniewd. verder heb ik alleen de uiteinden van de stabistang van nieuwe rubbers voorzien omdat ik ook geen zin had het subframe los te maken om de hele stang los te krijgen.

voor een foto van het metalen busje:
http://www.vwspares.co.uk/product_i...products_id=712

Misschien een tip, plaats altijd NIEWE moeren als je je fusee en dergelijke terug monteerd en doe misschien zoals ik...koop inox moeren dan roest de hele boel weer niet vast na een jaar.
Reply With Quote
  #12  
Old 26-11-2007, 20:43
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

@ Passatja2: dat kan dus ook zonder je veerpoot los te halen. Dat is nog makkelijker

Maar het lijkt erop dat die binnenste rubbers niet vervangen kunnen worden zonder het subframe los te trekken, jammer.
Reply With Quote
  #13  
Old 26-11-2007, 20:48
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Ik weet niet of je wat aan heb maar toch even een tip:

De bouten die de draagarm aan het subframe bevestigen [2 stuks, de achterste bouten, aan elke kant 1] zitten door een busje heen. Deze gaan er vrij lastig uit en gaan daarbij 99 van de 100 keer stuk. Mocht je dus je draagarmen los willen halen van je subframe, haal dan van te voren 2 nieuwe busjes bij de dealert.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-11-2007, 21:00
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

De draagarmen heb je met en zonder busjes
Als je veerpoot korter is als standaard dan is het gemakelijkst om de fuseekogel los te maken
Heb je alles vervangen moet je toch uitlijnen,dus kun je net zo goed alles vervangen[stabi rubbers ook]
Reply With Quote
  #15  
Old 26-11-2007, 22:47
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Het is ook de bedoeling om de volledige voorophanging van nieuw spul te voorzien.
Dus 2 nieuwe draagarmen met rubbers (hier zitten de fuseepennen bij en alle montage bouten/moeren), buitenste stabi-rubbers en stuurkogels.

Begrijp ik het nu goed dat het "busje" waar spyrock en dexter het over hebben verschillend zijn, of zijn dit dezelfde?
En heeft iemand hier een onderdeel nummer van?

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
De draagarmen heb je met en zonder busjes
Dit ligt neem ik aan de makelij van de draagarmen of is het een must om die erin te stoppen?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #16  
Old 26-11-2007, 23:28
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Die busjes moet je absoluut nieuw hebben en zitten dacht ik niet bij de draagarmen als je ze koopt, dus apart bijkopen!(kost een 2€/stuk) Je hebt er in ieder geval maar 2 nodig (dus 1 voor links, en 1 voor rechts). De busjes zitten in de vertikale ronde ophangrubbers van je draagarmen.

Verder zou ik trouwens de hele stuurstangen vervangen en niet alleen de stuurkogels, zo heel veel kost dat niet. Ook heb je standaard normaal gezien enkel langs de rechterkant een regelbare stuurstang, als je nieuwe koopt heb je meteen langs beide kant een regelbare en dus makkelijker voor het juist uitlijnen.
Reply With Quote
  #17  
Old 27-11-2007, 08:12
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Dan haal ik die busjes ook. Even onderdeelnummer zoeken in ETKA.
Bedankt voor die tip.

Quote:
Originally Posted by -spyrock-
Verder zou ik trouwens de hele stuurstangen vervangen en niet alleen de stuurkogels, zo heel veel kost dat niet. Ook heb je standaard normaal gezien enkel langs de rechterkant een regelbare stuurstang, als je nieuwe koopt heb je meteen langs beide kant een regelbare en dus makkelijker voor het juist uitlijnen.
Hoe demonteer je deze van de stuurbekrachtiging? Kan me herinneren dat Dennis (VWleusden) er moeite mee had om deze los te krijgen.

Vind dat niet zo heel erg nodig. Die van mij zijn nog vrij gangbaar en uitlijnen gaf alleen problemen met de stuurkogels. Beetje staalborstel en vet doet wonderen.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #18  
Old 27-11-2007, 17:01
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

spyrock, weet jij misschien het onderdeelnummer van die busjes.
Wat ik in ETKA kan vinden is alleen dit, 191 407 190 A "montagehuis".
En wat ik zo kan zien is dat de gehele achterste rubber waar deze bus in zit. Maar in de draagarmen die ik wil bestellen zitten deze busjes hoogstwaarschijnlijk niet.

Draagarmen
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #19  
Old 27-11-2007, 19:06
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Kheb eigenlijk geen idee hoe ik aan het onderdeelnr. moet komen. iedereen spreekt ook vaak over "ETKA" maar ik heb geen idee wat dat is :s.

Maar als ik 191 407 190 A invoeg bij google kom ik op http://store.volkyperformance.com/c...ath=712_236_400
waaruit blijkt dat je het juiste vast hebt.

nog een tip: demonteren van de stuurkogels doe je best met zo'n kogeltrekker (zie foto). Bespaart heel wat moeite en de kogel komt los in no time!

Reply With Quote
  #20  
Old 27-11-2007, 19:34
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Zoek dan maar eens goed naar ETKA, is een computerprogramma waar alle onderdelen van bijna elke Volkswagen in staan van vroeger tot nu. Dus als je een onderdeel zoekt kun je er zo makkelijk aankomen. Is het programma wat ze gebruiken bij de dealer

Demonteren van die stuurkogels is het probleem niet. Heb het al vaker gedaan.

En inderdaad komt het nummer overeen met wat jij gevonden hebt. Vind het alleen dan raar dat het zo wazig omschreven staat in ETKA, maar goed.
Heb ik weer wat om op het verlanglijstje te zetten.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum