Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 15-12-2006, 08:37
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by Tjeerd207
Die RX producten zijn beperkt verkrijgbaar. Voor een dealerlijst kijk even op hun site. Caprotech RX


Thanx, ik zie dat er 1 in Goes zit, dat is vlak in de buurt!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #22  
Old 15-12-2006, 10:09
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

zou ik mijn gestraalde onderdelen ook in een rx product kunnen zetten? of kan ik dan beter gewoon een epoxy primer met lak pakken??

iemand daar een idee van?
Reply With Quote
  #23  
Old 15-12-2006, 10:23
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
zou ik mijn gestraalde onderdelen ook in een rx product kunnen zetten? of kan ik dan beter gewoon een epoxy primer met lak pakken??

iemand daar een idee van?


Wat ik net gelezen heb, is RX5 en RX10 de ideale oplossing voor "kale" onderdelen, vooral voor het chassis enzo.
Op Keversite staat er best veel over beschreven, en op de website van rustbuster staan ook een aantal voorbeelden
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #24  
Old 15-12-2006, 10:25
Tjeerd207 Tjeerd207 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 27
Default

Ik had helaas de pech dat ik 20km verder moest rijden. En het spul wat ze daar hadden lag denk ik al 10 jaar op de plank dus daar haal ik het ook niet meer. Gekukkig komt een vriend regelmatig bij rustbusters om de hoek.

Ik zou het niet gebruiken op gestaald staal. Daar zeker epoxyprimer gebruiken. Dat schijjnt toch het beste te zijn.
Sterker nog, RX5 mag NIET op net gestraald/geschuurd staal. Het heeft een dun laagje roest nodig om te kunnen hechten. Dus na het schuren moet je het 24 uur laten "aanroesten" zodat de RX5 goed hecht. De roest is dan nog niet zichtbaar maar is er al wel.

Ik gebruik RX5 alleen als het materiaal door lastige hoekjes, naden en holle ruimtes niet goed schoon te krijgen is. Het trekt in de roest en sluit het af voor zuurstof waardoor het roesten stopt.
__________________
www.Bleeker.eu
Reply With Quote
  #25  
Old 15-12-2006, 10:32
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by Tjeerd207
Ik had helaas de pech dat ik 20km verder moest rijden. En het spul wat ze daar hadden lag denk ik al 10 jaar op de plank dus daar haal ik het ook niet meer. Gekukkig komt een vriend regelmatig bij rustbusters om de hoek.

Ik zou het niet gebruiken op gestaald staal. Daar zeker epoxyprimer gebruiken. Dat schijjnt toch het beste te zijn.
Sterker nog, RX5 mag NIET op net gestraald/geschuurd staal. Het heeft een dun laagje roest nodig om te kunnen hechten. Dus na het schuren moet je het 24 uur laten "aanroesten" zodat de RX5 goed hecht. De roest is dan nog niet zichtbaar maar is er al wel.

Ik gebruik RX5 alleen als het materiaal door lastige hoekjes, naden en holle ruimtes niet goed schoon te krijgen is. Het trekt in de roest en sluit het af voor zuurstof waardoor het roesten stopt.


Dus toch wel

Dit is toch een pluspunt, dat de lastige plekjes om schoon te krijgen, ook "behandled" worden.
Toch al veel positieve reacties over gelezen.
Alleen snap ik nog niet helemaal of RX10 nu goed overschilderbaar is, of dat dit gelijk je finish is?!
Ze zeggen dat RX10 ook een soort steenslag bescherming is, maar als je het ook met de roller kan aanbrengen lijkt dit me een veel dunnere laag als dat je boduschutz aanbrengt met een spuitbus?!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #26  
Old 15-12-2006, 11:00
Tjeerd207 Tjeerd207 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 27
Default

RX5 is bedoelt als eerste laag. Het is ook bruin-doorzichtig. Hier over heen komen de volgende verflagen. Weet niet zeker of het wel of niet met autolak reageerd.

Hoe RX10 zich op de lange tijd houd weet ik nog niet. Maar het is een taaie laag. Je kunt je nagel erin drukken. Ze zeggen dat het altijd taai blijft, in tegenstelling topt tectiel dat na jaren uitdroogt en gaat schuren.
Voor een goede hechting eerst een laag RX5, dan een laag RX10 verdunt met RX5 (50%-50%) en dan nog een laag RX10 verdunt met 10% RX5. Deze verdunningswaardes volgens Rustbuster
__________________
www.Bleeker.eu
Reply With Quote
  #27  
Old 15-12-2006, 11:03
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by Tjeerd207
RX5 is bedoelt als eerste laag. Het is ook bruin-doorzichtig. Hier over heen komen de volgende verflagen. Weet niet zeker of het wel of niet met autolak reageerd.

Hoe RX10 zich op de lange tijd houd weet ik nog niet. Maar het is een taaie laag. Je kunt je nagel erin drukken. Ze zeggen dat het altijd taai blijft, in tegenstelling topt tectiel dat na jaren uitdroogt en gaat schuren.
Voor een goede hechting eerst een laag RX5, dan een laag RX10 verdunt met RX5 (50%-50%) en dan nog een laag RX10 verdunt met 10% RX5. Deze verdunningswaardes volgens Rustbuster


Ik heb wel gelezen dat je na RX5, RX10 MOET gebruiken voor een goed resultaat, als je over RX5 iets anders aanbrengt kunnen ze nix garanderen.

Ik zat zelf te denken voor de onderzijde van het chassis van mijn kever, eerst RX5 > RX10 > Bodyschutz > aflakken.
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #28  
Old 15-12-2006, 11:14
Tjeerd207 Tjeerd207 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 27
Default

Als ik op rustbuster kijk is RX10 NIET overschilderbaar. Dus of bodyshutz dan wel werkt weet ik niet.
Je kunt wel proberen of bodyschutz direct op RX5 een reactie geeft. Je kunt ook caprotech een mailtje sturen. Heb ik ook wel eens gedaan.

Ik heb tijdens mijn laswerkzaamheden veel stukken met RX5 behandeld en daarna overgeschilderd met wijzonol industrieverf. Weet niet wat hiervan de basis is, geen pot bij de hand. Maar het houd na 1,5 jaar nog prima.
Maar ik heb een kubel dus geen strakke autolak. Dus hoe het daarbij werkt weet ik niet.
__________________
www.Bleeker.eu
Reply With Quote
  #29  
Old 15-12-2006, 11:18
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by Rustbuster
RX 19 is een coating welke speicaal ontwikkeld is ter bescherming van de binnen- en onderzijde van bijvoorbeeld auto's.

RX 10:

is bestand tegen zouten en lichte zuren
is voldoende bestand tegen steenaanslag.
hecht zich muurvast aan het te behandelen materiaal.
vormt een voortreffelijk afdichtende laag.
is gifvrij en niet agressief.
bevat geen bitumen en of wax, dus roestvorming tgv uitdrogen of krimpen is uitgesloten.
is overschilderbaar.
is goed voor jarenlange bescherming.
is zowel met de spuit als met de kwast aan te brengen. Altijd voordelig in gebruik!
wordt standaard geleverd in de kleur zwart, op verzoek ook in andere ral kleuren (tegen meerprijs en bij een minimum bestelhoeveelheid).
is bij Rustbuster op voorraad in potten van 1 liter (grotere verpakkingen op speciale bestelling mogelijk).
NB. RX 10 dient men alleen te gebruiken na een behandeling met RX5.


Hier staat toch dat het wel mogelijk is.
Mara is idd een goed idee om eens een mailtje te sturen!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #30  
Old 15-12-2006, 11:28
Tjeerd207 Tjeerd207 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 27
Default

Stom, had inderdaad even bij het verkeerde rijtje gekeken, dat van RX7. Mijn excuses.
__________________
www.Bleeker.eu
Reply With Quote
  #31  
Old 17-12-2006, 12:44
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

gisteren even bij die dealer geweest, potje rx5 gekocht.

mij is verteld, rx5 kan zo over de roest en kan je zo over heen spuiten wel eerst een primer aanbrengen.er staat op de verpakking dat het niet kan maar volgens hun ervaringen makkelijk van wel zolang je er maar wel een primer over heen spuit.

rx 10 is een lak laag daar hoeft inprincipe niet overheen gespoten te worden.
op kaal staal of gestraald staal kan je beter een epoxy primer zetten en niet beginnen met rx5 omdat dit meer is voor roest.

rx5 is ideaal voor puntlas naden die roestig zijn.
moest het spul er in laten vloeien en dan stopt het met roesten, volgens hem hoefde ik het verroeste deelte niet eens te vervangen.

dus ja heb even wat rx5 mee genomen.
spul is water dun.
Reply With Quote
  #32  
Old 18-12-2006, 18:07
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

nog een andere vraag

ik was vandaag bij een straal bedrijf, even vragen voor offerte.
daarbij wou ik een epoxy primer laten aanbrengen na het straal werk.

wat mij op viel was de prijs van de epoxy.
ik had daarnader een conclusie over gevraagt de epoxy koste mij 15 euro per liter ex btw incl verharder.

ik dacht dan zal het wel een goedkoop merk zijn ofzo maar het is van sigma.

hun zetten al hun gestraalde metaal delen in deze epoxy,
het is gewoon een 2k product en het aanbrengen van autolakken op deze primer was volgens hun ook geen probleem.

wat ik dan niet snap is waarom het daar van sigma 15 euro per liter kost en bijv bij een auto spuiterij het zo 60 euro per liter kost.

kan iemand mij een zinnig antwoord hier op geven ??
Reply With Quote
  #33  
Old 19-12-2006, 00:16
Racelook's Avatar
Racelook Racelook is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 504
Default

Veel gebruik, hoge afname, flinke korting op aankoop lak.
__________________
B-Extreme B-Tuning

1303 racebug is in full resto!! But it will be road-worthy!!
Reply With Quote
  #34  
Old 19-12-2006, 07:11
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

dat is misschien zo ja...

moet ik misschien toch daar maar is een beroep op doen, zal dan maar wel eerst testen of het ook echt kan die lakken op die epoxy.
Reply With Quote
  #35  
Old 17-03-2007, 17:08
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

heb ik ff geluk dat ik dicht bij caprotech woon, het is superspul ik heb over rx 5 heen gespoten dat kan wel maar je moet het behandelde object wel een poosje staan laten
je spuit er zo overheen met een 1k primer werkt perfect.
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #36  
Old 17-03-2007, 17:42
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Blij zulke goede reacties te lezen over de RX-producten.

Gisteren heb ik een bestelling gedaan om de binnenkant van de vloerplaten van mn golf 1 te behandelen, ik wou het eerst wel eens proberen.

Zijn er ook mensen die RX10 voor de bodem hebben gebruikt? Hoe verhoudt dit zich na langere tijd? Ik zit er sterk over te denken om het te gaan doen.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #37  
Old 02-11-2009, 20:31
elecbik elecbik is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1
Default Dwepen met Caprotech RX......

Hallo mensen,

Sorry, kom hier net kijken. Wat betreft roestpreventie en -behandeling....Jullie dwepen met Caprotech RX maar ik gebruik daar Owatrol voor. Dit is een oud 'recept' dat is voortgekomen uit de scheepsbouw.
Is ook voordeliger dan RX!

Fijne avond verder!
Reply With Quote
  #38  
Old 02-11-2009, 21:04
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Quote:
Originally Posted by ruud's fridolin
Je gaat al fout met het gebruiken van blank staal.
hier heb je caroserie plaat voor,
genaamt: zincor of metalco.
Deze ziet er al grijs uit en is dus behandeld.
Dan heb je ook nog verf die er speciaal voor is,
dat je het materiaal kunt spuiten voordat je het gaat lassen.
de verf brand nagenoeg niet weg en het heeft geen uitwerking op je las.
(met betrekking tot het spetteren)
okee de las is natuurlijk dan nog blank,
maar daar kun je meestal wel met verf komen .
al moet je het slangetje van de tektiel op een verf bus gebruiken.

gr ruud


Idd, het is al heel belangrijk het te lassen materiaal al goed te behandelen als je er nog bij kan. Met bijvoorbeel een zinkspray (ben ik persoonlijk niet zo fan van vanwege de hechting op de plaat achteraf) koperspray of een inoxspray. (deze zorgen ook dat het niet zo heel erg spettert tijdens het lassen).
Ik gebruik zelf ook wel eens cf primer (heeft volgens mij ook een las certificaat alleen een beetje uitkijken met de lasdamp)
Als er met koper "gelast" word geeft dit zelfs samen met de zink op de plaat een soort legering die de binnenzijde van de las/plaat beschermt tegen corrosie.

Nadit behandelen met een holle ruimte beschermer, desnoods een gaatje boren en een dopje erin, als je er anders niet bij kan.

Als er natuurlijk al roest zit is dit heel moeilijk te behandelen, deze ellende is moeilijk te stoppen. Je hebt wel eens middeltjes als noverox of fertan maar dit is meer uitstel van executie, Ik heb liever alle roest maar weg.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl

Last edited by VolkswagenRacing : 02-11-2009 at 21:06.
Reply With Quote
  #39  
Old 02-11-2009, 22:41
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

www.brunox.nl

van alles wat ik geprobeerd heb, werkt dat echt het beste. Is alles in 1, daarna kun je gewoon aflakken of holle ruimte was gebruiken of wat dan ook.

Ligt n proef stukje bovenop de schuur, 1 kant onbehandeld, andere kant wel behandeld, zal binnekort wel eens n foto maken.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum