Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 4 (411-412) & Thing (kubel, vw 181)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts




..
Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-01-2004, 10:30
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default type4 motor in 181

Even een vraagje waar tot nu toe niemand mij een bevredigend antwoord op heeft kunnen geven.

Ik heb een 181 uit '73 en een Buggy (Speedbuggy / Birdbuggy gemaakt door HotRod Doesburg) uit '65.

Op de buggy ligt een 2.0 Type4 en deze is voor de buggy toch redelijk zwaar, de 181 heeft een Type1 1.6 laag compressie blok en daardoor niet echt op te fokken

Ik zit erover te denken de blokken om te wisselen. De buggy kan met die 1.6 prima uit de voeten denk ik. Het Type4 blok is nog geheel origineel, alleen de verwarmingsdelen zijn eraf. Dat geeft niet omdat de 181 toch een standkachel heeft. Dit hele verhaal even ter inleiding

De vraag: gaat het standaard Type4 blok in de 181 passen? Qua motorruimte gaat het erom spannen... maar past zo'n blok ook zonder meer op de versnellingsbak van de 181. Op de buggy zit het type4 blok nu op een Keverbak van een Kever 1600 heb ik me laten vertellen, 100% zeker weten doe ik dat niet...
Reply With Quote
  #2  
Old 15-01-2004, 11:21
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

een twee liter type4 zou met wat aanpassingen moeten kunnen passen.
Let wel dat je dan een 215mm vliegwiel met bijbehorende koppeling plaats,anders is gaat het niet in je versnellingsbak passen.
(215mm vliegwiel zit op de 1700 en 1800 411/412 motoren en op de Porsche 914,een twee liter (CU ??) motor heeft een 228mm vliegwiel).
Ook zal je de lengte van je prise-as na moeten meten,en eventueel je vliegwiel iets uitdraaien,met een pasbusje onder het toplagertje,zodat je prise-as voldoende "draagt" in en op het toplager.
Qua motorbeplating zal je het één en ander zelf moeten aanpassen,om de motorruimte "luchtdicht" te krijgen,maw zodat er geen warme uitlaatlucht terug je motorruimte in gezogen kan worden ...
kachelpotten type4 hoef je idd niet te gebruiken als je al een standkachel in je 181 hebt zitten die goed werkt ...

Succes !!
Reply With Quote
  #3  
Old 15-01-2004, 11:54
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

Hee, hartstikke bedankt! Dit is zeker een waardevol antwoord. Hopelijk zijn die aanpassingen reeds gedaan, omdat ie tenslotte naar alle waarschijnlijkheid al op een keverbak zit en die zal toch niet al teveel verschillen met de bak van een 181 neem ik aan.

Enfin, dit is speculatie natuurlijk. Het komt allemaal wel aan het licht als over een paar maanden de boel gedemonteerd wordt.

Ik heb er al veel naar gezocht en gevraagd maar ik heb nog nooit iemand een standaard type4 blok in een 181 zien monteren. Een ander luchtfilter zal sowieso gemonteerd moeten worden ander kom ik in de problemen met de "kattebak". Wat ik mij eigenlijk nog het sterkste afvraag is hoeveel verder dan een type1 blok de type4 door naar achteren steekt, dus of ik m'n motorkapje nog dicht zal kunnen krijgen. Normaliter zou ik zoiets even kunnen meten, maar de Buggy staat momenteel goed weggeborgen in winterstalling.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-01-2004, 11:59
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

een type4 motor is even lang als een type1 motor,dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Je gaat pas problemen krijgen als er een zgn Porsche style koeling is gemonteerd ...
Reply With Quote
  #5  
Old 15-01-2004, 12:06
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

Dat is een hele geruststelling Een Porsche koeler komt er niet op. Het is niet de bedoeling dat het type4 blok tot het uiterste gedreven wordt, deze blijft redelijk standaard en op die manier ook betrouwbaarder denk ik. Standaard kan ie naar mijn mening de 880kg zware 181 op een fijne en vlotte manier door het verkeer bewegen. Hopelijk kan de huidige versnellings bak die extra pk's verdragen... daar moet ik me nog even in verdiepen....
Reply With Quote
  #6  
Old 15-01-2004, 12:08
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

differentieel krijgt het wel wat zwaarder,en dan met name door het extra koppel wat de twee liter type4 levert.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-01-2004, 12:12
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

Ik zal nog even op het forum van keversite.nl rondneuzen daar las ik laatst geloof ik iets over de combinatie van een type4 blok met een keverbak. Ik ben alweer heel wat wijzer geworden zo
Reply With Quote
  #8  
Old 15-01-2004, 12:28
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

misschien wel even leuk om te laten zien om welke 181 het hier gaat:

Zo issie nu:





Er is de afgelopen 2 zomers aardig wat laswerk verricht, een nieuw dakje en raampjes aangeschaft, verlaagd, nieuwe reminstallatie (compleet vervangen), schijfremmen gemonteerd, org. Matter rolbeugel geplaatst, 15" Riviera velgen geplaatst, etc etc...

Zo wassie toen ik em kocht:




Reply With Quote
  #9  
Old 15-01-2004, 12:59
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Ziet er goed uit !!!
nu nog een gechopt,laag voorruitje,setje Porsche's eronder,type4 erin en gaan !!!
btw,wat heb je voor uitlaatsysteem in gedachten,want Ahnendorp,in Isselburg,Duitsland deed veel "overjarige" systemen met korting de deur uit ....
Reply With Quote
  #10  
Old 15-01-2004, 13:10
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

zoiets als deze, maar dan voor type4 uiteraard (kan er even geen plaatje van vinden):




Maar eerst even sparen, want die lelijke groene kleur op de 181 moet ook nog vervangen worden door een ander kleurtje. Ook het voorruit moet vervangen worden, want de tussenfolie laat los van het glas...
Reply With Quote
  #11  
Old 15-01-2004, 14:06
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #12  
Old 15-01-2004, 14:26
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

Quote:
Originally Posted by Split52
Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel


Jep Noardburgum (Noordbergum), kom jij ook uit de regio?
Reply With Quote
  #13  
Old 15-01-2004, 14:35
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Quote:
Originally Posted by wouter76
Quote:
Originally Posted by Split52
Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel


Jep Noardburgum (Noordbergum), kom jij ook uit de regio?


Jawel, zelfde gemeente...over de PM kanaal brug bij de kruising rechts, 1e dorp......

Michel
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #14  
Old 15-01-2004, 14:55
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

Aha, dat dorp is mij bekend En in het bezit van een gele T3 toevallig? Die kwam ik daar regelmatig tegen.

Maar goed even ontopic: mocht iemand nog tips hebben voor de type4 ombouw dan hoor ik dat graag
Reply With Quote
  #15  
Old 15-01-2004, 16:18
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Wat ga je qua carburateurs monteren dan ???
Reply With Quote
  #16  
Old 15-01-2004, 16:45
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

Eerst blijven de Solexjes maar even zitten, vanwege de financiën. Daardoor heb ik er nog niet echt bij stilgestaan wat een beetje goed voor dit blok zou zijn. Zeker is wel dat er een paar andere op komen tzt, moet me maar weer goed laten adviseren dus
Reply With Quote
  #17  
Old 15-01-2004, 16:59
Humby's Avatar
Humby Humby is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 151
Default

Volgens mij past de originele koeling van een type4 blok niet in een 181, net zoals bij een kever. Je zal een Porsche-style koeling moeten monteren om het blok erin te krijgen.
Stel deze vraag eens op het forum van www.keversite.com en zij zullen je wel wat meer uitleg hierover kunnen geven.

Ik ben zelf bezig met de bouw van een type 4 blok voor in mjn busje.
En qua carburators kan je best 2 dubbele dellorto's DRLA of Webers IDF of IDA monteren met een doorstroomopening van 40mm. (je kan deze carbus vinden op alfa 33tjes op de sloop, maar dan wel laten reviseren)
Het feit dat je al een performanter uitlaatsysteem zal je optimaal kunnen genieten van de vermogenswinst van deze carbus.

Aircooled greetz,

Humby 8)
Reply With Quote
  #18  
Old 15-01-2004, 17:12
wouter76's Avatar
wouter76 wouter76 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 534
Send a message via MSN to wouter76
Default

Er werd in dit topic door Kruk@b gesteld dat een type4 net zo lang is als een type1 blok. Als ik de afstand tussen de poelie en de motorkap van de huidige motor zo zie is er best nog veel ruimte over. Het koelhuis van de type4 ligt aan de kant van de motorkap en gaat stijl omhoog. De motorkap gaat volgens mij minder schuin omhoog als die van een kever, dus dat is een voordeeltje. In de breedte zal het qua ruimte moeten lukken er is nu ook ruimte zat over.

Meten is weten zullen we maar zeggen. Mocht er toch een kleine aanpassing nodig zijn dan ben ik niet bang om de flex erin te zetten. Het is wel zo dat ik uiterlijk geen verschil met de huidige toestand wil zien, dus geen "bultrug".
Reply With Quote
  #19  
Old 15-01-2004, 17:14
Humby's Avatar
Humby Humby is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 151
Default

Oke dan, ik weet het niet zeker hoor

Hou ons in ieder geval op de hoogte en veel suc6!!

Aircooled greetz,

Humby 8)
Reply With Quote
  #20  
Old 15-01-2004, 17:23
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by Humby
Volgens mij past de originele koeling van een type4 blok niet in een 181, net zoals bij een kever.



ware het niet dat een 181,net zoals een spijlbus en een T2a een redelijk grote motorruimte heeft,itt een kever,die ook nog eens schuin toeloopt naarmate je verder naar achteren gaat ...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum