Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-01-2017, 15:51
christjeeh christjeeh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 8
Default Polo 9N Can-Bus aansluiten op radio

Hi mensen,

Ik heb een Polo 9N uit 2002. (Zie mijn openings thread)
Ik heb een mooie radio, (Pioneer AVH-X8700BT). Deze radio heeft een Can-Bus aansluiting. Deze zou ik graag willen gebruiken.
De Polo 9n (2002) heeft een Can-Bus, echter zit deze niet bij de radio.
De Can-Bus is af te tappen achter de teller en door te leiden naar de radio.
Dit laatste is meteen ook mijn vraag. Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand een how-to door iemand die dit eerder gedaan heeft.

Foto van de radio, hier zat de radio nog in mijn vorige auto (Lupo 3L)
En een foto (random van internet) van Can-Bus mogelijkheden.




Last edited by christjeeh : 10-01-2017 at 15:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-01-2017, 16:18
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Wat kan je allemaal met de radio doen? Dingen bekijken of ook dingen aansturen? Moet op zich te doen zijn om het aan te sluiten, maar wat je ook doet knip geen draden door!

Wat je zegt dat de can bus valt af te tappen achter de teller, zit daar een open stekker om in te pluggen op de bus? Zo ja is het een kwestie van juiste stekkertje te zoeken en het juist te bedraden.

De can bus is een soort van deelplatform, alle stuurdozen gooien hun informatie erop en de stuurdoos die die informatie kan gebruiken doet dat, de andere negeren die gewoon. Dus in principe lijkt me dat je gewoon de can H en can L moet aansluiten en dan zal de radio toegang tot de bus krijgen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 10-01-2017, 16:34
christjeeh christjeeh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 8
Default

Wat kan je er mee?
Je kan er van alles mee. Hij is verbonden met je telefoon zodat je ook bijvoorbeeld ook via spraak whatsapp berichten kan terug sturen, het weer kan zien, films kan kijken, je scherm kan dupliceren van je telefoon.
Het is inderdaad ook mogelijk om de airco en eventuele stoelverwarming etc. aan te sturen. Mits canbus is aangesloten
Zie dit filmpje: (Dit is hetzelfde als mijn radio qua opties)
https://www.youtube.com/watch?v=kPN8NEfqrd8

Can-bus
Ik heb zelf de teller er niet eraf gehad. Ik heb dit gelezen op forums, en ze zeggen dat het mogelijk is. Echter staat er nergens hoe, of op welke manier etc. Het lijkt me goed mogelijk, alleen ik ga er niet aan prutsen. Dus liever wat meer zekerheid, en niet dat ik dadelijk iets "perrongelijk" kapot maak.

Last edited by christjeeh : 10-01-2017 at 16:46.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-01-2017, 18:55
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik zou alvast eens beginnen met het zoeken van een schema van je netwerk in de auto.
Dat vind je normaal wel in de elektrische schema's, VW is in mijn ogen zowat de topper onder de autofabrikanten als het gaat over schema's maken. Ze zetten het er duidelijk bij welke draad Can L en welke Can H is enz.

Hier een voorbeeldje van uit de schema's van mijn passat:



Je moet dus overal de Can bus gaan zoeken en waar die naartoe gaat, bij elke stuurdoos. En zo zelf een schema uittekenen waar je enkel Can netwerk op ziet, kwestie van het wat duidelijker te maken voor jezelf. Je zal zien dat er waarschijnlijk verschillende can netwerken in je auto zitten; die zijn dan meestal verbonden via een gateway, een stuurdoos die het vertaalwerk opzich neemt tussen de verschillende bussnelheden. Je comfort bus zal trager praten dan je can bus van het motormanagement bijvoorbeeld.

Dus sowieso dat allemaal even uittekenen, je hebt gelijk van er niet zomaar aan te beginnen prutsen!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 11-01-2017, 13:15
christjeeh christjeeh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 8
Default

Yes dan ga ik daar mee beginnen! Bedankt!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum