Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 14-04-2014, 20:21
KennyH's Avatar
KennyH KennyH is offline
Donateur & VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,434
Default

Leuke stoelekes
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily
[1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily
[1988] Volvo 480 ES - Hobby
Reply With Quote
  #62  
Old 14-04-2014, 20:25
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Reply With Quote
  #63  
Old 06-05-2014, 18:56
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Afgelopen zaterdag weer druk bezig geweest met de rolkooi. We waren vooraf al gewaarschuwd dat het geen eenvoudig klusje was en dat is het ook niet. Maar inmiddels hebben we het buigen aardig onder de knie en staat de kooi vrij ver in elkaar. Plan is om zaterdag de laatste buizen te maken, de kooi te lakken en op een later moment af te lassen.








__________________
Reply With Quote
  #64  
Old 07-05-2014, 10:05
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Ziet er iig goed uit!
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
  #65  
Old 07-05-2014, 19:35
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by EelcoB
Ziet er iig goed uit!


Thanks! Het duurt ff, maar dan heb je ook wat
__________________
Reply With Quote
  #66  
Old 07-05-2014, 21:00
golf2 2.016v's Avatar
golf2 2.016v golf2 2.016v is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 535
Send a message via MSN to golf2 2.016v Send a message via Yahoo to golf2 2.016v
Default

Zit er best strak in toch
Is inderdaad geen makkie als je het voor het eerst doet....
__________________
mk 2 racing
mk 2 racing in aanbouw
t4 dc 2002
1.8 20vt
Reply With Quote
  #67  
Old 07-05-2014, 21:22
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Gaaf project hoor!
Reply With Quote
  #68  
Old 18-01-2016, 23:30
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Zooooooow.....Hij is er nog steeds hoor. Afgelopen weekend weer een dagje hard aan de S2 gewerkt. We hebben het vaker gezegd; deze zomer moet hij rijden, maar nu gaat het er van komen. Dus het wordt hoog tijd voor een update in dit topic.

De rolkooi is inmiddels volledig af. Het was een hels karwei om het zelf te maken. We hebben er veel van geleerd en zonder de juiste tools is het eigenlijk gewoon niet te doen. Het is zeker niet de allermooiste, maar voor een eerste kooi van 2 amateurs zijn we er zeer content mee.

De stoelen hebben we een volledig nieuwe plek gegeven. We hebben eigen frames gemaakt inclusief een verstelmechanisme om de stoel in de lengterichting te kunnen verplaatsen. We zijn beide ongeveer even groot, maar op het circuit merk je dat het vinden van de ideale zitpositie tov het stuur en pedalen toch wel erg belangrijk is, dus hebben we gekozen voor de inbouw van een uittrekmechanisme. Wel zitten we enorm laag, mijn kin zit ongeveer ter hoogte van de raamrand.

Ook de gordels zitten inmiddels gemonteerd, maar deze moeten nog wat worden aangepast. Ik heb ze nu vast op de bodem gemonteerd, maar daardoor zoekt de gordel niet meer de kortste afstand en is het verstellen ook lastig. Ik moet dus nog even op zoek naar de afstandsbusjes die VW ook zelf gebruikt bij de gordels om de spanners vrij van de bodemplaat te kunnen monteren.

Daarna hebben we het dashboard aangepast en uitgezaagd zodat het past om de rolkooi. Alle overbodige delen zijn er uit gehaald en de het hele dash zit inmiddels weer gemonteerd en alles wat we nodig hebben werkt weer naar behoren. Ook hebben we de turbodruk en lambda meter wat beter gepositioneerd zodat in de gaten te houden is tijdens circuitgebruik.

Ook de kabelbomen die door de auto heen lopen zijn volledig uitgepluist en al het overbodige kabelwerk is verwijderd. Daarna hebben we alle kabelbomen in nieuwe beschermhuls gelegd en een nieuwe en veiligere route door de auto gegeven. Alle kabels zijn voorzien van kabelklemmen zodat alles netjes op zijn plek blijft bij het betere gumwerk. Als laatst hebben we tussen de voorstoelen een noodstroomschakelaar ingebouwd zodat we de auto binnen handbereik stroomloos kunnen maken.

Wat plaatjes bij de praatjes:







Eind november heb ik eindelijk een goede schroefset op de kop kunnen tikken. De S2 heeft al een andere ophanging dan andere Quattros, maar daarnaast zijn er twee maten qua bevestigingsbouten; M12 en M14. Omdat de stuurarm aan de veerpoot zit, worden de meeste schroefsets gemaakt van bestaande poten die worden voorzien van schroefdraad. Maar eind November kwam er in Zuid-Duitsland een KW var2 set voorbij en deze heb ik direct gekocht. Afgelopen zondag hebben we deze gemonteerd en we zijn erg happy met de ligging van de auto:






Ook de volgende klus ligt klaar: Een RS2 sportkoppelingset zodat we de extra pk's ook goed kwijt kunnen. De huidige koppeling slipt nog wel eens door al het geweld wat hij te voorduren krijgt, dus een upgrade is wel welkom. Afgelopen zondag ook wat met de wagen gereden, maar het is echt een bom op wielen. De auto is erg snel, de volgwagen (een gechipte A6 3.0 TDI) hield hem niet bij, dus op het circuit gaat het helemaal leuk worden.

Er is nog een hele waslijst te doen aan de auto, maar als de koppeling er in zit dan zoeken we er een set slicks bij en gaat hij mee het circuit op om eens wat gevoel met de auto te krijgen. De waslijst is vooral kleinigheden en afwerking, maar ons kennende wordt hij na de eerste paar rondes weer langer door de upgrades die we graag willen.

Ik houd jullie op de hoogte!
__________________
Reply With Quote
  #69  
Old 19-01-2016, 00:14
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Toppie!!
Reply With Quote
  #70  
Old 19-01-2016, 06:27
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,176
Default

Dat ziet er goed uit hoor.
Zijn er nog regels als jezelf een kooi gaat maken?\
En waar hebben jullie de buig app. gekocht?

En wat voor soort buis?
Reply With Quote
  #71  
Old 19-01-2016, 08:33
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

It is alive!!
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #72  
Old 19-01-2016, 09:44
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Bruut project!
Reply With Quote
  #73  
Old 19-01-2016, 10:08
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Mooi om te zien dat er nog leven inzit!
Reply With Quote
  #74  
Old 19-01-2016, 12:03
jwst jwst is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 318
Default

Ik vind het altijd wel gaaf als het niet helemaal perfect is bij een racer, staat alleen maar stoerder...
Reply With Quote
  #75  
Old 19-01-2016, 19:39
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,439
Default

Nice! lekkere vorderingen weer
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #76  
Old 19-01-2016, 20:52
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by Ron mk1
Dat ziet er goed uit hoor.
Zijn er nog regels als jezelf een kooi gaat maken?\
En waar hebben jullie de buig app. gekocht?

En wat voor soort buis?


Dat ligt er aan wat je intenties zijn. Pin me niet volledig vast op het volgende deel tekst, ik ben geen rolkooi-expert maar zo heb ik het begrepen. Als je net als ons bezig wil zijn op wat trackdays en dergelijke, dan ben je 9 van de 10 keer niet verplicht om aan regelgeving te voldoen. Ga je echt deelnemen aan wedstrijden, dan geldt het reglement van de klasse waar je in mee rijdt.

Omdat wij ook nooit eerder een kooi hadden gemaakt en we wat houvast zochten, heb ik simpelweg de regels van de FIA opgezocht. Deze vind je bijvoorbeeld hier In Artikel 8 wordt stap voor stap uitgelegd hoe de rolkooi gebouwd kan worden en worden er diverse opties gegeven qua design. Wil je meedoen in een raceklasse waarin een FIA rolkooi verplicht is, dan kun je deze zelf bouwen, mits deze volledig voldoet aan de richtlijnen zoals gesteld in dit artikel. De organisatie is dan verplicht het goed te keuren. Let echter wel op, je kooi is dan niet gehomologeerd, wat inhoudt dat je altijd moet voldoen aan de laatste richtlijnen.

In 8.3.3 lees je ook de voorschriften voor het te gebruiken materiaal. Wij zijn voor een 40x2mm buis gegaan. Op zich prima, maar bij het ontbreken van professionele tools zou ik een dikkere wanddikte aanbevelen. We hebben het meeste staal verprutst door rimpelvorming van de buis in de binnenradius. Een grotere wanddikte geeft je hier wat meer body.

Het is sowieso een klus die je serieus af moet wegen. Wij hebben een handmatig buigapparaat geleend en de rest met de slijptol en een lasapparaat gedaan. Zoals je ziet, zit hij er in, maar wil je het echt netjes doen dan is een hydraulisch buigapparaat en een CNC bank waarmee je de buizen kunt aanronden voor een mooie pasvorm echt een must.
__________________
Reply With Quote
  #77  
Old 19-01-2016, 22:24
Neill_s's Avatar
Neill_s Neill_s is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 1,745
Default

Leuk project! Zeker de opzet en jullie intenties qua bouwen en rijden Een circuitauto lijkt me ook nog eens leuk om te bouwen, zeker op deze manier. Om even in te haken op het ronden van de buis (halve maan er uit halen) Een staande bandschuurmachine met evt een andere diameter rol aan de open zijde werkt ook goed.
__________________
Mijn garage:
Reply With Quote
  #78  
Old 20-01-2016, 14:29
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Ziet er wel gaaf uit
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #79  
Old 20-01-2016, 15:12
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Dat ligt er aan wat je intenties zijn. Pin me niet volledig vast op het volgende deel tekst, ik ben geen rolkooi-expert maar zo heb ik het begrepen. Als je net als ons bezig wil zijn op wat trackdays en dergelijke, dan ben je 9 van de 10 keer niet verplicht om aan regelgeving te voldoen. Ga je echt deelnemen aan wedstrijden, dan geldt het reglement van de klasse waar je in mee rijdt.

Omdat wij ook nooit eerder een kooi hadden gemaakt en we wat houvast zochten, heb ik simpelweg de regels van de FIA opgezocht. Deze vind je bijvoorbeeld hier In Artikel 8 wordt stap voor stap uitgelegd hoe de rolkooi gebouwd kan worden en worden er diverse opties gegeven qua design. Wil je meedoen in een raceklasse waarin een FIA rolkooi verplicht is, dan kun je deze zelf bouwen, mits deze volledig voldoet aan de richtlijnen zoals gesteld in dit artikel. De organisatie is dan verplicht het goed te keuren. Let echter wel op, je kooi is dan niet gehomologeerd, wat inhoudt dat je altijd moet voldoen aan de laatste richtlijnen.

In 8.3.3 lees je ook de voorschriften voor het te gebruiken materiaal. Wij zijn voor een 40x2mm buis gegaan. Op zich prima, maar bij het ontbreken van professionele tools zou ik een dikkere wanddikte aanbevelen. We hebben het meeste staal verprutst door rimpelvorming van de buis in de binnenradius. Een grotere wanddikte geeft je hier wat meer body.

Het is sowieso een klus die je serieus af moet wegen. Wij hebben een handmatig buigapparaat geleend en de rest met de slijptol en een lasapparaat gedaan. Zoals je ziet, zit hij er in, maar wil je het echt netjes doen dan is een hydraulisch buigapparaat en een CNC bank waarmee je de buizen kunt aanronden voor een mooie pasvorm echt een must.


Ik heb bij het buigen van mijn kooi de buizen gevuld met zand, voor en achter even een plaatje erop gehecht zodat het zand er niet uit kon.
Zo kon ik gewoon buigen met zo'n simpel pers buigijzer ding zonder dat de buis ging knikken of plooien
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #80  
Old 20-01-2016, 22:16
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Waar zitten de schouder gordels gemonteerd?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum