Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-06-2016, 14:46
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,644
Default Chiptuning bij hogere km-stand wel of niet?!

ik zit een beetje te twijfelen of ik mijn s3 wil laten chippen ofniet. de auto heeft nu 205.000km gelopen maar een km of 10.000 geleden, nieuwe zuigers zuigerveren, koppakking, klepstoters en Distributieriem gehad.

nu hoor ik van alle kanten verschillende verhalen, de een zegt dat het makkelijk kan de ander zegt absoluut niet doen.. is er iemand met ervaring of die dit soort werk doet en mij kan vertellen of het nu wel of niet verstandig is? dat de slijtage hoger word begrijp ik maar kan je dat compenseren door vaker onderhoud te doen?

gr wessel
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #2  
Old 28-06-2016, 17:41
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

De mensen die het afraden hebben waarschijnlijk sowieso niets met tuning zeker?

Ik zeg gewoon doen en de normale onderboudsinterval aanhouden. Altijd netjes warmrijden en af laten koelen en dan is er niets aan de hand..

En een turbo kan altijd ploffen...de ene bij 2 ton, de andere bij 3 ton...ook met originele software.

mijn Golfje 4 heb ik laten chippen met 230d....en die heeft sindsdien alleen maar mooier gedraaid.

En kies een goede en betrouwbare tuner.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-06-2016, 18:20
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Met chippen win je echt geen bergen pk's , die je wel zou winnen met bijvoorbeeld een grotere turbo. Ik denk dat door de software te optimaliseren je motor alleen maar beter gaat lopen en dan ook niks meer zal slijten als zonder chippen. Als je wilt dat je motor niet slijt kun je je auto beter laten staan en de fiets pakken. En wat rene zegt is ook erg belangrijk altijd netjes warmrijden.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-06-2016, 18:56
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Mwoaah....voor Wessel z`n S3 spreek je toch over een vermogenswinst van 35-50 pk afhankelijk welke uitvoering je hebt....maar je komt dus op een 260pk uit en een veel fijner lopend blok voor €599,-

Ga je een grotere turbo monteren begin je al met een dikke €1000,- en dan moet er nog eigenlijk ook ff een dikke FMIC voor...en dan komt de rest er nog bij.....plus het afstellen op de bank...dus dat zal gaan richting de 3000eu totaalplaatje gok ik.

En natuurlijk wordt de motor wat meer belast door tuning....je hebt uiteindelijk ook 110-120nM koppel erbij, dus dat is een grotere belasting voor het blok...maar ook daarin speelt de tuner een rol. Een goede tuner laat dit koppel er geleidelijk in komen ipv explosief....wat ook weer beter is voor de levensduur van blok.

ik zeg nog steeds: doen
Reply With Quote
  #5  
Old 29-06-2016, 12:16
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,644
Default

ik vond dus inderdaad ook voor het geld dat je wel redelijk wat winst krijgt kwa vermogen. misschien niet perse in pk's maar aangezien je er bijna 100nm aan koppel bij krijgt (bijna 30%) vind ik dat voor een simpele ecu tuning best wel de moeite waard. en ik wil de originaliteit van de auto ook graag een beetje behouden, dus een andere turbo word m niet denk ik.

maar in principe zou het dus gewoon gaan zolang je de auto goed warm rijd en niet meteen afzet na het rijden? turbotimer wil ik er toch nog een keertje een opbouwen dus dat zit wel goed.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #6  
Old 29-06-2016, 13:53
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Het is nog altijd belangrijk hoe het blokje verzorgd is. In het geval van goede zorg en een goede tuner zou ik mij geen zorgen maken over de kmstand.

Moet ik wel zeggen dat ik altijd gechipte diesels heb gehad met meeer dan 3 ton op de klok
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #7  
Old 29-06-2016, 17:29
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Quote:
Originally Posted by wessel97
turbotimer wil ik er toch nog een keertje een opbouwen dus dat zit wel goed.


Heb ook een turbotimer die de motor na 30 sec af laat staan terwijl ik de sleutels al uit het contactslot heb. Alleen 9 van de 10 keer werkt hij niet. Als je normaal hebt gereden heeft zo'n ding ook niet zo veel zin. Pas als je echt hebt lopen knallen en je turbo is roodgloeiend heb je er wat aan. Maar ik zou het geld in me zak houden en gewoon tot 30 tellen en dan je motor uitzetten.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-09-2016, 20:36
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by turbojo2
Heb ook een turbotimer die de motor na 30 sec af laat staan terwijl ik de sleutels al uit het contactslot heb. Alleen 9 van de 10 keer werkt hij niet. Als je normaal hebt gereden heeft zo'n ding ook niet zo veel zin. Pas als je echt hebt lopen knallen en je turbo is roodgloeiend heb je er wat aan. Maar ik zou het geld in me zak houden en gewoon tot 30 tellen en dan je motor uitzetten.

Gechipt op niet, roodgloeiend of niet, dit is altijd slim om te doen voor 'n turbo motor

Mijn Golf 2 TDI heeft ook zeker ruim 3 ton gelopen. Wel het nodige aan onderhoud gedaan en preventief de koppeling vervangen ivm grotere vermogenstoename. Het enige wat nu echt slijt zijn de voorbanden
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 24-09-2016, 06:19
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by Vains
Het is nog altijd belangrijk hoe het blokje verzorgd is. In het geval van goede zorg en een goede tuner zou ik mij geen zorgen maken over de kmstand.

Moet ik wel zeggen dat ik altijd gechipte diesels heb gehad met meeer dan 3 ton op de klok


waren waarschijnlijk lijn 6's van BMW..daar maakt dat niks bij uit..zijn bij 250.000 pas losgereden..
Reply With Quote
  #10  
Old 24-09-2016, 13:19
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
waren waarschijnlijk lijn 6's van BMW..daar maakt dat niks bij uit..zijn bij 250.000 pas losgereden..


Dat sowieso, BMW lijn 6 kunnen dat makkelijk hebben.
Maar ik heb ook een TDI ASZ gehad met chip en 280k op de klok en een passat met AFN met een onbekende hoge kmstand welke op 200pk draaide
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum