Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-10-2016, 15:24
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default Golf mk1 met 3.2 BFH Porsche

Hierbij ook mijn project topic.

Zoals sommige van jullie weten heb ik van een mede forumlid een gele golf mk1 gekocht en hij was bezig met de 3.2 ombouw vanuit een Porsche Cayenne. Sinds afgelopen maart heb ik deze in mijn bezit en ben er erg blij mee!

Ik was op zoek naar een leuk project nadat het vorige project waar mijn vader en ik 10 jaar lang hard aan gewerkt hadden verkocht moest worden in de tijden van financiele crisis. Het ging om een '72er Challenger die we vanaf de grond weer opgebouwd hadden met een 496 CUI (8.1 liter) V8.

Paar plaatjes bij de praatjes:










Daarna heb ik van korte duur een '80 golf gehad. Echter vlak voordat hij uit elkaar ging om te restaureren is hij in brand gevlogen op de snelweg. Gelukkig zelf niets aan over gehouden, en door een aantal hele aardige loodgieters met brandblussers bleef de schade erg beperkt. Wel was ik even klaar met de hobby op dat moment en heb hem verkocht.
Plaatjes:











Toch bleef het kriebelen en was ik langzaam weer plannen aan het maken voor een project Golf. Toen het voorbij kwam dat deze te koop zou komen wist ik zeker dat ik hem wilde hebben!
Na een korte onderhandeling en interessant transport in de vrachtwagen stond hij veilig bij ons in de loods




Toen ik hem net kocht liep hij, en zat de motor er in, maar was er nog een hoop werk te doen. Sindsdien ben ik lekker onderdelen aan het verzamelen en een plan aan het maken om hem te krijgen zoals ik hem voor ogen heb.

Gijs

Last edited by gijs474 : 13-03-2017 at 20:26.
Reply With Quote
  #2  
Old 12-10-2016, 17:55
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

He dat is een bekende Golf......bruut project!
Reply With Quote
  #3  
Old 12-10-2016, 18:56
Teungts's Avatar
Teungts Teungts is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 78
Default

mooi om te zien dat dit projekt afgemaakt wordt
__________________
Audi a4 b5 avant 1.8t
Reply With Quote
  #4  
Old 12-10-2016, 19:14
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

zat me laatst al af te vragen hoe het met deze auto was, project ging voortvarend van start.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-10-2016, 21:47
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

Kijk een topic jij bouwt hem vast wel goed af☺ met nieuwe ecu ondertussen dus moet goed komen.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb.

Immo off voor de digi 3.8 en me7
Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1


KABELBOOM OP MAAT vag only.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-10-2016, 19:34
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Gaat toch geen 10 jaar duren? Enjoy!

Tof die zilveren type I met die gesmeden A8 wielen! Zonde dat die in brand gevlogen is.
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #7  
Old 14-10-2016, 07:33
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Leuk om te lezen dat hij goed terecht is gekomen en lijkt mij een hgele goede basis

En al zou je er 10 jaar over doen, heb je toch 10 jaar hobby aan het bouwen. Ik hoop vooral dat je er plezier aan zal beleven en af zal maken, maar dat zie ik wel goedkomen

Ga je hem ook nog verstevigen ivm de zware motor die er nu zit ?

Ik persoonlijk vind de neus van de mk1 erg fragiel en vraag mij wel eens af hoe bv een r32 hier in kan, zonder problemen te krijgen/hebben op den duur.

Dit is niet om iets af te kraken etc, maar puur uit interesse omdat ik nu bezig ben met een zware motor en bak in de mk1 en veel aan het verstevigen ben hier voor.

Last edited by DutchBuild : 14-10-2016 at 07:40.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-10-2016, 11:04
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

@ René: Klopt en dankjewel! Lees altijd met veel plezier jouw projecten

@Jones: Dat ging het zeker, de vorige eigenaar heeft een mooie basis gelegd om vanuit verder te werken. De snelle start die gemaakt is, heeft alleen wel het gevolg dat er qua afwerking nog een hoop te doen is. Ook kwamen er nog een aantal dingen naar boven wat je altijd krijgt als je een onafgemaakt project van iemand overneemt. Dus dat zal nog wat tijd voor mij in beslag nemen.

@Tommy:
Bedankt! Het is zonde maar hij had ook al genoeg laswerk dus qua basis is dit stukken beter!

@Pewi Vwteam: Hey Stefan! Nogmaals bedankt voor je hulp met het zoeken naar een nieuwe ecu, je hebt me daar onwijs mee geholpen. Heb alleen nog wel wat problemen met de BUB ecu en de nokkenassensoren van de BFH dus mocht je een nog een BFH ecu tegenkomen dan hoor ik het graag!

@ DutchBuild: Bedankt! Het is een heel ander kaliber dan hetgene wat jij allemaal doet, dat is een ding dat zeker is haha. Heel veel respect voor wat je doet!

Voor mij persoonlijk is het ook bezigheidstherapie, het is gewoon heerlijk om lekker te klooien na studie/werk in de avonduren dus dan maakt het niet heel veel uit hoelang het duurt. Heb laatst een halve dag gedaan om 2 kabels te trekken, maar dan zit het tenminste wel precies zoals ik het voor ogen heb

Natuurlijk zie ik het niet als afkraken! Verstevigingen is een goed punt en op dit moment heb ik het volgende (in de planning):

* Alle lasnaden doorlassen, behalve op de veerpoot vanwege RDW (Gedaan)
* Veerpootbrug voor en achter
* Brug tussen de onderste draagarmen

Als dat gedaan is wil ik kijken hoe het zich allemaal gaat houden. Mijn doel is namelijk om van de buitenkant zo min mogelijk aanpassingen te zien anders dan wielen en rijhoogte. (Beetje zoals de klant van jou?) Mocht het allemaal toch nog veel torderen ga ik kijken naar een rolkooi/buizen doorlassen vanaf het schutbord.

Maar inderdaad, het wordt een zware motor en bak in een hele lichte auto. Daarom wil ik ook proberen zoveel mogelijk gewicht naar achteren te krijgen en komt de accu hier ook.

Als mensen hier nog tips of ideeën over hebben dan hoor ik het natuurlijk graag!

Gijs

Last edited by gijs474 : 14-10-2016 at 12:43.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-10-2016, 13:24
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Mooi dat deze afgebouwd gaat worden, succes er mee
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #10  
Old 15-10-2016, 13:26
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Leuke golf Gijs! Ik zag enige tijd geleden iemand die een behoorlijk zware motor, dacht een TT rs motor in een Golf 2 had gebouwd. Om dus torderen te voorkomen waren er buizen in en om de motorruimte gelast om het geheel stevigheid te bieden. Als het ware een kleine kooi constructie.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-11-2016, 13:40
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Een kleine bestelling gedaan bij onze sponsor www.vw-wobshop.nl waarvooor alle complimenten! Onderdelen zijn van goede kwaliteit, was snel binnen en contact met Theo verliep soepel. Bedankt daarvoor en de volgende bestelling is alweer onderweg.




*Setje nieuwe koplampen (weet nog niet of ik toch nog voor origineel Hella ga)
* Kapjes voor op de stoelen
* Knipperlichten
* Chromen boutjes voor in de bumpers
* Stickers voor op de bumpers
* Chromen lijst achterop de achterklep (weet nog niet zeker of deze er op komt)
* Steenslagbeschermerkapjes op de achterschermen
* Nieuwe origineel VW grille


Een tijdje terug kwam ik een setje chromen bumpers tegen op marktplaats welke geadverteerd stonden als origineel tegen een hele mooie prijs in en ook nog vlakbij! Bleken ter plekke geen originele te zijn maar het was een prijs waar ik geen nee tegen kon zeggen.

Ze waren alleen niet helemaal mooi meer dus heb ze even gepolijst, voorzien van nieuwe knipperlichten, chromen boutjes, stickers en de steunen gezandstraald om ze daarna weer in de lak te zetten. De puristen zullen het misschien niet helemaal kunnen waarderen, maar ik vind het persoonlijk gewoon wat karakter toevoegen ten opzichte van de kunststoffen. Maargoed, wisselen kan altijd nog.












En even voor het smoelen en de motivatie de grill en koplampen er in gehangen.





En een R32 logo in de grille op de plek van waar normaal het GTI embleem zit als enige weggever wat er onder de kap zit van buiten.




Dit was super voor de motivatie, jammer genoeg was dit ook wel een beetje nodig omdat een aantal weken geleden de hefbrug waar hij op stond KRAKAKA zei terwijl hij op schouderhoogte stond.

Gelukkig waren mijn vader en een werknemer in de loods aan het werk om mijn hulpkreten te horen toen het gebeurde en konden bijspringen terwijl ik de Golf probeerde te tillen terwijl de brug langzaam aan 1 kant door de spindel zakte.... Was toch wel een paniekmomomentje, maargoed zoiets kan gebeuren en de brug had ook geen schuld gezien hij uit 1978 kwam. Ben allang blij dat ik er niet onder lag en dat de schade erg beperkt bleef aan een klein deukje in de dorpel en een scherm dat gekrenkt is wat toch al vervangen moest worden. Nu met mijn studentenbudget sparen voor een nieuwe hefbrug die er komt als mijn vader naar de nieuwe loods overgaat. De oude heeft een andere hobby'er overgenomen die hem heeft gerepareerd en er erg blij mee is. Zelf was ik het vertrouwen er in kwijt.

De schade:



Wat er na een uurtje timmeren er weer zo bij hing: (ook gelijk een fotootje van de aangepakte originele remmen en de roest die van het scherm kwam)




Ik denk dat volgend jaar de 2 voorschermen er nieuw aankomen, dan is het weer een 100% harde Golf

Ook vind ik de historie erg leuk van de Golf en heb het instructieboekje, mapje, serviceplan en de folder uit de bouwmaand en het bouwjaar van de Golf gevonden op marktplaats.

Beetje opgepoetst:



En nu weer verder met de bedrading!

Last edited by gijs474 : 03-11-2016 at 13:51.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-11-2016, 14:05
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

gaaf project!
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-11-2016, 20:01
gti-er gti-er is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 6,374
Default

Die Challenger...

Heerlijk zo'n 8 cilinder.
Maar een 6 cilinder is ook wel goed.
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren!
Reply With Quote
  #14  
Old 03-11-2016, 20:08
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Schitterende understated kleur voor een Golf 1 met een R32 blok, te gekke sleeper!
Reply With Quote
  #15  
Old 08-11-2016, 07:46
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Quote:
Originally Posted by huinkroese
Schitterende understated kleur voor een Golf 1 met een R32 blok, te gekke sleeper!


+1
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #16  
Old 20-11-2016, 16:23
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Een kleine update:

Bezig geweest met bedrading van de kachelmotor en het kachelhuis opgeknapt











De fans op de radiateur gezet, thermoschakelaar van een mk1 2 polig gemonteerd en start gemaakt met de bedrading (moet nog een stekker bestellen)








Ook nette een middenconsole van een 78'er GTI op de kop kunnen tikken




Alleen zoals op de foto te zien waren de lensjes een beetje dof, en de sier-ringen van de metertjes niet meer mooi.




En even opgepoetst:




Na het zandstralen, spuiten en weer in elkaar zetten zien ze er weer zo uit:



Blij met het resultaat!


Dan had ik al een tijdje een probleem waar ik slecht uit kwam, de achteruitrijschakelaar voor elkaar krijgen... De steun van de 02J versnellingsbak in een MK1 zit namelijk best dicht op de schakeltoren, precies waar de schakelaar zit. Ik wilde de steun niet uitslijpen/verzwakken. Na veel vergelijk van sensoren ben ik uitgekomen op een schakelaar van een Golf 2. Deze schakelaar is mooi kort en had een simpele aansluiting die je kunt afknippen. Na het afknippen van de aansluiting, hier 2 draadjes op gesoldeerd, weer volgegoten met lijm en beschermd met 3 lagen krimpkous.

En toen passen.....



Krap maar hij past! En hij doet het ook nog! Wat wil de mens nog meer?
Mocht er iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen, stuur maar een berichtje.

Volgende punt: Remmerij

Ook al is alles nieuw van de standaard remmen, dit stond me toch nog niet aan en denk dat de RDW dit ook niet graag ziet. Zeker met zo'n logge motor wilde ik iets beters. De Porsche Boxter upgrade ziet er fantastisch uit, maar ik wil toch wel laag rijden en dan moest je je wielen naar buiten spacen... Geen optie dus jammer genoeg.

Ik had uit mijn Arosa/Lupo tijd nog een setje G60 remmen liggen, en dit is ook een redelijk makkelijke/goedkope swap.

Dus:
*Klauwen gezandstraald, gereviseerd met nieuwe cupjes, keerringen, ontluchtingsnippels enz. enz.
*Setje adapters van Epytec besteld
*Brembo remblokken besteld
*Setje schijven van een Golf 2 280mm G60 slotted en drilled uit Engeland besteld

Schijven worden nog in de zinkspray gezet en moet nog een mooie kleur voor de klauwen verzinnen. Denk nu aan gewoon zilver... Iemand nog leuke ideeën?




Ik twijfel nog over of ik achter op schijven zal overstappen... Zie namelijk met alle opties door de bomen het bos niet meer en of het het waard is qua remprestaties... Iemand die ervaringen wil delen misschien?

Dat was hem weer voor nu!
Reply With Quote
  #17  
Old 20-11-2016, 19:17
Mark_MK1's Avatar
Mark_MK1 Mark_MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 678
Default

Schijven achter zijn niet per se beter. Ik heb ze ook, maar vergeleken met mijn oude trommels voel ik niet veel verschil eerlijk gezegd.

Welke kleurcode heeft de golf? Mijne is ook geel en lijkt er verdomd veel op
__________________
Golf 1 1.6 8V >> 2.0 16V ABF >> 1.8 20VT klik
Passat 3BG 2.0 8V
Reply With Quote
  #18  
Old 20-11-2016, 21:27
Putje Putje is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 263
Default

Ik rijd ook gewoon met g60 remmen voor en achter met trommels. Vind ik prima.
Schijven achter kan altijd nog, is niet heel veel werk
__________________
MK1 --> 20VT
Reply With Quote
  #19  
Old 21-11-2016, 13:16
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Quote:
Originally Posted by Mark_MK1
Schijven achter zijn niet per se beter. Ik heb ze ook, maar vergeleken met mijn oude trommels voel ik niet veel verschil eerlijk gezegd.

Welke kleurcode heeft de golf? Mijne is ook geel en lijkt er verdomd veel op



Quote:
Originally Posted by Putje
Ik rijd ook gewoon met g60 remmen voor en achter met trommels. Vind ik prima.
Schijven achter kan altijd nog, is niet heel veel werk



Hmm dan laat ik het nog wel even voor nu, even kijken wat hij in de rembank gaat doen... Rijden jullie met de mk2 of mk4 klauwen achter? Heb gelezen dat de mk2's snel vast gaan zitten namelijk.

Kleurcode is LA1D met de naam Lemonbelb

Ze lijken idd verdacht veel op elkaar
Reply With Quote
  #20  
Old 21-11-2016, 13:37
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Ik sluit me aan bij de ervaringen Mark en Putje. Ik heb ook schijven achter geplaatst met G60 remmen. Je bent al snel 1000 Euro lichter (als je alles opteld wanneer je het nieuw en gepoedercoat wil) en je krijgt er weinig voor terug.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum