Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-02-2005, 16:49
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default cilinderkop demontage en schoonmaken + spuiten

ik wil volgende week beginnen met mijn blok uit elkaar halen, en deze helemaal netjes maken.

wil eigenlijk het onderblok in de auto laten zitten, maar de rest demonteren (dit omdat ik geen kraan en bok heb)

het onderblok wil ik schoonmaken en laten zoals ie word, de kop wil ik demonteren en beetje zilverachtig (velg kleur) spuiten. Nu ben ik er al uit dat nieuwe kopbouten halen wel noodzakelijk is, maar wat moet nog meer nieuw als je je kop demonteert (buiten de koppakking en kleppendekselpakking om dan)??

hoe krijg ik de kop en onderblok het beste schoon, met welk spul (de buitenzijde he), en ik neem aan dat de binnenkant gewoon afgedekt kan worden en de olierestanten geen probleem zullen zijn in de kop ??

verder gaan alle slangen eraf, (vervangen waar nodig is) en mischien herspuiten in het zwart als ze een verweerd kleur hebben, de inlaat gaat er ook af en word ook gespoten in zelfde kleur als de kop.

wie heeft er tips waar ik allemaal op moet letten en wat er perse allemaal vernieuwd moet worden als je dit uit elkaar gaat halen, nog echt speciaal gereedschap nodig eigenlijk?? wat niet echt standaard is in een tochwel groot assortiment tools :biggrin:

wil alles weten
grtz Tijs
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #2  
Old 07-02-2005, 16:58
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Klepsteel rubbers....Keerring van de nokkenas.....kortom alles wat kan slijten en of los gaat met demontage (pakkingen etc)
Reply With Quote
  #3  
Old 07-02-2005, 21:12
Bakkie Bakkie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 9
Default

Gewoon alles uit elkaar halen en ook nieuwe lagertjes, keerringen, pakkingen enz doen. als je toch bezig bent...

Heb die van mij ook helemaal gedaan, t ziet er dan wel weer knap uit.
En hij loopt ook weer mooi.

En op t onderblok zou ik wel ff een kleurtje op doen, na t schoonspuiten is er meestal weinig verf meer over. Die roestkleur is ook niet zo mooi.

Hier ff een fotootje van mijn blok.

Gr Roel





Reply With Quote
  #4  
Old 07-02-2005, 22:38
oldschool_lover's Avatar
oldschool_lover oldschool_lover is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 534
Default

Ziet er goed uit bakkie
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold)
Mk 1 Cabrio G60 (For Sale)
Reply With Quote
  #5  
Old 08-02-2005, 01:08
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

voor de kopbouten heb je een 12 kantige torx nodig, dat vind ik onder speciaal gereedschap vallen, voor klepsteelrubbers enzo heb je ook speciaal gereedschap nodig, maar heb je geen vraagbaak staat alles precies in beschreven...

en ik wou dat mijn blok er zo uit zag bakkie, hoewel is me toch te veel werk, ben niet zo precies kwa uiterlijk.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #6  
Old 08-02-2005, 09:47
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

how how, ik wil de kop er in zijn geheel afpakken, de buitenkant schoonmaken en spuiten en terug monteren (nadat het onderblok is gedaan) ik ga de kop dus niet uit elkaar nemen, ik neem aan dat deze optie gewoon kan.

ik weet wel dat nu ik toch bezig ben dit beter wel kan doen, maar wil er toch niet aan beginnen omdat het blok nog netjes loopt en niet veel km.'s heeft gedraaid, dus heb er wel vertrouwen in.

ik wil alleen "the looks" wat upgraden, want nu ziet het er niet echt netjes uit.
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #7  
Old 08-02-2005, 10:01
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Is het dan geen optie om de kop ook te laten zitten, en ingebouwd schoon te maken?

Met een koperborstel krijg je het aluminium weer heel schoon.
Als je alle aanbouwdelen wel demonteert, dan heb je vast ook genoeg ruimte om overal bij te kunnen.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #8  
Old 08-02-2005, 11:15
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,007
Default

Als je de kop er toch af hebt dan zal ik ook een kleine revisie doen aan de kop. Ik zou dan ook zowiezo een nieuwe distributieriem en een nieuwe spanrol nemen.
Reply With Quote
  #9  
Old 08-02-2005, 11:41
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

spanrol heeft ie niet geloof ik... I'm not sure... distributieriem idd wel ff doen.
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #10  
Old 08-02-2005, 11:49
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

bij `n 1.3 blokje stel je de distributie met de waterpomp toch
Reply With Quote
  #11  
Old 08-02-2005, 12:28
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

jah, maar weet niet of dat bij alle 1300's zo is... Maakt verder ook niet. (Heb trouwens nog een nieuwe spanrol liggen, (1600 AEA, dus op zich vrij aardig hetzelfde onderblok)
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #12  
Old 08-02-2005, 17:17
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

distributie en eventueel andere kabels worden zoiezo gedaan.

kan idd de kop laten zitten ja, en dan alleen de inlaat en alle slangen demonteren, scheelt ook meteen weer nieuwe dingen aanschaffen die vernieuwd moeten worden als de kop er wel af gaat.
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #13  
Old 08-02-2005, 20:55
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

heb het ook gedaan pas, maar dan alleen maar omdat mijn koppakking lekte.
je kan gewoon een pakkingset halen (iets van 80 euro geloof ik). daaarin zitten oa koppakking, klepdekselpakking +rubber stoppies, inlaat- en uilaatpakkingen, rubber ringetje voor de inlaat (als je je inlaatspr. eraf haalt zie je hem zitten), klepsteelrubbers (ik ook niet gebruikt, nog steeds liggen).
en idd 12 kant sleuteltje (ik ook gekocht) voor de kopbouten. wil je toch klepsteelrubbers doen moet je een speciaal VAG hefboomgereedschapje hebben (had ik dus niet). ik heb hen schoongemaakt met een koperborsteltje werkt prima. Ik had ook effe de kop laten vlakken voor 25 euro.
En als je je uitlaatspruitstuk eraf wilt halen zul je waarschijnlijk de klemmen van je uitlaat eraf moeten halen. (die krijg je er heel moeilijk weer op, maar lukt wel).
maar voor de rest valt het wel mee
nog wat foto's



Reply With Quote
  #14  
Old 09-02-2005, 09:14
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

en jij hebt het onderblok ook gewoon in de auto laten zitten??
hoe heb je deze schoongemaakt, ging dat beetje makkelijk of heb je hier niks aan gedaan?

als je je kop laat vlakken hoe schoon moet je kop dan zijn ?
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #15  
Old 09-02-2005, 13:10
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Foto boven: vóór het vlakken.
Foto onder: ná het vlakken.

Vieizgheid zal voor het vlakken zelf niet heel veel uitmaken, maar het liefst zo schoon mogelijk natuurlijk.

Trouwens, als je een kop hebt ZONDER verbrandingsruimte (de kop op de foto lijkt met verbrandingsruimte), dan moet voor het vlakken de nokkenas gedemonteerd worden.
Dit omdat er altijd een klep openstaat, en de kop anders niet gevlakt kan worden.
Dan is het een hele kleine moeite om de klepsteelrubbers ook meteen mee te nemen / laten doen. Bovendien klepgeleiders op overmatige speling controleren.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #16  
Old 09-02-2005, 16:36
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Je kop demonteren en dan alleen de buitenkant schoonmaken? Gewoon in de wasbox met motorreiniger heel de kop reinigen en dan met velgenspray weer mooi in kleur zetten. (Vraag maar eens bij een revisiebedrijf wat voor verf ze gebruiken)

Maar ik vind persoonlijk het hele demonteren-idee wel wat drastisch voor wat uiterlijk vertoon. Probeer het eerst eens met wat ontvetter oid in de wasbox (wel oppassen voor je electra)
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #17  
Old 09-02-2005, 18:40
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

velgen reiniger en stoom cleaner ,daar wordt ie wel schoon van ,hoef je ook niks te demonteren
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #18  
Old 09-02-2005, 18:51
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

deze was ook eerst zo vet als spek ,maar deze is dan ook in een wasmachine schoongemaakt 1mm gevlakt en bewerkt



hier zie je de lagerkappen welke niet gewassen zijn ,waar alleen aangekoekte minrale olie resjes zitten (niet schadelijk)

de onderzijde
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #19  
Old 09-02-2005, 18:58
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

Quote:
Originally Posted by serge pot
velgen reiniger en stoom cleaner ,daar wordt ie wel schoon van ,hoef je ook niks te demonteren


jah idd dat klopt, heb er zelf ook aan gedacht, maar gaat het in kleur spuiten dan wel zo makkelijk allemaal als het nog in mekaar zit
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #20  
Old 10-02-2005, 21:45
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Golfzilla
en jij hebt het onderblok ook gewoon in de auto laten zitten??
hoe heb je deze schoongemaakt, ging dat beetje makkelijk of heb je hier niks aan gedaan?

als je je kop laat vlakken hoe schoon moet je kop dan zijn ?

Ja, ik heb het onderblok gewoon laten zitten. ik heb nl ook geen takel enzo. heb ook alleen het (wel vrij uitgebreide) standaard gereedschap.
Maar ik heb de nokkenas voor het vlakken gewoon laten zitten. er was geen verbrandingsruimte, maar de twee openstaande kleppen staken niet ver genoeg uit om in de weg te zitten. Ik heb de kop wel schoongemaakt in de volgorde schroevendraaier (grove klei-achtige zooi eraf), tandenborstel (zand, aarde vrij), doekie met wasbenzine (olievrij) en als laatst met een koperborsteltje (beetje glans). Maar voor de rest ging het meer om het vervangen van de koppakking. ik heb nog meer foto's van ervoor en erna, maar die moet ik dan eerst een beetje verkleinen.
SansanR'dam
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum