Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 29-09-2004, 10:01
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

OK, duidelijk...vroeg het me gewoon af
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #22  
Old 29-09-2004, 10:57
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Da's dus het vreemde; de cylinderwand, die van het hardste metaal is, slijt het meest.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #23  
Old 29-09-2004, 11:43
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

de zuigerveren oefenen een bepaalde druk en wrijving uit op de cilinderwand, vandaar de slijtage aan zuigerveren en wand, maar niet aan de zuiger.
Kantelende zuigers zou je wel kunnen meten met alleen de kop eraf, met een 3punts meter en de zuiger in ODP..
Als ik er over nadenk, met een ordinaire schuifmaat is het ook wel te doen, slijtage is toch het meest aan de leibaanzijde.. Als je de diameter vergelijkt met de dwarsmaat, daar zal de slijtage het minst zijn namelijk..
Reply With Quote
  #24  
Old 29-09-2004, 12:41
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

ben nu bezig, om de kop eraf te halen is het sowieso nodig om de in en uitlaatspruitstukken los te halen zeker.. met hoeveel bouten zit de uitlaat vast en met hoeveel de inlaat. kan het slecht zien namelijk (zonder brug of wat) is het handig om eerst de pierburg van het spruitstuk te halen om vervolgens het spruitstuk los te halen van de kop? uiteindelijk wil ik alleen de koppakking vervangen.
Reply With Quote
  #25  
Old 29-09-2004, 13:14
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Quote:
Originally Posted by sansan
ben nu bezig, om de kop eraf te halen is het sowieso nodig om de in en uitlaatspruitstukken los te halen zeker.. met hoeveel bouten zit de uitlaat vast en met hoeveel de inlaat. kan het slecht zien namelijk (zonder brug of wat) is het handig om eerst de pierburg van het spruitstuk te halen om vervolgens het spruitstuk los te halen van de kop? uiteindelijk wil ik alleen de koppakking vervangen.


Volgens mij kan je de uitlaatspruitstuk laten zitten hoef je hem alleen bij de bolle overgang los te halen. 2 klemmen eromheen(of dit alleen bij een GTI)

Wat niet los hoeft lekker laten zitten anders moet je nog meer pakkingen enzo gaan vernieuwen.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #26  
Old 29-09-2004, 14:48
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ja diezelfde 12 kant die je voor je aandrijfassen al had gekocht geloof ik...

klinkt inderdaad als je koppakking. zeker de combi van geen koelvloeistof en slagroom in de oliedop,
slagroom kan ook komen door veel korte stukjes, en koelvloeistof kan gewoon een lek zijn, maar zo samen vermoed ik het ergste inderdaad


Tjapieo toch! De 12 punts-sterdop voor de kopbouten is veel maatjes groter hoor.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #27  
Old 29-09-2004, 14:56
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ja werd al verbeterd door Stijn. :o oops
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #28  
Old 29-09-2004, 15:59
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

toen ik op het punt stond om zo'n 12tand te gaan kopen kwam mn buurman er aan met een torx (6tand), deze paste zo mooi dat ik die heb gebruikt. Ze gingen er prima af. heb al de hele kop eraf liggen nou. ik hoop dat ik het allemaal weer goed terug krijg. ik heb niet de uitlaat en inlaat spruitstukken eraf gehaald. maar idd alleen de uitlaat van het spruitstuk af. die twee klemmen krijg ik er nooit meer op, maar dat zie ik dan wel (of heeft iemand daar een trucje voor?).
en de cilinders zien er goed uit, inderdaad zijn die hone/hoon- streepjes (gedraaid motief) nog zelfs te zien en nergens groeven of krassen. ook de "stootrand" is bijna gelijk aan daaronder, bij de zuiger. er zat enkel wat vettigheid.
ik ga nu proberen (morgen) een zaak te vinden waar ze die kop kunnen vlakken (blok hoeft niet gevlakt te worden? is dat omdat dat van gietijzer is en de cil niet??).

ik wil gelijk zo'n beetje alle slangen vervangen (benzine en koelsysteem) kan ik daar bij een autozaak universele slangen voor halen? en die kopbouten, ook bij een autozaak?
zo, ik hoor het wel van de kenners
Reply With Quote
  #29  
Old 29-09-2004, 17:24
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Voor het vast zetten van de kopbouten adviseer ik je echt die 12 kant torx !!
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #30  
Old 29-09-2004, 21:25
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

idd even investeren in een 12 kant. Je hebt veel mazzel gehad, want het is de eerste niet die de kop zot draait en dan dus uit kan boren met alle risico's van dien........

Vlakken kan vaak ook bij de betere autoslopen.....

Kijk bij je koppakking het aantal gaatjes even na. Niet die van de cylinders, maar het merktekentje aan de buitenkant van de pakking. Kan trouwens ook kerfjes zijn. 1, 2 of 3.
Reply With Quote
  #31  
Old 29-09-2004, 21:26
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Is dat niet alleen bij diesels?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #32  
Old 30-09-2004, 08:36
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Nee ook de pakkingen van benzine motoren zijn er in verschillende diktes, dan kun je de compressie verhouding weer normaal maken als bijvoorbeeld de kop gevlakt is ........
Reply With Quote
  #33  
Old 30-09-2004, 08:40
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

hmm ok, weer wat geleerd. Wist wel waarvoor ze dienden, maar dacht alleen bij diesels.
Oftewel, zoek de dunste die ze hebben
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #34  
Old 30-09-2004, 12:54
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

wat een tips/ valkuilen nog steeds. Superhandig!! van die sloperijen ga ik proberen, even rondbellen. hier in R'dam zitten er zat. Ook van verschillende diktes pakkingen had ik nog niet eerder gehoord, die 1, 2 en drie houden zeker de millimeters in?
Ik ga nu de kop eraf is toch maar de in en uitlaatstukken demonteren, de inlaat lekt heel erg zie ik nu. Jullie hebben gelijk ik ga zo'n 12-kant halen. Het ging wel heel goed hoor met die torx, paste echt exact, maar ik neem maar geen risico's met nwe bouten. Ik hoorde van iemand trouwens dat als ik alles weer erop heb, na +/- 500 km nog een keer met het juiste moment alle bouten aan moet draaien? moet weer het kleppendeksel eraf? of geld dat misschien alleen voor motoren (motorfietsen)?
Reply With Quote
  #35  
Old 30-09-2004, 15:06
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Keb een bedrijf gevonden om m'n kop te vlakken. Hofland automaterialen en gereedschappen. doen het voor 25 eutjes. Moet alleen toch mijn in- en uitlaatspruitstukken eraf halen. anders kunnen ze hem niet vast zetten. hoeveel wordt er dan meestal afgedraaid? 0,5mm ofzo (ik zeg maar wat)?
nu moet ik dus kop-, klepdeksel-, inlaat-, uitlaat-, waterpomp-, uitlaatring-pakkingen kopen (worden er steeds meer). ook een meter benzineslang, kapitaaltje aan koelslangen (nog nooit gebeurd volgens mij), kopbouten, uitlaatspruitstukmoertjes, bergje slangenklemmen, waterpijp(en dan niet zo'n turkse), koelvloeistof, olie, oliefilter, en waarschijnlijk nog iets vergeten.
Reply With Quote
  #36  
Old 30-09-2004, 15:20
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Cool

Quote:
Originally Posted by sansan
wat een tips/ valkuilen nog steeds. Superhandig!! van die sloperijen ga ik proberen, even rondbellen. hier in R'dam zitten er zat. Ook van verschillende diktes pakkingen had ik nog niet eerder gehoord, die 1, 2 en drie houden zeker de millimeters in?
Ik ga nu de kop eraf is toch maar de in en uitlaatstukken demonteren, de inlaat lekt heel erg zie ik nu. Jullie hebben gelijk ik ga zo'n 12-kant halen. Het ging wel heel goed hoor met die torx, paste echt exact, maar ik neem maar geen risico's met nwe bouten. Ik hoorde van iemand trouwens dat als ik alles weer erop heb, na +/- 500 km nog een keer met het juiste moment alle bouten aan moet draaien? moet weer het kleppendeksel eraf? of geld dat misschien alleen voor motoren (motorfietsen)?



NEE, je hoeft na 500 km de kop niet na te trekken, daar zijn die speciale rekbouten voor, die trek je al op een bepaalde voorspanning. Dat is ook gelijk de reden waarom ze slecht één keer gebruikt mogen worden
Reply With Quote
  #37  
Old 30-09-2004, 15:46
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
cilinderkop is van alu, blok gietijzer.. daarom blok alleen vlakken indien je (zoals ik) een hoog compressieblokje wil bouwen....






Kop dus laten vlakken, kan bij elke automaterialen zaak die meer verkoopt dan spinners en wunderbaum-pjes..
Bouten, pakkingen etc: bij de automaterialen zaak. Slangen van koelsysteem zal moeilijker worden, omdat die voorgevormd zijn. Benzineslangen enz enz zijn bij de automat.zaak weer wel te krijgen. Prijzen schelen enorm!


Hoeveel laat je het onderblok vlakken sjampoo? en wat voor onderblok is dit? heb namelijk een AEA en ABU liggen, waarvan ik waarschijnlijk alleen de ABU gebruik, maar is het aan te raden deze ook te vlakken? en de kop? of moet ik dan weer oppassen met uitstekende klepjes die men zuigerts kunnen raken?

Wil er of een 1300 tuimelaar kop op zetten, of de ori kop bewerkt en wel... Weet alleen niet welke het grootste voordeel, of het meeste effect heeft voor het hoogste vermogen zonder veel aanpassing, en zonder al te grote slijtage... standaard kop heeft wel grotere kleppen(inlaat iig)... Voor de tuimelaarkop moet ik alleen nog een tandwiel aanpassen, maar dat is op zich goed te doen...

nog een paar vragen:

betekent hoonsporen altijd weinig slijtage? en als je nog hoonsporen hebt, mag je er dan vanuit gaan dat je lagerschalen ook nog oke zijn? en zijn er bepaalde onderdelen in het onderblok die je ook nog extra moet controleren? (kogel)lagers ofzo?

en voor een kop.. waar kun je bij een kop de slijtage aan zien? een nette nokker betekent een goeie kop? als alles goed ronddraait met de hand is dan alles oke? ik hoorde over kromme kleppen, maar die zouden toch niet goed sluiten en op en neer willen? aan de klepstoters nog dingen te bekijken?

jahaa.. zit ook vol vragen, dus dacht ik haak gelijk maar even in..
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #38  
Old 02-10-2004, 14:16
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
hmm ok, weer wat geleerd. Wist wel waarvoor ze dienden, maar dacht alleen bij diesels.
Oftewel, zoek de dunste die ze hebben


In 2x is mijn kop in totaal nu 1mm gevlakt dus ik wilde een dikkere pakking, nee die bestond niet. Nu heb ik natuurlijk wel een segmentenpakking (staal en kunststof) en niet een normale 'papiere' Elring pakking.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum