Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-05-2015, 16:06
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default 2E 2.0 8v schokt

Sinds kort heb ik een Golf 3 GTI 8 klepper (Motorcode 2E)
Hiervoor heb ik altijd in een Polo 2f gereden.

De Golf vind ik een hele fijne auto en motorisch loopt hij zeer gedempt: km stand is 183***.. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de compressie nog voldoende is maar nu heb ik wel een raar probleempje:

- De wagen schokt soms heel erg (Alsof deze te arm loopt)
- De achterste motorsteun onder de inlaat zat niet vast (Nieuwe is onderweg, schroefdraad in de steun is kapot)

Het schokken is dus het hoofdprobleem maar de ontbrekende steun zal er voor zorgen dat het blok nog onstabieler heen en weer kan gaan lijkt mij.

Laatst na het aanslaan van de fan de KVS sensor gemeten op pin 1 en 3: dat was iets van 100 ohm. (Las ergens dat de weerstand op deze temperatuur ergens tussen de 275 en 375 moest liggen) Hoe dichter bij de 0 hoe armer de boel wordt afgesteld.

Verder als ik onder de motorkap gas geef (weet even niet meer hoe warm het blok was. Ik dacht tegen de 90 graden) pakt de motor van uit de lage toeren niet echt lekker op: Alsof hij te laat ontsteekt. Ik meen dat dit blok door de pingelsensor zelf de ontsteking timed? Ik vind de uitlaat ook wel erg warm worden vergeleken met mijn 2f (Kan ook aan het blok liggen).

Misschien ligt dit ook wel aan het gasklephuis of de 'sigaar' boven de kleppendeksel. Vacuüm slangen heb ik nagekeken en 1tje vervangen, die zijn ook goed denk ik.

Verdelerkap en rotor heb ik al vervangen. Bougies zagen er best goed uit (Bosch super 4), alleen wel tegen het 'arme' aan.

De bougiekabels wil ik ook nog gaan doormeten en inspuiten met water. Bobine zou misschien ook nog een boosdoener kunnen zijn?

Heb dus echt het vermoeden dat het schokken door te arm lopen komt? Heeft iemand anders nog suggesties zodat ik wat meer dingen kan uitsluiten? Ik zou er erg dankbaar voor zijn.

Groet,

JBM
Reply With Quote
  #2  
Old 26-05-2015, 16:18
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Euhm.....als je al een verkeerde weerstand meet bij de KVS sensor...waarom vervang je die niet?
Reply With Quote
  #3  
Old 26-05-2015, 18:42
dutchblade dutchblade is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 287
Default

De 2E is heel gevoelig voor valse lucht. Bij de mijne was laatst de slang links op het kleppendeksel doorgeschuurd. dan loopt hij ook beroerd. Dat zag ik pas toen ik de dubbele slang van de ontluchting af haalde..
Het slecht oppakken was bij mij de ontsteking die niet goed stond, hij werd ook echt heet.. Bobine is ook iets wat vaak stuk gaat, maar die kosten niet veel op ebay.de
Reply With Quote
  #4  
Old 26-05-2015, 23:17
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Thanks voor de reacties!

@Rene: De weerstand ga ik morgen ook vervangen. Het liefste vervang ik ook gelijk de motorsteun om dat toch te kunnen uitsluiten.

Is de KVS sensor veel belangrijker bij dit soort blokken met pingelsensor? Bij mijn oude Polo heb ik hem ook al eens kapot gehad en dat merkte ik toen voornamelijk de eerste 3 min rijden, daarna was het meestal weg. Ik kan mij indenken dat het misschien nauwkeuriger komt bij zo'n 2E blok? De ECU krijgt de temperatuur door van de KVS sensor en past hierop het mengsel + de ontsteking aan? Corrigeer waar nodig, maar dit zou er misschien wel eens voor kunnen zorgen dat ik er zowel koud als warm last van heb.

@ Dutchblade: Bedankt voor je bijdrage! Heb je het dan over die dikkere slangen die samenkomen op die zwarte doos of dat kleinere slangetje (luchtfilter/gasklephuis). Die laatste heb ik laatst vervangen, die was bij mij ook kapot.

Zal binnenkort maar weer eens wat inkopen doen dan op ebay. De bobine wil ik sowieso preventief vervangen. Is er een manier bij de 2E om erachter te komen of de lambda nog goed werkt?

Zal binnenkort alles maar eens goed nalopen dan. Van carterontluchting tot weet ik het wat... Met een beetje geluk is het gewoon alleen die kvs temp sensor De luchtmassameter is het trouwens niet geloof ik.. Motor valt vrijwel direct uit na het wegtrekken van de stekker.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-05-2015, 20:22
dutchblade dutchblade is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 287
Default

inderdaad waar de 2 slangen samen komen. De slang die naar beneden gaat was doorgeschuurd op het kleppendeksel. Bij de stationair regelaar willen ze ook wel eens lekken, het grote rubber wat in het inlaatspruitstuk steekt. Kun je zo met remmenreiniger inspuiten als hij loopt. Als hij daar lekt veranderd meteen het toerental.

Voor de lambda is het makkelijkst om met vag com uit te lezen, je kunt de waardes dan meekijken.
Bij mij was de stekker van de lambda weggerot. Toen ik de stekker uit elkaar haalde knapten alle draden af... Weer netjes verbonden en toen werkte dat weer.

Van welk bouwjaar is de motor?
Reply With Quote
  #6  
Old 27-05-2015, 22:10
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Zo... Ongeluk bij een geluk momentje hier lijkt het op.

Vanmiddag nieuwe KVS sensor gehaald en de volgende dingen gedaan:

- Gasklephuis gereinigd (Was er vies, alleen het gedeelte voor de gasklep) Voor het betere werk moet eigenlijk de inlaat eraf denk ik.. Daar zag het er ook wat zwartig uit.

- Stationairregelklep schoongemaakt met remmenreiniger (Kwam ook wat prut uit)
Inderdaad: Het dopje richting inlaatspruitstuk zag er niet meer fris uit ook, best wat speling dus die moet ik nog vervangen.

- KVS sensor vervangen en nu komt het:

Aangezien ik wat kvs verloren had bij de vervanging van de sensor wilde ik de auto laten opwarmen en bijvullen (Met ontluchten als idee, dus de dop los van het expansievat).

Vloeistof kon ik niet meer zien in het expansievaatje.. Dus koud bijgevuld tot iets boven de min. tijdens het warmdraaien merkte mijn pa op dat de vloeistof wel erg hoog kwam en op begeven moment stroomde de boel over (Nog geen fan horen aanslaan en dit was bij 80 graden ongeveer). Boel uitgezet en langzaam het vat opengemaakt: Vloeistof zakte weer weg en in no time was het expansievaatje weer leeg..

Normaal gesproken vul je hem toch gewoon koud tot de 'max' en zakt de vloeistof nog wat na zodra de thermostaat open gegaan is? Bij de polo zakte het altijd nog wat na en moest ik weer ietsje bijvullen en toen bleef het peil constant hierna..

Na deze tegenslag nog maar een keer geprobeerd en ietsje vloeistof bijgevuld (heel weinig): Het kwam weer heel snel omhoog in het expansievaatje.

Wilde toch een heel klein stukje proberen te rijden en dat heb ik dus ook gedaan: Voor de 1e keer een knipperend waarschuwingsteken van het koelsysteem. De wagen kwam ook niet meer op temperatuur leek het.. Na 1 blokje om de kerk maar weer snel naar huis gereden dus. MAAR, het blok lijkt wel al veel beter te lopen en stationair pakt de wagen alweer wat beter op in de lagere toeren.. Ieder nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen. Maargoed... Nu ben ik dus een stap dichter bij huis maar ook weer net niet..

De koppakking kan ik mij bijna niet voorstellen, deze zweet heel lichtjes. Ook ruikt de auto totaal niet uit de uitlaat en ook geen witte rook. De uitlaatdampen ruiken eigenlijk nergens naar.

Zou er iets met de waterpomp of thermostaat zijn? Morgen maar met de Polo naar het werk.. Erg veel dank voor de hulp tot nu toe!

* Edit: Vandaag nog wat gereden in de middag maar het leek er ook op dat de koelfan niet aansloeg terwijl de motortemp de hele tijd tussen de 90 en de 100 zat.. Nu weet ik dat de temp in het dash niet perse hoeft te kloppen maar heb eerder toen ik de auto pas had de koelfan wel gehoord. (Zou ook kunnen zijn dat hij wel aansloeg vandaag, maar dan is het niet opgevallen).
Pff.. Dacht een leuke wagen te hebben gekocht Radiateurslangen worden beide warm alleen de onderste slang van de waterpomp lijkt niet zo heel warm te worden. Slangen voelen ook niet hard aan ofzo..

Last edited by JBM : 27-05-2015 at 22:21.
Reply With Quote
  #7  
Old 27-05-2015, 22:46
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Misschien een gekke ingeving maar zou dit kunnen kloppen?

Waterpomp defect? Dus dat er geen circulatie plaats vind en de radiateur ook niet goed gevuld wordt met kvs dat op temperatuur is (En dus de fan zou moeten aanslaan wat ie nu dus ook (geloof ik) niet meer doet.. De waterpomp maakte sowieso al een beetje geluid en zag er niet heel fris meer uit.. Maargoed, liever zoiets dan de koppakking.. Morgen rij ik even langs een garagist waar ik vertrouwen in heb.

Niet leuk natuurlijk maar als het voor 40 euro opgelost is en het schokprobleem is weg ben ik een blije jongen. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik dat natuurlijk graag!
Reply With Quote
  #8  
Old 28-05-2015, 20:49
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Nieuws:


- Slangen van het koelsysteem worden niet hard
- Auto komt niet meer goed op temperatuur, zodra deze 80 graden wordt (Wat stationair alleen maar behaald wordt op het moment) Begint het expansievat over te koken door het drukventiel.
- Onderste slang vanuit de radiateur wordt niet goed warm ook niet na een lange rit.

Conclusie?: Gewoon een kapotte thermostaat? Dit lijkt mij nu wel de meest logische eigenlijk. Die horen dacht ik open te gaan vanaf 81 graden. Precies het moment dat ie bij mij druk gaat opbouwen.

Morgen even nieuwe thermostaat scoren en heb gehoord dat de behuizing ervan ook vaak kapot gaat.. Die vernieuw ik ook gelijk. Binnenkort bestel ik spul uit Duitsland, dan laat ik gelijk een nieuwe waterpomp meekomen voor die paar tientjes (Die van mij hoor je soms wel wat loeien).

Dat de koppakking door is geslagen lijkt mij toch niet.. Olie knettert niet bij het aansteken van de peilstok en de wagen rookt totaal niet. Wel in het begin komt er wat water uit de pijp, maar dat is condens denk ik. Het ruikt in ieder geval gewoon naar water.

Buiten de bovenstaande problematiek begin ik wel weer hoop te krijgen nu! Manman wat loopt het blok weer lekker nu ik de tempsensor heb vervangen en het gasklephuis/stationairklepje schoongemaakt heb. Wil wel binnenkort ook de ontsteking nog eens controleren want de wagen ploft soms best heftig uit de uitlaat (Dit heb je sowieso wel wat sneller zonder middendemper toch?) De uitlaatlijn is standaard zonder middendemper, die wil ik er wel weer onder hangen binnenkort want het geluid is gewoon teveel van het goeie..

Heeft iemand nog tips hoe ik het beste het thermostaathuisje los neem? Ik zag dat ie op een klote plek zat.. Onder de dynamo geloof ik. Kan ik het beste de dynamo los pakken of lukt het zo ook goed? Remmenreiniger test ook gedaan bij de stationair regelklep, daar reageert het blok niet op dus dat is mooi meegenomen.

Groetjes!
Reply With Quote
  #9  
Old 28-05-2015, 20:55
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Dat je koelsysteem op druk komt en de temperatuur laag blijft + onderste slang koud, kan wel als oorzaak hebben een lekke koppakking. Deze brengt namelijk druk vanuit de verbrandingsruimte in het koelssysteem, waardoor je thermostaat niet open gaat, maar het koelsysteem wel op druk komt. Ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn Polo. Hier zat een klein lek in de koppakking, maar geen harde slangen.

Zet je koelsysteem eens op druk of doe een test of er uitlaatgas in je KVS zit. Je kunt wel bezig blijven met aannames doen, maar weten = weten.
Reply With Quote
  #10  
Old 28-05-2015, 21:00
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Bedankt voor je reactie. Ik zal er nog even bij vermelden dat ik morgen om alles uit te sluiten nog langs de garage rij om er een viergasmeter in te hangen. (expansievat). Hopelijk is het niet de kop.. De auto ruikt nog schoner dan een Prius namelijk uit de uitlaat.. We zullen zien, helaas is het er vandaag niet van gekomen om langs te gaan bij de garage. Merci nogmaals!
Reply With Quote
  #11  
Old 29-05-2015, 12:09
louie_scirocco's Avatar
louie_scirocco louie_scirocco is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 270
Default

En thermostaat al vervangen?
Reply With Quote
  #12  
Old 29-05-2015, 17:07
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Thermostaat binnen, morgenochtend ga ik hem eronder lepelen.. Dynamo haal ik er wel vanaf want anders is het denk ik zga onmogelijk om erbij te komen.

Wil van t weekend ook even alles nalopen zodat ik ook in Duitsland kan bestellen (ATP). Wellicht bestel ik ook een nieuwe waterpomp.

Bij de garage geweest trouwens: De kop is niet door, ik kan weer vrolijk een paar biertjes extra drinken vanavond!

Tips zijn altijd welkom, ben nog even aan het bedenken wat ik preventief nog ga vervangen (en dus gelijk kan meebestellen via Duitsland).
Reply With Quote
  #13  
Old 30-05-2015, 12:26
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Ben ermee bezig en die thermostaat zit lekker verstopt..
Wel leuk dat jullie even melden dat de dynamo helemaal niet los hoeft.. haha

Maargoed.. Dynamosnaar piepte sowieso heel erg dus nu kan ik mooi beide snaartjes gelijk vervangen en de poelies ontvetten. Ik hou jullie op de hoogte
Reply With Quote
  #14  
Old 30-05-2015, 13:19
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Oke... Oude thermostaat opent gewoon, weet natuurlijk niet of ie onder druk misschien bezwijkt. Denk dat ik de waterpomp er maar gelijk afdraai nu..
Reply With Quote
  #15  
Old 30-05-2015, 17:36
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Nieuws...

Thermostaat vervangen en tijdens het warmdraaien eerste instantie weer overkoken zonder dop rond de 80 graden. Heel apart, want dat is juist de temperatuur dat de thermostaat open gaat denk ik. Het water komt vanuit ruststand opeens heel heftig omhoog. Koelslangen staan niet onder druk en de onderste radiateurslang wordt nu wel warm (eerst niet)

De 2e poging werd de auto netjes 90 graden en sloeg na een tijdje de fan aan: Ik helemaal blij maar een paar seconde later weer een exotische vloedgolf...

Ik zie het even echt niet meer zitten.. Toch heb ik echt niet het idee dat de koppakking is doorgeslagen of iets dergelijks..

Wat vinden jullie van deze logica?
De radiateur misschien toch verstopt? Aangezien de thermostaat wel open gaat kan het zijn dat direct hierna de boel geblokkeerd wordt in de radiateur.. Ben nu van plan om de radiateur eens uit te spuiten met water en perslucht, misschien komt de ellende daar wel van..

Of toch de waterpomp die niet circuleert.. Vanaf de onderkant kon ik zo de pomp inkijken en de schoepen van het tandwieltje waren nog intact en draaide soepel mee met de poelie

Last edited by JBM : 30-05-2015 at 17:40.
Reply With Quote
  #16  
Old 30-05-2015, 18:05
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Is de dop van je expansievat nog wel goed? Als deze niet goed afdicht door een versleten rubber krijg je geen drukopbouw in het systeem, waardoor je kvs eerder aan de kook zal gaan. Dit zou een reden kunnen zijn, aangezien je koelslangen ook niet hard worden.

Of merk je bij het losdraaien van de dop dat er toch best veel druk in zit? Iemand in de buurt wonen waar je even een dop van zou mogen lenen?

En heb je nog een CO2-test gedaan in je kvs?
Reply With Quote
  #17  
Old 30-05-2015, 19:00
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Hee kerel... Ik heb zeer goed nieuws!

KVS expansievat is gister doorgemeten maar geen bijzonderheden.
Net iets heel geks:

Het niveau was op pijl en op begeven moment heb ik zonder lopende motor het kleine doorvoerslangetje losgetrokken van het expansievat: Hierin heb ik geblazen om te kijken of de vloeistof in het vat omhoog kwam en ja hoor! 1 seconde hierna zakte de vloeistof nog wat... Ik denk dat er een luchtbel in het systeem zat

Vervolgens nar de dop gekeken en het O rubber lag er voor de helft uit... Andere goede dop gepakt van een polo die ik nog hier heb staan en nu leek alles perfect. De auto liep netjes warm en de fan sloeg ook aan zonder dat de boel overkookte in het expansie vat.

Na het uitzetten van de motor hoorde ik wel nog wat geborrel in het doorvoerslangetje.. Ik denk dat de boel nog steeds niet helemaal lekker ontlucht is.

Bij een oudere polo heb je soms zo'n nippel boven in je kachelhuis waar je de boel kunt ontluchten. Heeft een 2E niet ook zoiets ergens?

Wat is nu de beste manier om zo'n 2E te ontluchten? Ben in ieder geval blij dat de boel niet meer overloopt..

Dank voor het meedenken! Ben alweer een stuk verder
Reply With Quote
  #18  
Old 31-05-2015, 09:31
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Dat is goed nieuws! Ontluchten: kachel op maximaal verwarmen en KVS dop eraf en dan een tijdje stationair laten draaien tot de fan aanslaat...zou genoeg moeten zijn.

Ik knijp vaak nog wat in de slangen om eventueel lucht in de dode hoekjes eruit te klotsen.
Reply With Quote
  #19  
Old 31-05-2015, 12:12
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Dank! Voorlopig vind ik het wel even goed maar eigenlijk moet ik de vloeistof weer vervangen binnenkort omdat ik ook wat water heb gebruikt om te testen (Ging een beetje hoog in de KVS kosten lopen met al dat uitgooien van vloeistof) Zal zodra ik er tijd voor heb de vloeistof weer vervangen met Blauwe koelvloeistof.

Problemen opgelost hoop ik
Reply With Quote
  #20  
Old 06-06-2015, 14:53
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Hmm.. Het lijkt er toch op dat de nieuwe thermostaat gewoon open blijft staan of niet helemaal goed sluit. Had laatst het hele systeem doorgespoeld en er kwam totaal geen zooi uit of iets dergelijks.

Wat ik wel raar vond: Bij de slang vanuit de thermostaat darm kwam er ook direct water uit tijdens het spoelen, oftewel hij staat gewoon open..

Zowel de oude en nieuwe thermostaat getest en deze bleven gewoon dicht en opende netjes in de pan. Misschien dat het o rubber niet helemaal lekker zit waardoor die de rand omhoog duwt.. Maar kan ik mij bijna niet voorstellen. (Andersom monteren past sowieso niet geloof ik)

Verder viel mij laatst op dat de wagen slechter startte.. Toen heb ik de LMM eraf genomen + K & N filter en zag ik dat de boutjes van de pakking tussen de LMM en het filter (kurk geloof ik) best los zat vast gedraaid. Deze weer wat strakker gezet + de LMM schoongemaakt met een klein beetje remmenreiniger. De wagen start nu weer in 1x en het lijkt alsof hij ook weer wat meer vermogen heeft.

Kan het zijn dat ik een piepje hoor vanuit de LMM? Zodra ik gas geef hoor ik een klein 'fluitend' piepje alsof je remschijven heel lichtjes aanlopen op de rand. Dan heb ik het dus over gas geven tijdens het rijden zelf (hij heeft het soms wel en soms niet, ook al voordat ik de boel had schoongemaakt) Zou dit het begin kunnen zijn van een defecte LMM? Misschien dat iemand anders hierover kan meepraten of kan zeggen dat het normaal is.

Ik weet het.. Vraag nogal veel maar wil gewoon zeker weten dat ik vooruit kan met de Golf voordat ik de betrouwbare Polo weg doe.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum