Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-02-2020, 22:01
Fartahcus Fartahcus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2020
Posts: 5
Default VW Golf 1 (1980) terug op de baan krijgen.

Hoi iedereen!

Zoals ik gisteren al beloofd had zal ik hier updates posten met de vooruitgang om de Volkswagen van thuis terug op de baan te krijgen na "enkele" (10-tal) jaren stil gestaan te hebben.

Het was begonnen met de auto die startte maar niet zuiver draaide, na wat rond te rijden (met een klein hartje om niet stil te vallen), en eens de choke helemaal ingedrukt was, viel de motor uit (shit). Dus ben ik begonnen met het uitzoeken waar het aan zou kunnen liggen, en ondertussen zijn al heel wat onderdelen vervangen en nagekeken geweest:

- Nieuwe bougies gestoken
- Nieuwe Olie/Benzinefilter
- Uiteraard nieuwe olie
- Nieuwe Benzine pomp
- De kleine zekeringen vernieuwd (enkel de grote (vierkante) niet)
- Nieuwe condensator
- Nieuwe remlichtschakelaar (stoplichten bleven branden)
- Carburateur laten ultrasoon reinigen en regelen (los van de afstelschroeven)
- Nieuwe Bobine
- Stroomverdelerkap opgepoetst (corrosie van de contacten gedaan)
- Nieuwe alternator
- Nieuwe uitlaat (pot was doorgeroest)

naast dat allemaal ook eens de remmen onder handen genomen met nieuwe blokken te steken vooraan en de klauwen eens deftig te reinigen, en tegelijk eens de velgen onder handen genomen ook want deze konden ook best een make-over gebruiken



Na al dat werk draait de jongedame alweer terug maar ik krijg haar momenteel nog niet 100% zuiver draaiende, vanaf 900 toeren stationair klinkt de motor nogal wat schokkerig met momenten, na dan es een tikje op het gaspedaal te geven klinkt alles weer goed voor een 10-tal seconden. De afstelschroeven heb ik na wat opzoeken als volgt gezet:

- CO schroef: helemaal in, en dan 2 en een halve draai terug uit.
- Lucht schroef: helemaal in, en dan 2 draaien terug uit. (ondertussen kwartje bij uitgedraaid)

ik had ook het volgende gelezen erover:
Quote:
Draai nu de kleine schroef verder UIT, en hoor hoe de motor als het goed is steeds sneller stationair gaat draaien. Vanaf een bepaald punt stopt de motor met verder accelereren, stop dan met UITdraaien en draai de kleine schroef een halve slag terug IN.
Stel het stationair toerental weer netjes af met de grote schroef (IN=langzamer, UIT=sneller).


maar als ik aan de kleine schroef draai, hoor ik de motor wel niet sneller draaien?

momenteel krijg ik de motor ok draaiende stationair aan een 1000-1100 toeren, denk eventuaal aan ergens valse lucht die aangezogen wordt, maar buiten ergens aan de carburateur (pakkingen, en alle leidingen van en naar de carbu zijn vervangen) zou ik niet direct weten waar ik nog zou kunnen kijken momenteel. Misschien de ontsteking zelf die niet 100% correct staat eventueel?

Volgende wat ik ook nog moet nazien is:

- De ruitenwissers die plots uit zichzelf aan springen, na een halve millimeter de dashboardhendel ervoor te bewegen stoppen ze, maar eens ik die loslaat schieten ze terug in gang haha. Mijn vermoeden is misschien de ruitenwisser motor die het aan het begeven is?

- De voorruit sproeier die geen leven geeft, dus dat wordt waarschijnlijk een nieuw motortje.

- De benzinemeter die niet veel geen leven meer toont, werkte perfect en een paar dagen geleden gaf die opeens de geest, dus toont hij een halfvolle tank als leeg aan. Heb er ook al over zitten opzoeken en las dingen als een slechte zekering, slechte massa, of de vlotter die een gaatje heeft. Maar waar zou ik het best eerst naar zien om "nodeloos" werk te vermijden?


Tot zover de vooruitgang en de race tegen de klok, want ik heb nog een 9-tal dagen om het in orde te krijgen omdat ze tegen dan naar de keuring moet (hoera voor nieuwe oldtimer wetten..(not))
Reply With Quote
  #2  
Old 11-02-2020, 22:07
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Watvoor motor zit erin? Een 1500?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 11-02-2020, 22:22
Fartahcus Fartahcus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2020
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Watvoor motor zit erin? Een 1500?

een 1300
Reply With Quote
  #4  
Old 11-02-2020, 22:48
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ok, meestal carburateur goed schoonmaken, co goed zetten en dan zou die al wel beter moeten lopen.
Of er moet iets ander zijn zoals condensator of contactpunten niet fris of niet goed afgesteld?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 12-02-2020, 16:42
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Goed bezig hoor! Vergeet ook je remvloeistof niet te verversen! Trouwens die banden zullen gezien de leeftijd misschien ook aan vervanging toe zijn?

Thnx voor de update in elk geval en alvast succes met de keuring!
Reply With Quote
  #6  
Old 21-02-2020, 00:04
Fartahcus Fartahcus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2020
Posts: 5
Post

okay iedereen hier ben ik weer! beetje later dan gepland maar ziek zijn heeft een beetje een lastpost geweest lol.

dus om eerst op de vragen te antwoorden, de carburateur was al ultrasoon schoongemaakt geweest, co en luchtschroef waren intussen ook al quasie goed gezet, de condensator was vervangen geweest, en de contactpunten op het eerste zicht leken nog goed. ^^

de remvloeistof was idd ook eens aan vervanging toe dus dat is intussen ook al gebeurd, de banden zien er nog in deftige staat uit, maar zal ik uiteraard door de leeftijd ook wel eens laten vervangen

---

nu tijdens het verder werken gebeurde het plots, ze wilde helemaal niet meer starten, paar keer zitten proberen en maar niet willen, tot ik uiteindelijk heel het circuit nog eens afgelopen heb, en uiteindelijk wat corrosie op de contactpunten in de verdelerkap gezien heb dus dat met een fijn schuurpapier weggewerkt, nog es geprobeerd en opeens startte ze!

dus superblij had ik nog een beetje bijgesteld en draaide ze relatief goed, paar keer nog es geprobeerd te starten en ging perfect. Maar toch wou ik haar nog es naar de avondschool doen om daar de timing van de ontsteking juist te zetten met de stroboscoop.

ondertussen ziek gevallen.

Nu wilde ik naar de avondschool vanavond en ze had weeral moeite om gestart te worden, na een keer of 6-7 proberen lukte het dan uiteindelijk, dus ging ik dat daar ook es bekijken ondertussen.

De timing stond blijkbaar een paar graden verkeerd dus nu gezet op 7.5 graden, en de luchtschroef wat bijgesteld, waardoor alles al veel zuiverder draaide. Maar toevallig heb ik daar ook iets raar gemerkt, en ik denk dat dit wel es het probleem zou kunnen zijn van het starten en soms een onzuiver draaien..

kortom een lekje aan de carburateur.

aan de onderkant van het omcirkelde stuk druppelt er beetje per beetje benzine uit, waardoor deze leegloopt en daardoor moeite heeft om te starten omdat er eerst terug genoeg benzine moet worden aangezogen. Waarschijnlijk daardoor wordt er ook lucht ingetrokken waardoor luchtbellen ontstaan en daarmee ze onzuiver draait op momenten.

Nu sowiso rijdt ze goed op de eerste keer starten na, dus ik hou men vingers nu gekruist voor de keuring morgen! Dan zal ik ze morgen gewoon laten staan en dan zaterdag zien om de dichting van het lek te fixen!

Het gaat nog goedkomen!
Reply With Quote
  #7  
Old 21-02-2020, 07:31
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Niets zo frustrerend dan een auto die niet wil starten.
Goed dat je het gevonden hebt, en succes met de keuring
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum