Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-07-2017, 11:07
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default Vraag over mogelijk dubieuze auto

Heb een vraag. Ben een interessante auto uit de VAG stal tegengekomen. Overweeg om die te kopen, maar er zit een verhaal aan. Is van oorsprong een Duitse auto. En is daar ergens eind jaren 90 gestolen. Vervolgens schade gehad en door verzekering in beslag genomen. Uiteindelijk vrijgegeven en als schade auto geëxporteerd naar Nederland. Dus in NL geïmporteerd en netjes aangegeven. Hier is de schade hersteld en is er een kenteken aangevraagd. Dat is er op gekomen en sindsdien heeft de auto braaf hier gereden bij 1 en dezelfde eigenaar. Die wil er nu dus vanaf en biedt hem te koop aan. Hij is over bovenstaande meteen eerlijk geweest. Ik wil geen omgekatte of anderszins aan elkaar gebakken auto hebben. Dus op onderzoek uitgegaan. Ik heb Pon gebeld en de RDW maar beide kunnen in de archieven niets vreemds of verdachts vinden. RDW stelt voor om een identiteitsonderzoek te doen. Dat zou mogelijk (!?!) uitsluitsel kunnen geven. De verkoper geeft verder aan dat een Belg geïnteresseerd was in de auto, maar die is afgehaakt omdat hij problemen zou krijgen met invoer en registratie in België. Over het wat en waarom van deze problemen kon de verkoper mij geen antwoord geven. En daar zit dus mijn angst en vrees. Iemand enig idee waar invoer en registratie in België op stukgelopen kan zijn en / of hoe zou ik daar achter kunnen komen? Met welke Belgische instantie zou ik kunnen bellen hierover? Hopelijk kan iemand mij hier mij verder mee helpen.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-07-2017, 13:14
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Kontakt opnemen met RDW
Had ik ook gedaan na verhaal gestolen te zijn
Nummer doorgegeven en gecheckt.
Nieuwe nummer aangeven op andere plaats en het klopte
Bij mij stonden er allemaal xxxxx over het nummer
Reply With Quote
  #3  
Old 19-07-2017, 17:08
Roaler's Avatar
Roaler Roaler is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2017
Posts: 37
Default

Was er aan de wagen iets veranderd? Motorisch of dergelijke?

Quote:
Originally Posted by NielsDub
Heb een vraag. Ben een interessante auto uit de VAG stal tegengekomen. Overweeg om die te kopen, maar er zit een verhaal aan. Is van oorsprong een Duitse auto. En is daar ergens eind jaren 90 gestolen. Vervolgens schade gehad en door verzekering in beslag genomen. Uiteindelijk vrijgegeven en als schade auto geëxporteerd naar Nederland. Dus in NL geïmporteerd en netjes aangegeven. Hier is de schade hersteld en is er een kenteken aangevraagd. Dat is er op gekomen en sindsdien heeft de auto braaf hier gereden bij 1 en dezelfde eigenaar. Die wil er nu dus vanaf en biedt hem te koop aan. Hij is over bovenstaande meteen eerlijk geweest. Ik wil geen omgekatte of anderszins aan elkaar gebakken auto hebben. Dus op onderzoek uitgegaan. Ik heb Pon gebeld en de RDW maar beide kunnen in de archieven niets vreemds of verdachts vinden. RDW stelt voor om een identiteitsonderzoek te doen. Dat zou mogelijk (!?!) uitsluitsel kunnen geven. De verkoper geeft verder aan dat een Belg geïnteresseerd was in de auto, maar die is afgehaakt omdat hij problemen zou krijgen met invoer en registratie in België. Over het wat en waarom van deze problemen kon de verkoper mij geen antwoord geven. En daar zit dus mijn angst en vrees. Iemand enig idee waar invoer en registratie in België op stukgelopen kan zijn en / of hoe zou ik daar achter kunnen komen? Met welke Belgische instantie zou ik kunnen bellen hierover? Hopelijk kan iemand mij hier mij verder mee helpen.
__________________
MKI Cabrio
Reply With Quote
  #4  
Old 19-07-2017, 20:24
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Waarom zou je die auto alsnog willen hebben als je het bovengenoemde al weet?
Een gestolen auto of een auto met een historische WOK-melding zou ik al laten staan.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-07-2017, 08:42
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

@vwfiel: RDW heb ik gebeld, maar konden mij niets vertellen. Althans, ze konden niets zorgwekkends zien. Maar gaven daarbij wel aan dat de kentekenafgifte al dusdanig lang geleden had plaatsgehad dat de gegevens die destijds bekend waren niet allemaal zijn gedigitaliseerd. Om zekerheid te verkrijgen adviseren zij een voertuigidentiteitscontrole te laten uitvoeren. Gevaar voor de huidige eigenaar zit hem er in dat het kenteken kan worden ingenomen als blijkt dat de auto niet pluis is...
Het chassisnummer lijkt nog het juiste te zijn, alleen zal men bij een identiteitscontrole extra goed checken of daar niet mee gerommeld is. Het typeplaatje wat er in zit, is in elk geval niet het originele typeplaatje, lijkt later te zijn gemaakt en wel op de oorspronkelijke plek gemonteerd. RDW geeft aan dat dat ori plaatje bij de diefstal er mogelijk uitgehaald is, of door de dief, of door de verzekeraar, of de tuv of wie dan ook. Maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn. Het ingeslagen nummer is belangrijker dat dat het nummer is wat bij de auto hoort, maw niet een ingelast stuk plaatwerk oid.

@Roaler: nee voor zover ik weet is er motorisch of anderszins niets gewijzigd aan de auto. Geen motorswaps of dat soort toestanden.

@Rick: Gestolen geweest hoeft niet direct een probleem te zijn vind ik, tenzij blijkt dat er dus mee gerommeld is of dat hij helemaal in de puinpoeier heeft gelegen. Maar van dat laatste lijkt geen sprake te zijn. In elk geval is het voor mij wel een gegeven om eerst verder uit te diepen. En een historische WOK melding heeft de RDW niet kunnen terugvinden.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-07-2017, 20:30
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Ik zou me niet zo druk maken. De auto is hier op kenteken gezet bij de RDW. Op dat moment was alles zo als het wezen moest(in order dus). Het is dat je de voorgeschiedenis hebt gehoord van de verkopende partij. Als je dat niet geweten had, had je ook niet dat " slechte gevoel" gehad. Ik wijs je op het volgende spreekwoord: Een mens lijdt dikwijls het meest voor het lijden dat men vreest.
Echt geloof me ik heb zoveel last gehad van spook denkbeelden in heel veel situaties die ik heb meegemaakt. Bijv dat je denk dat je ergens bent geflitst met veel te hoge snelheid omdat er een auto ergens langs de weg stond waar jij met veel te hoge snelheid voorbij bent gereden. Of dat oranje stoplicht waar je net door heen reed en je denkt dat je een boete kriigt voor rood.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-07-2017, 20:45
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Het feit dat je de RDW al "wakker gemaakt hebt' omdat ze voorstellen een identiteit onderzoek te doen zou voor mij al reden genoeg zijn om de auto niet te kopen. Kans blijft aanwezig dat je met een APK-afmelding volledig binnenste buiten wordt gekeerd. Of maak ik me nu weer te veel zorgen in het kader van: Een mens lijdt het meest voor het leiden dat men vreest.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-07-2017, 22:31
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Ik hoop t laatste... 👍🏻😉
Reply With Quote
  #9  
Old 21-07-2017, 08:25
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Tja, bij twijfel niet oversteken.

Er reageren wel een aantal naïevelingen: registratie is natuurlijk puur een administratief iets, en gebeurt op basis van het nummer. Ziehier ook juist de reden waarom er zoiets als omkatten bestaat?
Dus toen de auto is toegelaten, of bij de APK, hoeft dat niet te zijn gebeurd met de auto waar jij nu over praat. Er is puur gebruik gemaakt van het nummer.
Wat dat betreft kan de huidige eigenaar je ook niet meer garantie geven dan tot de voordeur cq de tenaamstelling.

Vraag blijft dus: wie moet het risico dragen: jij, of degene die 'm wil verkopen?
Stel de huidige eigenaar een identiteitsonderzoek op jouw kosten voor (maar met auto nog in zijn eigendom), dat zou een oplossing kunnen zijn.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #10  
Old 21-07-2017, 10:56
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Ja dat heb ik ook al gedacht, voor de huidige eigenaar zit daar ook een risico in als t een foute auto blijkt te zijn. Eerst de auto maar eens in real life gaan bekijken en dan verder zien.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-07-2017, 22:22
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Ik heb genoeg auto's ingevoerd en kreeg toch echt wel een degelijk onderzoek, wat de keurmeester ook vaak genoeg aangaf. Onder het mom we hebben hier al vaker auto's gehad die uit meerdere bestonden. Dus invoeren met alleen een nr heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
Reply With Quote
  #12  
Old 22-07-2017, 12:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

De Belgische instanties die je hiervoor kan contacteren:
- De douane, met hun regel je de import van een voertuig
- Het DIV (Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen), met hun regel je de inverkeersstelling van een voertuig
- GOCA, dit is de instantie die de autokeuring verzorgt
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum