Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Audi
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #181  
Old 18-02-2018, 19:52
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ah oké.....iig niet die mk1 magneetklep
Reply With Quote
  #182  
Old 23-02-2018, 18:52
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Vandaag de carterontluchting vervangen;




Was ook een aardig vette bende




Ook gelijk alle andere vacuüm slangetjes vervangen die onder het inlaatspruitstuk zitten ( van en naar de N249)

Ik kwam ook nog een los slangetje tegen van het koolstoffilter deze ook maar mee vervangen:




Wastegate stok nog gecontroleerd, gaat soepel op en neer, boutjes zitten ook vast (weet niet of ik dit zou moeten verstellen?)




Had ook nog van Forge vacuumslangen besteld, deze zouden ook vaak stuk gaan..




Deze zouden onder het inlaatspruitstuk zitten.. ik alles weggehaald zodat ik er onder bij kon wat blijkt.. er zit gewoon niks? Dit zou er onder moeten zitten volgens de dealer:




Niet dus.. nu had ik er nog wel een andere tekening bij van wat er nog meer op zou zitten en dat zit dus bovenop de kleppendeksel de slangen van de N249




Vreemd verhaal maarja denk dat het er dan misschien niet op hoort te zitten..

In elk geval, ik alles aangepast/ erop gezet... geen verschil, helemaal niks

auto gaat nogsteeds maar naar 1,1 bar en dan terug naar 0,9 en is rete traag

De motor valt nogsteeds bijna uit bij 60 in zn 4e versnelling en dan terug naar stationair laten vallen in zn vrij.

Heb hem nogmaals uitgelezen, geen foutcodes alleen van het secundair luchtsysteem maar dit is al vanaf het begin omdat ik dat systeem er tussenuit heb gehaald.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat ik de slangetjes omgedraaid heb zitten op de N75 maar die kans lijkt me ook vrij klein.

Ik begrijp gewoon niet hoe het nu ineens weer niet voorruit te branden kan zijn.. turbo spoelde eerst veel sneller op, reageerde feller op het gas en gaf meer turbodruk.. eigenlijk leek de auto veel beter te lopen in het algemeen. Als de turbodruk hoger opbouwt, is het dan normaal dat de rest het gewoon bij kan houden als alles niet softwarematig aangepast is? Daarmee bedoel ik injectoren etc.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 08-03-2018 at 17:04.
Reply With Quote
  #183  
Old 23-02-2018, 23:37
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Eigenlijk zou je even een logje moeten maken, Wessel. Dan weet je ook meteen welke turbodruk er gevraagd wordt door de ECU, weet je ook meteen of hij gechipt is of niet

Slangetjes op de N75 heeft HUGE impact op het vermogen....ik had ze eerst ook verkeerd, heb wel een maand zo gereden..haha! Maarja, zo pastten ze het beste. Ik kwam er per toeval achter en schrok van de power toen ik de slangetjes goed erop had

Je moet die lange tuut in je inlaat drukken, de tuut daar tegenover komt de slang naar de wastegate op en op de haakse tuut komt de slang vanaf de boostpipe
Reply With Quote
  #184  
Old 25-02-2018, 12:49
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Een log ga ik vandeweek nog ff doen idd maar had toen geen vagcom bij de hand helaas

Slangetjes op de N75 zitten ook juist aangesloten.. dus dat kan het ook niet zijn

Wat betreft de slangen onder het inlaatspruitstuk zou dit eronder moeten zitten:




Dat zit er dus niet. Ik weet niet of het bij sommige autos onder het inlaatspruitstuk zit en bij andere bovenop de kleppendeksel maar het is in elk geval niet in beide gevallen hetzelfde systeem.

Het enige wat ik me verder nog bedacht dat het zou kunnen zijn is misschien de wastegate actuator zelf, zou dit gewoon moeten werken als ik in het slangetje blaas?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #185  
Old 01-03-2018, 15:22
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Nou, heb een logje gemaakt van de Turbodruk

Specified Turbopressure : 2400 mbar
Actual Turbopressure : 1950 mbar

Ofterwijl de auto moet haast wel getuned zijn en hij levert maar 0,9 bar van de 1,4 bar die hij zou moeten leveren...

Nu heb ik de volgende dingen al vernieuwd dus die kan ik uitsluiten

- LMM
- N75
- slangen van en naar N75 ( zitten ook op de juiste manier aangesloten)
- wastegate gaat goed open en dicht geen speling op de stang
- Turboslangen van intercooler -> Chargepipe en van Intercooler -> gasklep
- Slang van LMM naar ingang Turbo
- Slang van Turbo Outlet naar Chargepipe
- Carterontluchting (incl PCV Valve)
- Vacuum slangetjes onder inlaatspruitstuk

Wat ik kwa slangen nog niet vervangen heb zijn de onderste intercoolerslangen maar denk niet dat het daar in zit want hoor de turbo niet overmatig blazen.

Dus... nu ff uitzoeken hoe ik erachter kan komen wat het verlies in turbodruk kan veroorzaken. Misschien dan toch de wastegate actuator?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 01-03-2018 at 20:39.
Reply With Quote
  #186  
Old 03-03-2018, 00:46
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Als je wastegate-actuator lek zou zijn, dan zou hij juist de wastegate niet goed open krijgen, dus dan zou je juist meer turbodruk moeten hebben ipv te lage druk..

Je zegt ook dat hij uitvalt en danst....niet een slangetje vergeten vast te draaien? of een tuutje vergeten af te doppen?
Reply With Quote
  #187  
Old 06-03-2018, 09:00
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

@rené nu je het zegt ja lijkt de actuator me onwaarschijnlijk

Van het weekend ff een pvc dop in elkaar gelijmd en een ventiel in gezet zodat ik druk op het systeem kon zetten.




Ff de carterontluchting afgedopt en daarna het systeem onder druk gezet en voor dat ik bij de 1 bar zat had ik al 3 lekken ontdekt




De eerste was de DV, de aansluiting die naar de chargepipe gaat is blijkbaar los te draaien. Deze zat los dus vastgedraaid en toen opnieuw druk erop.. lekte nogsteeds.hij zou denk ik gewoon af moeten dichten zonder tape ertussen door de conische rand die erop zit maar dat deed hij niet. Dus heb er ff gaffe tape tussen gedaan ( geen idee of dat de juiste manier is) maar nu is het dicht.




Daarna was het de slangaansluiting op de wastegate actuator. Heb hier een draaiklem op zitten maar er moet eigenlijk gewoon een oorklem op anders ga ik het niet dicht krijgen. Dus dat lekt nu volgends mij nogsteeds helaas maar moet ook redelijk makkelijk te verhelpen zijn.




Lek nummer 3 was een slang die achterop de inlaatslang zit en naar het gasklephuis gaat. Hier zat een scheurtje in en er hoorde een klem op te zitten.. maar die zat er niet op




Nu kan ik 1 bar op het systeem zetten, hoor nogsteeds meerdere dingen sissen dus heb nog niet alles verholpen en moet tot 1,4 bar dus waarschijnlijk zit er dadelijk ergens een groot lek. Maar dat is voor de volgende keer.

Auto loopt nu rustiger, valt niet meer uit, danst ook niet meer en heeft minder turbolag. Hij bouwt nu 1 bar op ipv 0.9 maar die houd hij wel vast. Dus voorruitgang is er. Hij voelt ook iets sneller aan. Maar nog niet wat het moet zijn.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 06-03-2018 at 09:02.
Reply With Quote
  #188  
Old 06-03-2018, 10:28
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

netjes ! mooie oplossing met die dop
Reply With Quote
  #189  
Old 06-03-2018, 12:23
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Goed werk! Heb je hem voor de gasklep los gehaald en afgedopt?
Reply With Quote
  #190  
Old 06-03-2018, 17:01
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

@sixpack, thanks!

@ René, nee dat niet. Heb wel op internet nog zitten zoeken naar wat ik precies af moest doppen en het enige wat ik tegen kwam was de carterontluchting omdat er anders olie omhoog de inlaat in kon gaan. Maar met het druk erop zetten hoorde ik de olie lichtjes borrelen maar dat zou niks uit maken stond er. Had er mn twijfels bij maar de olie is niet omhoog gekomen ofzo.

Is het beter om hem bij de gasklep ook af te sluiten dan? Bedoel onder de inlaat zitten ook nog slangetjes die kunnen lekken en daar komt de lucht dan niet...
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #191  
Old 13-03-2018, 00:42
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Ondertussen nog een aantal lekken opgelost. De eerste was de nog lekkende slang van de wastegate actuator en welke ik nog ontdekt had was de slang die ik het meest recent geplaatst had, de 90 graden bocht van de turbo outlet naar de chargepipe. Nu kan ik er 1.5 bar opzetten zonder dat er iets lekt, maar... hij loopt wel nog vrij vlug leeg. Nu zal er vast wel her en der iets langs glippen (carterventilatie ofzo) maar de druk zakt te snel. Maar uitwendig is er niets meer lek. Zou ik het dan inwendig in de vacuüm potjes moeten gaan zoeken?

Deze zijn schijnbaar wel te testen maar ik moet nog even uitzoeken hoe.

Het volgende is dat het ook zo kan zijn dat er misschien elektronisch iets niet goed zit. Nu het systeem helemaal dicht is piekt hij op 1.2 bar maar gaat meteen terug naar 0.9 om een of andere reden zakt hij altijd terug naar 0.9 bar. Of hij nu piekt op 1 of 1.2 bar maakt niet uit.

Ook is de turbodruk niet constant. Vandeweek danste de druk ook op en neer tussen 1 en 1.2 bar terwijl ik het pedaal gewoon constant op de vloer had. Ik heb hem nu uitgelezen deze foutcode komt eruit.

Foutcode: 16487, G70 luchtmassameter Signaal te hoog.

Als ik op internet zoek komt er dan te staan dat ik een lek heb in het hogedruk systeem. Maar ik kan dus geen lek meer ontdekken en zeker geen die voor een verlies van 0.3 a 0.4 bar zorgt. Dat zou ik duidelijk moeten horen lijkt me.

Nu is het zo dat de auto beter trekt wanneer hij boost aan het opbouwen is dan wanneer hij de piek bereikt heeft. Op het moment dat de boost piekt wordt het ineens een fiat Seicento met 60pk. Het maakt niet uit of de piek bereikt wordt bij 3000 of 5000 toeren in beide gevallen hetzelfde probleem

Wanneer ik de foutcode eruit gooi en er dan mee ga rijden voelt de auto een heel stuk pittiger aan totdat de boost voor de eerste keer piekt dan zou ik bijna zeggen dat ik de foutcode er gewoon terug in voel komen.

Wat zou dat kunnen zijn? MAP Sensor?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #192  
Old 13-03-2018, 10:09
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Welke druk vraagt de ECU?
Reply With Quote
  #193  
Old 13-03-2018, 10:37
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by René
Welke druk vraagt de ECU?


De ECU vraagt om 2400 mbar en hij geeft maar 1950mbar
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #194  
Old 13-03-2018, 13:09
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Okee. Dus hij is wel gechipt.,.

Wat doet je output n75? Staat die maximaal bij te regelen om die 2400mbar te krijgen?
Reply With Quote
  #195  
Old 14-03-2018, 21:11
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by René
Okee. Dus hij is wel gechipt.,.

Wat doet je output n75? Staat die maximaal bij te regelen om die 2400mbar te krijgen?


Ik heb de N75 gelogd in mijn pauze, helaas niet kunnen testen. Ben eerst een tijd bezig geweest met het zoeken naar het juiste kanaal. Want overal op internet stond dat het juiste kanaal om de N75 te testen kanaal 011 was, uiteindelijk bleek het kanaal 114 te zijn.

Dit gaf hij aan bij stationair toerental;

- Engine load specified: 97.0%
- engine load corrected: 95.5%
- engine load (actual value): 22.6%
- boost pressure control: 0.0%

Morgen ga ik proberen om de N75 te testen tijdens het rijden. Maar kreeg niet gevonden hoe dat moest kon hem alleen bekijken niet testen.

Heb ook de LMM waardes gecontroleerd en deze zijn prima.

De turbodruk heb ik ook nog een keer getest de ECU vraagt nu om 2410 mbar en hij levert nu 2020mbar (iets meer dan voorheen).
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #196  
Old 15-03-2018, 00:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Okee, log dan de volgende mwb : 003, 114 en 115..en dan vanaf 1500rpm tot 6000rpm
Logje hier ff posten natuurlijk. Heb je een converter?

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_downloads.html
Reply With Quote
  #197  
Old 15-03-2018, 07:59
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by René
Okee, log dan de volgende mwb : 003, 114 en 115..en dan vanaf 1500rpm tot 6000rpm
Logje hier ff posten natuurlijk. Heb je een converter?

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_downloads.html


Nou dat is het m dus, met vagcom kan ik het niet opnemen/meten en toen heb ik een maxidas gepakt daar kan ik wel mee opnemen maar ik kan daarna ook niet meer terug vinden waar dat opgeslagen staat. Dus heb echt geen idee hoe ik dat zou moeten doen

Aangezien ik spullen gebruik die niet van mij zijn weet ik niet of ze er blij van worden als ik andere dingen ga downloaden op die laptop.. maar ik ga wel even kijken hoe of wat
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 15-03-2018 at 08:01.
Reply With Quote
  #198  
Old 15-03-2018, 15:12
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Ik heb nog even alle 3 de kanalen langs elkaar gemeten bij verschillende toerentallen,

Stationair:




Bij 3000 toeren volgas:




Bij 5000 toeren volgas:




Ik heb gewoon snel een printscreen gemaakt.. helaas geen excel bestand of iets dergelijks, binnenkort even vagcom op mn eigen laptop zetten samen met dat extra programma.

Afgezien van de Turbodruk zie ik zo snel niks opvallends..
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #199  
Old 15-03-2018, 21:35
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 666
Send a message via MSN to vagg freak
Default

En je dumpvalve even testen met een vacuüm erop kun je zien bij hoeveel die opengaat. Met zo'n ding kun je ook de actuator testen maar dan met druk. Als je het intercooler systeem test is zou de gasklep kant dicht maken
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #200  
Old 25-03-2018, 19:45
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Wel shit dat je geen logjes kan maken....dan zou je mooi het verloop van de data kunnen volgen door de toeren heen.

Even iets anders, ik weet niet of het iets met jouw probleem te maken kan hebben, maar ik las net dit stukje op vwvortex en moest ff aan jouw S3 denken:

Quote:
However your car uses the MAF and intake temp sensor to figure out how much boost it should be making, so a bad MAF in your car will really hurt performance


Nou lijkt jouw LMM wel goed te doen aan de hand van de foto bij 5500rpm, maar als dit verhaal hierboven klopt, zou je eens kunnen checken wat de inlaattemperatuursensor aangeeft...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum