![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() is het verstandig vet aan de wielbouten te doen voor je ze erin draait?
ik heb dit namelijk gedaaan om te zorgen dat ze ook nog ooit weer fatsoenlijk loskunnen, maar las nu ergens dat de een het wel zou doen en de ander niet... wie weet dit? |
#2
|
|||
|
|||
![]() aan de bolkop? ik heb een heeeel klein beetje verspreid over het schroefdraad, maar dat is uiteindelijk dus wel bij de bolkop uitgekomen denk ik, na het indraaien...
kopervet? tsja, ik hoop dat het kopervet was... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
hahahaha was het geen locktide?? ![]() ![]() ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() @GolfZilla, neej was geen locktide neej
![]() ennuhm, als het dus een ander vet was wat ik heb gebruikt (mijne was donkerbruin achtig van kleur) dan is dat vet er nu waarschijnlijk toch al uit? (door verbranden/smelten/wegvloeien?) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Vet op bouten....zeker wiel bouten is LEVENSGEVAARLIJK !! Als jij vet op de schroefdraad smeert, neemt dat een zekere ruimte in, waardoor je de bout denkt vast te zetten, door warmte, wringing etc word het vet na verloop van tijd uit de draad gewerkt en komt de bout los te zitten. Gevolg laat zich raden Dus NOOIT zomaar vet op je wielbouten smeren, kopervet (anti seaze compound) in zeer geringe mate, of nikkelspray kan, maar beter is het om helemaal niks te gebruiken. Gewoon de draad goed schoonhouden is voldoende ... |
#6
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Wielbouten worden vrijwel nooit met vet ingesmeerd, ook niet vanuit de fabriek...daar zijn ze vaak verzinkt. Het maakt mij niet uit maar ik zou dus NOOIT met vet op wielbouten gaan klooien....zelfs geen kopervet |
#7
|
||||
|
||||
![]() Wat Sjampoo zegt heb ik ook altijd gedaan. Nog nooit problemen gehad....
__________________
Derby S 1.3 '77 Polo 1.6 16V steilheck '87 Polo 1.3 steilheck GT '91 het polo 86(c) register |
#8
|
|||
|
|||
![]() tsja, ik weet het nu dus ook allemaal niet meer...
weet ook niet wat voor vet ik heb gebruikt (geen frietvet iig ![]() en over een kilometer of 100 maar weer eens alle bouten natrekken dan... p.s. sjampoo, dat van jou snap ik wel op zich, kan ook zijn dat de kop dus veel wrijving ondervind van de velg, waardoor bijv. pas bij 120 NM de kop iets verder draait, terwijl er bij 90 en daarna 100 NM niks meer gebeurt... maargoed... geen vet voor mij dus... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Me too, en heb er al aardig wat km opzitten. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Geldt voor mij ook. Een beetje kopervet gebruiken, kan je bij elke brezan kopen... |
#11
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Kopbouten smeer je in om te voorkomen dat je ze niet meer los krijgt....bovendien zijn die aan heel andere krachten onderhevig dan een wielbout...die word met draaien belast.....die word zijdelings belast noem maar op........wringbelasting zeg maar, een kopbout word alleen op trek belast. Daarnaast is het prettig als een kopbout redelijk makkelijk losgaat mocht het nodig zijn. Wel eens een gebroken kopbout uitgeboord? Om die reden word kopervet gebruikt en geen EP vet of wat dan ook, want dat verdwijnt en zit de zooi nog vast.. Tja en ik zeg niet dat je het niet op de bolkop van de bout mag smeren, ik zeg dat je het niet op en in de schroefdraad mag smeren, das heel wat anders he.....bovendien zei ik ook dat *een geringe hoeveelheid kopervet* of nikkelspray geen kwaad kan, maar gewoon vet is uit den boze.. Nogmaals het maakt mij niet uit, maar ik zou het dus zelf niet doen en een ander ook niet aanraden...... |