Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Algemeen > Ideeen en opmerkingen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 02-08-2006, 12:11
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,878
Default

Het is dyslexie.

Ook wel bekend van de reclame; "last van dyslexie? Kijk op www.dyslexie.nl" wat een giller, bijna niemand die weet hoe je het schrijft

Maar even ontopic, goed punt Luke neem nou eens die posts van laatst over een *********, aan wat mijnheer tiepte was geen touw vast te knopen puur omdat hij de leestekens, hoofdletters en spelling niet beheerst.
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #22  
Old 02-08-2006, 12:35
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

vooral in de advertenties staan er soms echt wel vage dingen.
Als ik iets wil verkopen haal ik juist het beste nederlands boven!
Vind het niet mis dat dit eens aangehaald wordt, alhoewel, leest iedereen dit wel

good job Mr. Perfect
Reply With Quote
  #23  
Old 02-08-2006, 12:36
Rocco's Avatar
Rocco Rocco is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 170
Default

Quote:
Originally Posted by Little Red Rooster
Ik betrap mezelf er ook stiekum wel eens op (even --> ff en dat soort dingen). Zal mijn leven proberen te beteren Luuk


Grtz.......... LRR


Dit mag dus ook niet volgens jullie.. Grtz (Greets) en LRR (Little Red Rooster) dan moet je dat ook voluit typen..
__________________
1980 MK1 GTO scirocco
1984 MK2 scirocco
1986 MK2 scirocco Project "black"
1986 MK2 scirocco sloper
Reply With Quote
  #24  
Old 02-08-2006, 12:41
VWRopie's Avatar
VWRopie VWRopie is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 472
Send a message via MSN to VWRopie
Default

Grappig, je was me (MIJ, snap deze verbetering niet, me is zo goed als ingeburgerd nederlands) net voor met het corrigeren van het woord dyslexie.

Ik snap best dat er afkortingen als: ff (even), w8 (wacht), xjuh (kusje), suc6 (succes), etc. niet welkom zijn, maar woorden als me (mij) dat begrijpt toch iedereen?
99% Van de Nederlandse bevolking spreekt het woord MIJ uit als me.
Waar ik mij aan erger is meer het gebruikt van dialecten (fries, drents, haags, etc.) zonder er een vertaling bij te zetten.

En vergeet niet dat iedereen hier altijd afkort: VF (volksforum).
Ik vind over het algemeen dat iedereen hier wel redelijk nette zinnen maakt. Het hoeft geen eindexamen Nederlands te zijn, als het maar gewoon begrijpelijk is. En als je het niet begrijpt of denkt dat iemand iets anders bedoelt, dan kan je het toch gewoon vragen? Desnoods via PM (Private Message, ook een afkorting die in elke post voorkomt).
__________________
VW GOLF III Variant 1.9 TDI
Reply With Quote
  #25  
Old 02-08-2006, 13:01
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by VWRopie
Ik vind over het algemeen dat iedereen hier wel redelijk nette zinnen maakt. Het hoeft geen eindexamen Nederlands te zijn, als het maar gewoon begrijpelijk is.


Precies: 'Wij' als volksforum-crew *dus niet Luuk* vinden dat men best even de moeite mag nemen om voor iedereen begrijpelijke tekst te gebruiken. Het gebruik van leestekens zoals punten en komma's hoort daar ook bij. Als je (zoals ik zelf) moeite hebt met zoiets simpels als 't' 'dt' of 'd' dan valt niemand daar over. Maar zoals bijvoorbeeld de aangehaalde verbeterde posting: daar was echt geen chocola van te maken. Dat heeft niets te maken met het 'te kakken zetten' van de poster, maar is puur bedoelt als voorbeeld van het taalgebruik dat niet leesbaar en daarmee niet wenselijk is.

Quote:
En als je het niet begrijpt of denkt dat iemand iets anders bedoelt, dan kan je het toch gewoon vragen?


Nee, dat is dus nu juist niet de bedoeling: Ruimte voor interpretatie is er altijd, ook al staat het er in perfect nederlands. Begrijpelijke taal, dat is wat er gevraagd wordt. Als je na het lezen nog vragen hebt, dan liefst over de inhoud: niet over de tekst zelfs.

Vergeet ook niet dat het hier geen MSN is, en dat je over 2 jaar een topic nog gewoon moet kunnen lezen, zonder de toenmalige poster te moeten vragen wat er staat.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #26  
Old 02-08-2006, 13:02
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Quote:
Originally Posted by Luuk
Heren en dames,

Het is ons als Volksforum Crew opgevallen dat er de laatste tijd enorm veel BReZaH dan wel 'MSN-taal' op het forum gebruikt wordt. Aangezien niet iedereen die dit forum bezoekt onder de 35 jaar jong is en wij voor iedereen een goed en informatief forum willen zijn vinden wij niet alleen de inhoud van de posts belangrijk, maar ook hoe het geschreven staat. Met een enkele Haagse opmerking hebben wij geen enkele moeite, het wordt echter anders als 'mijn' 'me' wordt, 'waarom' 'wrm' en 'ik heb' 'kheb’. Mensen met dyslexie hebben al genoeg moeite om het zo te lezen, laat staat als we er allemaal onze eigen afkortingen gaan gebruiken.

Het verzoek is dus heel simpel. Type woorden voluit, begin een zin met een hoofdletter en eindig met een punt. Ja, inderdaad, zoals het je vroeger op school getracht is om het je te leren. Dit komt een forum namelijk ook niet ten goede.

Hartelijk dank voor uw aandacht en bij voorbaat dank voor uw medewerking.


k vIn dA n GoEiûH&zWaAr ReLaXtE ReGûhl!!

Nee, maar serieus een goede ingreep, net zoals de hoofdletters en punten. Da's gewoon een kleine moeite, dyslectisch of niet.
De MSN-taal heb ik mij ook al meerdere keren zwaar aan geërgerd.
Reply With Quote
  #27  
Old 02-08-2006, 13:03
Jasper Ovaal's Avatar
Jasper Ovaal Jasper Ovaal is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2004
Posts: 1,266
Send a message via MSN to Jasper Ovaal
Default

Dus voortaaan maar een Bacari Cola

voor de gene die meer willen weten over deze hippe taal
Breezertaal

maar ik snap het wel hoor,

Met vriendelijke groet,

Jasper
__________________
"There was something about this Bugardi bug and it wasn't that skanky Piranha mounted to the front bumper"
More Bugs and Bacardi at>> Bugardi.com
Reply With Quote
  #28  
Old 02-08-2006, 13:13
VWRopie's Avatar
VWRopie VWRopie is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 472
Send a message via MSN to VWRopie
Default

Tuurlijk, punten en komma's gebruik ik ook. Maar of er nou word of wordt staat?! Daar erger ik mij/me echt totaal niet aan. Dat is gewoon begrijpelijk voor iedereen. En Groningen persé met een hoofdletter? Nee, dat vind ik kansloos. En inderdaad, die post die luuk gecorrigeerd heeft was echt totaal niets, gewoon hele zinnen en/of zinsdelen weggelaten.

Maar als ik in een topic zou schrijven:

Zo, vandaag heerlijk naar een meeting in groningen geweest.

Dan erger ik mij er niet aan als er geen hoofdletter G bij Groningen staat.

En dat soort grammaticale fouten worden hier dus ook aangehaald. Nou sorry, dat vind ik dus wel absurd.

Als je een grammaticaal foutloos forum wilt, dan moet je een spellingchecker erover heen gooien, dat er een rood lijntje onder een spellingsfout komt tijdens het typen van een post of reply. Net als in Word.
__________________
VW GOLF III Variant 1.9 TDI
Reply With Quote
  #29  
Old 02-08-2006, 13:22
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by VWRopie
Zo, vandaag heerlijk naar een meeting in groningen geweest.

Dan erger ik mij er niet aan als er geen hoofdletter G bij Groningen staat.

En dat soort grammaticale fouten worden hier dus ook aangehaald. Nou sorry, dat vind ik dus wel absurd.



Waar wordt aangehaald dat je woorden zoals Groningen met een hoofdletter MOET schrijven? Het ging voornamelijk om de zinnen die eindigen met een punt (.) en beginnen met een hoofdletter (zoals jij in jouw eigen voorbeeld ook aangeeft). Groningen is een eigen naam, dus met een hoofdletter, dat is waar. Maar als je dat niet weet, of even vergeet, dan is dat zeker niet hinderlijk: het wordt er niet (veel) slechter leesbaar door. Gelderland zonder hoofdletter is natuurlijk wel 'not done'!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #30  
Old 02-08-2006, 13:37
LinnieTDI's Avatar
LinnieTDI LinnieTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 1,201
Default

Quote:
Originally Posted by VWRopie
En Groningen persé met een hoofdletter? Nee, dat vind ik kansloos. En inderdaad, die post die luuk gecorrigeerd heeft was echt totaal niets, gewoon hele zinnen en/of zinsdelen weggelaten.


Het kan zijn omdat ik van het vrouwelijk geslacht ben,
maar ik erger mij er dus wel aan als mensen namen/landen/plaatsen enz. (excuses, enzovoort bedoel ik ) zonder hoofdletter typen....

Wat ook niet kan is: IK VINDT (of de nog merkwaardigere versie: IK VINT).....Dat is toch een van de eerste dingen die je leert op school....nooit een -t erachter.
(Tenzij het een werkwoord is waar al een -t in de stam zit, want dan gaat dat niet anders.
Een mooi voorbeeld hiervan is: Ik plet de kat van de buren.... )

Maar ach, als ik een topic open zonder dat de persoon wat komma's en punten heeft gekocht....helaas, ik doe niet eens de moeite om het te lezen!

Dat wil overigens niet zeggen dat ik nooit fouten maak.
__________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Waar de F*CK is Jelle ??

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Reply With Quote
  #31  
Old 02-08-2006, 13:56
Jasper Ovaal's Avatar
Jasper Ovaal Jasper Ovaal is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2004
Posts: 1,266
Send a message via MSN to Jasper Ovaal
Default

Quote:
Originally Posted by LinnieTDI
Het kan zijn omdat ik van het vrouwelijk geslacht ben,
maar ik erger mij er dus wel aan als mensen namen/landen/plaatsen enz. (excuses, enzovoort bedoel ik ) zonder hoofdletter typen....
:


het zal is geen vrouw wezen.

leuk topic trouwens, was ff tijdje weg.. maar hier geniet ik weer van.
__________________
"There was something about this Bugardi bug and it wasn't that skanky Piranha mounted to the front bumper"
More Bugs and Bacardi at>> Bugardi.com
Reply With Quote
  #32  
Old 02-08-2006, 14:04
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Quote:
Originally Posted by Rocco
Dit mag dus ook niet volgens jullie.. Grtz (Greets) en LRR (Little Red Rooster) dan moet je dat ook voluit typen..



Daar heb ik vrijstelling voor gekregen van Luuk. Omdat mijn naam best wel lang is en mijn toetsenbord extra snel zal slijten hierdoor (en Volksforum hiervoor geen verzekering heeft die ik aan kan spreken) mag ik bij hoge uitzondering mijn naam inkorten !!!!

Toch Luuk ??

Ik zou zeggen: Ontopic maar weer !!!!!

Grtz........... LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #33  
Old 02-08-2006, 14:08
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Mooi nederlands is best een schattige taal!

edit, LOL @ LRR nick
Reply With Quote
  #34  
Old 02-08-2006, 14:17
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Quote:
Originally Posted by Luuk
Ik heb het voor alle berichten in één keer opgelost LRR!




Keurig gedaan Luuk !!!!

(zal ik me ook nog even een beetje weer aanpassen)

Greetz....... LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #35  
Old 02-08-2006, 14:22
LinnieTDI's Avatar
LinnieTDI LinnieTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 1,201
Default

Quote:
Originally Posted by Jasper Ovaal
het zal is geen vrouw wezen.


En bedankt hè!
__________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Waar de F*CK is Jelle ??

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Reply With Quote
  #36  
Old 02-08-2006, 16:20
Rocco's Avatar
Rocco Rocco is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 170
Default

ohw god nou heb ik het weer gedaan met dat zijn naam veranderd is...

ontopic: niet teveel zeuren over t d dt en zeker niet over TD mensen kunnen dyslexies(pff rot woord) zijn en die moet je ook nemen zoals ze zijn.

Iedereen moet zijn best doen laten we dat als stelregel aannemen!
__________________
1980 MK1 GTO scirocco
1984 MK2 scirocco
1986 MK2 scirocco Project "black"
1986 MK2 scirocco sloper
Reply With Quote
  #37  
Old 02-08-2006, 17:24
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Berserker
Ik snap Luuk best, maar je kunt moeilijk van mensen verwachten dat ze met hoofdletters en punten gaan schrijven.


Helemaal mee eens, We zitten niet meer op school zoals je eerder al zei.
Als mensen gewend zijn om zonder hoofdletters te typen dan kun je dat hier niet van ze eisen.
We weten toch wel wat ze bedoelen.

Het is soms wel lastig als men in 1 adem typt maar misschien zijn ze niet anders gewend.

Je kan hier geen mensen verplichten om met punten en hoofdletters en comma zooi te gaan typen.

Dan lees je het verhaal nog maar een keer en misschien snap je het dan wel. Mocht je het dan nog niet snappen dan ligt het waarschijnlijk aan jezelf.
Reply With Quote
  #38  
Old 02-08-2006, 17:35
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Luuk
*Zucht.

Wij (heel de Volksforum Crew en niet ik) eisen helmaal niets, het is een verzoek.
Posts die niet aan het verzoek voldoen wijzigen of verwijderen wij wel.



Doet me een beetje denken aan de band DOE MAAR.

STEL JE NETJES VOOR SPREEK MET 2 WOORDEN EN ZEG U!!!
Reply With Quote
  #39  
Old 02-08-2006, 17:47
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Als mensen gewend zijn om zonder hoofdletters te typen dan kun je dat hier niet van ze eisen.



Ontwenningskuurtje aanbieden?


--

Ik kan mij geen (werk?)situatie voorstellen waar je er aan kunt wennen dat je zonder hoofdletters kunt/mag typen. Zelfs als je een briefje aan je liefje schrijft (ben wat later), schrijf ik mijn naam nog met een hoofdletter*..




*(ehmz, mijn echte naam ) Bij mijn nick-name is het bewust gekozen een kleine letter, zoals dEUS specifiek met een kleine letter wordt geschreven.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #40  
Old 02-08-2006, 17:54
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Ik probeer ook zoveel mogelijk alles eerst door te lezen en dan te posten,maar wanneer je iets onder elkaar zet en geen . gebruikt wordt alles aanelkaar geplaats in het topic waar je het inzet?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum