Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-08-2014, 17:37
Marios Marios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 26
Default Voor iedereen die in België een wagen van voor 95 legaal wilt verlagen

Beste forumvrienden,

Voor iedereen in België die eraan denkt zijn wagen te verlagen volgens de regels, met een schroefset met de wettelijke papieren, zoals ik, volgend advies:

Ik had eerst verschillende keuringstations en instanties aangeschreven aan welke voorwaarden ik moest voldoen. Altijd hetzelfde antwoord:
1. Schroefset met validatieverslag (goca attest)
2. Laten monteren door erkend montagecentrum (montageverslag)
3. Keuring voor verlaging (geometriekeuring, keuring na ongeval)

Allemaal gedaan, vandaag mocht ik niet eens op de keuring binnen; goca-attest niet in orde want typenummer komt niet overeen met origineel gelijkvormigheidscertificaat uit 91. Onmiddelijk Eibach gecontacteerd, waar ze mij verzekeren dat ik het (enige) juiste goca-attest, maar probleem is dat er geen EG nummer op mijn origineel gelijkvormigheidscertificaat staat.

Volkswagen zelf gecontacteerd, daar kunnen ze enkel terug datzelfde groene kaartje leveren, een COC met EG nummers (wagens die van hetzelfde type zijn, en waarvoor het meegeleverde goca-attest zou moeten gelden) is enkel mogeijk voor wagens na 1995.

Resultaat: nutteloze investering in veel duurdere schroefset met papieren, en toch maar terug de originele veren monteren om op de gewone keuring erdoor te raken (wsk zonder enige opmerking zoals vorige keer), om daarna de schroefset er terug onder te gooien en gerust te zijn voor weer een jaar...

België en zijn regelgeving...

Last edited by Marios : 04-08-2014 at 17:41.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-08-2014, 18:43
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Al heb je een vw of een ander merk die bewijzen van spreken 50jaar oud is, en je die verlaagd op ongewijzigde kenteken (O-platen) moet je oldtimer nog steeds voldoen aan de 21ste eeuw eisen.

Ik heb hier een mk2 Golf op vaste set verlaagd, zonder papieren gekocht dat setje, en deze moeten toch eruit voor de keuring. Al heb ik nog steeds 16cm bodemvrijheid, gemeten vanop de voorbumper.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-10-2014, 03:59
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Ilker
Al heb je een vw of een ander merk die bewijzen van spreken 50jaar oud is, en je die verlaagd op ongewijzigde kenteken (O-platen) moet je oldtimer nog steeds voldoen aan de 21ste eeuw eisen.

Ik heb hier een mk2 Golf op vaste set verlaagd, zonder papieren gekocht dat setje, en deze moeten toch eruit voor de keuring. Al heb ik nog steeds 16cm bodemvrijheid, gemeten vanop de voorbumper.


bodemvrijheid word op de keuring gemeten vanuit het laagste punt vanje auto. (meestal is dat de onderkant van je uitlaatlijn / ophangpunt of caterpan)

Ik heb hier ook meer dan genoeg miserie mee gehad en ik rij ook steeds met orginele veerpoten.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-10-2014, 07:33
dukerider dukerider is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 235
Default

Ik heb mijn 84' GTI gekocht in Nederland op een schroefset. Omhoog geschroefd tot 9cm bodemvrijheid en naar de keuring gegaan voor oldtimer keuring.
Erdoor zonder enig probleem.
Keuring station in St job int goor.
Ik was eerst gaan informeren bij de stationschef, en die zei me dat hij hem voor de schroefset niet kon afkeuren omdat het een oldtimerkeuring was.
__________________
'84 GTI 8V white SOLD
'12 Mk 6 GTI DSG Red SOLD
'91 Mk2 Scirocco 1.8 16v Scala SOLD
'86 GTI 8V Blue
'84 GTI 8V Red
'17 Mk7 GTI DSG Clubsport Silver
Reply With Quote
  #5  
Old 13-10-2014, 17:21
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

bij oldtimerkeuring mag het WEL allemaal hoor, je mag het zelf monteren ook nog

http://www.sbat.be/docs/V3-43.12-2014-03-N_0000.pdf

pag 14/19
deze voertuigen zijn niet onderworpen aan wielgeonometrie, verlaging is toegelaten.

ge moogt alleen niet verlagen door veren af te slijpen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #6  
Old 15-10-2014, 11:10
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

oké, da wist ik ni, ik ga ook altijd in st job of in malle naar de keuring.

Dan laat ik de verlaging onder mijn oldi ook zitten voor de keuring
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-10-2014, 20:19
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
bij oldtimerkeuring mag het WEL allemaal hoor, je mag het zelf monteren ook nog

http://www.sbat.be/docs/V3-43.12-2014-03-N_0000.pdf

pag 14/19
deze voertuigen zijn niet onderworpen aan wielgeonometrie, verlaging is toegelaten.

ge moogt alleen niet verlagen door veren af te slijpen


Vorig jaar oldtimerkeuring voor verkoop willen dien en ik moest de verlaging er vanonder halen of het mocht niet, ook niet met de nodige papieren, was enkel toegelaten met keuring voor dagelijks gebruik!
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
  #8  
Old 15-10-2014, 20:50
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Wat een gedonder daar bij jullie, hier mag alles, uitlijning hebben ze nog nooit van gehoord hier bij de keuring.
En als ie te plat ligt om op de brug te komen dan komen de plankjes en balkjes erbij

Last edited by Dokter D : 15-10-2014 at 21:48.
Reply With Quote
  #9  
Old 15-10-2014, 21:40
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Ik wou mijn mk2 ook verlaagd keuren als oldtimer maar aangezien ik dus de auto dagelijks nodig heb voor woon-werkverkeer heb ik 2 keuzes.
Illegaal rondrijden met die O plaat tot ik een overtreding/ongeluk bega en er geen mogelijkheid is te liegen dat je niet naar het werk aan het gaan bent/of terug komt uit werk.

Ofwel gewoon de jaarlijkse keuringsplaat houden, en schijnheilige mods toepassen, einddemper opensnijden en dempwol eruithalen,terug dichtlassen, zodat het precies lijkt net alsof je een rechtepijp mod hebt van voor tot achter.. maar op de keuring gewoon denkt dat je uitlaat systeem gedempt is..

Tja niet veel keus, ik verkies toch wel liever de 2de optie dan.
Want het woord oldtimer woord ook ''verkracht''
Normaal is dat bedoeld om oude wagens de kans te geven rond te rijden zodat ze niet op stal blijven.
Maar gasten zoals bijna ik, willen een Oldtimer keuring hebben omdat het goedkoper is en ook omdat je veel meer kunt doen aan de auto.
Sorry voor deze uitleg, maar moest het toch wel even kwijt..
Reply With Quote
  #10  
Old 16-10-2014, 03:01
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by The_Rabbit
Vorig jaar oldtimerkeuring voor verkoop willen dien en ik moest de verlaging er vanonder halen of het mocht niet, ook niet met de nodige papieren, was enkel toegelaten met keuring voor dagelijks gebruik!


vorig jaar, precies ja. dit is de nieuwe regeling vanaf halfweg 2014.

@ilker: wat is er dan goedkoper op O plaat??? belastingsvrij blijf je, verzekering hangt af van het gebruik van de auto (ik kan men oldtimer capri inschrijven op daily platen of O platen zonder dat men verzekering veranderd).
ga ik die auto als woon-werk gebruiken, dan veranderd de verzekering mee natuurlijk
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #11  
Old 16-10-2014, 14:18
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Dus je bedoeld een o plaat met een daily verzekering? Gaat dat?
En met goedkoper bedoel ik dat je veel meer voordelen hebt, je kan doen wat je wilt. auto plat verlagen en nooit terug demonteren.
uitlaat groter maken etc..

Daarom wil ik als oldtimer door de keuring gaan, zodat ik dat allemaal kan doen, zonder dat elk jaar opnieuw er uit te halen
Reply With Quote
  #12  
Old 16-10-2014, 19:43
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

nee, oldtimer met oldtimer verzekering, dan kost men capri 90€.
zet ik die op daily platen, maar ook slechts gebruik voor meetings en zondagsritjes: 90€
zet ik die op daily platen en ga ik er elke dag mee werken: volle pot van de verzekering (maar normaal ook)

binnenkort zal de keuring voor O plaat er ook doorkomen, wat ga je dan doen?
met een O plaat kan je al weinig beperkingen nu, enkel woon werk verkeer mag niet. ook voor bepaalde verbouwingen (zoals verlagen) zijn ze al heel flexibel.

wil je woon-werk verkeer doen, moet je die maar daily keuren. ik rijd ook daily met men golfke. daar heeft men nog nooit vragen gesteld bij mijn velgen/bandenmaat, nog nooit miserie gehad met de uitlaat. wel al miserie met de noodzakelijke dingen: schokdempers slecht (schotels doorgerroest), verlichting niet goed, roestgaten, ...
als er geen abnormaal gebrul onderuit komt, kijken ze meestal niet naar de uitlaat.
men dodge 5.2V8 LPG had een uitlaatdemper zitten van een fiat ducato 2.5D en wat brokken aaneengelaste buizen. einddemper was weg wegens onderbouw gasinstallatie (2 tanken). elk jaar gezaag waarom men uitlaat halfweg de auto stopte, maar na het tonen van de gastanken was het allemaal geen probleem. uitlaat niet gasdicht, goed doorgeroest, tamelijk wat kabaal als je volgas gaat, 8jaar daily gekeurd zo en ge zag van ver dat het zeker geen originele was en al zeker niet de correcte voor die auto
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 16-10-2014 at 19:46.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum