Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-10-2013, 19:17
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default Hoe rijdt een 2.0 CU met 5-bak??

Ik ben aan het twijfelen een T3 luchtkoeler aan te schaffen, is een CU boxer met een 5-bak. Ze hebben blijkbaar 70 pk, maar het koppel kan ik al nergens vinden. Ik heb ook geen ervaring met luchtgekoelde motoren, behalve dan dat ze zo lekker klinken.

Dus, hoe rijdt dat?
Kun je redelijk meekomen met het verkeer?
Rijdt het met een 5-bak op de snelweg redelijk rustig?
Wat voor verbruik kun je halen als je er beschaafd mee rijdt?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-10-2013, 21:05
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
Dus, hoe rijdt dat?
Kun je redelijk meekomen met het verkeer?
Rijdt het met een 5-bak op de snelweg redelijk rustig?
Wat voor verbruik kun je halen als je er beschaafd mee rijdt?


A) kut
B) nee
C) nee
C) 1:8 met een ei onder het gaspedaal
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #3  
Old 09-10-2013, 14:58
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Daar was ik al bang van, is het echt zó erg? Ook als je alle dagen in een 1.6 diesel rijdt? Daarop moet het toch een verbetering zijn, of niet dan?
Reply With Quote
  #4  
Old 09-10-2013, 15:09
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Nee, niet... vergeet niet dat een T3 luchtgekoelde bus zo'n kleine 1500kg weegt en dan kun je wel nagaan hoe zo'n moegestreden/ jarenlang zwaar mishandelde 70pk (of wat er nog van over is) CU motor het daarmee heeft en daar veranderd een 4 bak helemaal niks aan.
Sterker nog, de standaard lange vierbak van een 2L luchtgekoelde T3 bus is bijna net zo lang (het scheelt 4km/h snelheid) als een latere (uit een watergekoelde T3) vijfbak.. luchtgekoelde bussen hebben -bij mijn weten- nooit orgineel een vijfbak gehad.
Voorts staat zo'n bus hoger op z'n poten en daardoor een stuk zijwind gevoeliger (op de grote weg ben je altijd een beetje tussen de lijnen aan het zeilen) en zijn de 2L type4 motoronderdelen (want het gaat een keer stuk) een heel stuk duurder dan bij de latere WBX T3 motoren.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #5  
Old 09-10-2013, 15:13
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Hmm, toch maar een tweede keer overdenken dan, alhoewel verlagen toch wel in de planning stond....
Reply With Quote
  #6  
Old 09-10-2013, 16:43
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ik had er vroeger zo een in onderhoud, de eigenaar heeft hem daarna voorzien van een wbx 5-bak en Manta 2.4i motor, beetje vloeken in de kerk misschien. Trouwens een 2.3e kan ook en rijd stukken leuker lijkt me
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 09-10-2013, 20:03
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

nou nou nou, dat valt wel een beetje mee, kijk als het aan alain ligt dan hebben we allemaal 200pk achterin... dat is natuurlijk ook heel veel leuker, dus daar heb je een punt.

maar ja, een 5 bak met een CU 70pk bestaat niet orgineel. Wel is de orginele bak die achter een CU hangt de langste T3 4 bak die bestaat, daarna gevolgd door de DT bak van een 60pk watergekoelde 1,9l boxer. Neem van mij aan, een 4 bak rijdt het lekkerst in een T3 en een 5 bak is overbodig, tenzij je altijd met 2 ton achter de trekhaak rijdt, dan heeft een 5 bak nog wel nut. Veel mensen zweren bij een AAP bak waar Alain ook op doelt, welke geleverd is onder andere achter een 112pk 2,1l DJ motor. Wel leuk, maar eigenlijk ook een beetje overbodig. Voor mijn subaru 2,5l project heb ik dan ook voor een DT bak gekozen.

kun je meekomen in het dagelijkse verkeer, jazeker dat kan! Op de snelweg moet je echter geen wonderen verwachten. heeft ook weer voordelen om relaxed te cruizen, ik rijdt meestal rond de 100 afhankelijk van de wind en weersomstandigheden.

Om nou te zeggen dat het leuk is om in de winter in een luchtgekoelde te moeten rijden als daily... nee. Is het eigenlijk de leukste T3 die je kunt kopen, moah, ja een luchtgekoelde is wel een stoere motorkeuze.

1 op 8 is inderdaad zomaar zover, dan moet je geen gekke dingen doen. Hangt ook een beetje van de uitvoering af, een lichte pickup of een zware camper.

Zijwind heb ik met een pickup wat minder last van omdat ik minder oppervlakte heb aan de zijwand, plus dattie verlaagd is met H&R met Koni's en rondom op 205/50R17 rijdt. Wordt het zeker niet minder van.

verder... moeten alle keuzes verstandig zijn... nee liever niet anders hadden we misschien wel een nissan almera tino...

dus het is vooral ook erg leuk om een T3 met CU te rijden! Ondanks dat ik ook een 1,6l luchtgekoelde CT T3 heb staan (omdat ik het leuk vind) zou ik die toch wel mijden... daar zit ECHT geen gang in!
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #8  
Old 13-10-2013, 15:59
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Dat klinkt er al meer naar. Ik zoek ook geen bus om snelheid records mee te breken, maar gewoon om lekker mee rond te toeren.

In ieder geval, ik ben zojuist wezen kijken bij de bus. Blokje loopt super maar lekt olie als een gek, de plassen staan eronder. Hij staat al een jaar of 7 stil, dus zoiets is natuurlijk wel te verwachten. Is het lastig te verhelpen? Naar mijn idee komt het van de kleppendeksels, maar met al die beplating kan het ook van de koppakkingen komen. Ik verwacht dat het blok ervoor uit zal moeten gehaald worden.

De versnellingsbak was inderdaad een 5-bak; 4 naar voren en 1 naar achteren... :srewy: , ik vindt het niet erg, ik heb liever dat hij origineel is, al helemaal als de 4-bak al zo lang is.

En toen hij startte, DAT GELUID, heeeeeeeeeeerlijk, dan weet je het, die moet ik hebben....
Reply With Quote
  #9  
Old 13-10-2013, 18:37
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Klepdeksels of stoterstangtunnels
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 14-12-2013, 22:05
HWK HWK is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 29
Default

Op de volgende site de gegevens van vw motoren!
Ik heb zelf de cv motor dat is de cu maar dan met de Bosch Jettronic. deze doe het best redelijk.
Er hoort wel een lange versnellingsbak achter een 4 bak.

Groetjes,

Henk
Reply With Quote
  #11  
Old 14-12-2013, 22:07
HWK HWK is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 29
Default

Reply With Quote
  #12  
Old 15-12-2013, 18:32
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

kopen die dingen worden wel meer waard als je er goed op past!
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum