Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-11-2005, 21:02
beevw beevw is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 34
Default cu blok drijstang kapot en toen?

beste luchtgecoolde broeders!

ik rijd voor mijn bedrijf een t2b 2 liter automaat uit 78 een cublok dus.
vandaag heb ik helaas moeten constateren dat 1 van mijn drijfstanglagers het begeven heeft!!! (cilinder geen vonk en de motor stil)(die cilinder wel een vonk en een zeer ongunstig getik en geklapper staal op staal) godver de godver.

maar ehhh en nu?

ja blok zaql er asap uit moeten.

maar dan? ik neem aan alle drijfstanglagers vervangen want ik heb het blok open.
of gelijk alle lagers vervangen krukaslagers etc etc.
heeft iemand ervaring met dit soort ongein en of tips?
ik hoor graag

as zoen as posiebiele
Reply With Quote
  #2  
Old 06-11-2005, 21:19
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Bij CU motor en getik denk ik meestal eerst aan die fijne (not) hydraulische nokvolgers.
Je conclusie dat het geen vonk geeft dus een drijfstanglager is, volg ik dan ook niet helemaal...
Meet eerst de compressie eens en daarna zou je ook eens de kleplift van alle 8 de kleppen moeten meten om te weten of er een nokkenas/nokvolger probleem is...voordat je het blok uit elkaar trekt. Dat kan tenslotte altijd nog

Groeten,
Walter
Reply With Quote
  #3  
Old 07-11-2005, 20:43
beevw beevw is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 34
Default

walter! ik had ook niet goed gecheckt wat voor een blok ik precies had.
ik heb dus een cj blok dus geen hydr nokvolgers.
ik heb het hele blok eronder vandaan getrokken en uit mekaar gehaald.en wat bleek?
twee zuigers waren zeer slecht eentje had vette groeven in cilinderwand en zuiger!!
en de kop zat blijkbaar ook niet meer op zn plek want ook zichtbare lekkage.
maar de andere zuiger zag er beroerder uit ik denk dat door waarschijnlijk te heet geworden is er een stuk van de bovenste kant van de zuiger afgebroken en dit stuk heeft de kop van mijn zuiger en onderzijde van de cilinderkop vernielt!!de kleppen waren nog heel?.het kan ook zijn dat er iets in is gekomen wat er zeker niet in thuis hoorde? maargoed.het blok en de rest zoals beplating is weer helemaal schoon en heb het carter vandaag naar een boxerblok professor gebracht en gaan het blok weer helemaal in ere herstellen.want je weet dat als je wat hebt komt de rest ook!!! en dit maar effe doen en dat maar gelijk ook effe doen je weet hoe het gaat waarschijnlijk.
we gaan ook de standaardkoeling aanpassen door de oliekoeler te vervangen en er een extern systeem aan te hangen want dat gekloot met die thermostaat en kleppen etc word ik ook niet blij van.dus nieuwe cilinders en koppen (allen gereviseerd en geoptimaliseerd) andere koeling en ontsteking, en dan kan het weer onder mijn bus.
ik hoop dat het een beetje snel gaat want ik heb mijn bus nodig voor mijn eigen bedrijf en moet me nu maar met een kevercabriolet naar mijn werk.
maargoed walter dan weet je effe hoe ik ervoor sta enne bedankt voor je reactie man!!
gr bart
Reply With Quote
  #4  
Old 07-11-2005, 22:29
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by beevw

..we gaan ook de standaardkoeling aanpassen door de oliekoeler te vervangen en er een extern systeem aan te hangen want dat gekloot met die thermostaat en kleppen etc word ik ook niet blij van.

Je motor wordt daar echter wel blij van...

Als je motor helemaal goed is (..) en enigszins standaard blijft heb je geen externe koeling nodig.
Sterker nog, als je ook maar iets gaat veranderen aan de thermostaat kleppen of de standaard oliekoeler gaat weghalen oid, kan ik je op een briefje geven dat je cylinderkoppen heter ipv koeler worden. Helaas (of gelukkig) rijdt vrijwel niemand met een cylinderkoptemperatuurmeter en kijkt alleen naar zijn olietemp...(en zelfs die zal iets hoger worden als je aan de originele koelbeplating gaat rommelen)

Maar ja, je 'boxerprofessor' is blijkbaar een andere mening toegedaan .

Sorry alvast; ben nogal eens wat kort door de bocht
Aan de ander kant: er leiden meer wegen naar Rome

Groetjes,
Walter
Reply With Quote
  #5  
Old 08-11-2005, 07:51
Vonkr's Avatar
Vonkr Vonkr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 44
Default

Code:
en moet nu maar met een kevercabriolet naar mijn werk.


Er zijn ergere dingen..... omdat mijn luchtgekoelde op stalling staat rijdt ik de hele winter in een opel corsa.....

Ben het wel met Walter eens: bij een standaard blok waarbij alles goed werkt, is afgesteld en regelmatig onderhoud krijgt leidt iedere aanpassing tot afwijkingen in de werking v/d motor. Je lost het ene probleem op en er ontstaat ergens anders weer een nieuw probleem, etc.

Succes in ieder geval en hopenlijk rijdt je zsm weer in je bus!
Reply With Quote
  #6  
Old 08-11-2005, 23:10
sjef sjef is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 189
Default

Ik zou zowiezo nog even naar de motorcode kijken want je spreekt van een 2 liter DUS een CU en zo dus is dat niet aangezien de CU een T3 motor is en dus niet standaard in de t2 zit. Natuurlijk kan deze er wel later ingehangen zijn maar normaal als het een 2 liter is in een T2 zou het een CJ motor kunnen zijn.
Dit om verwarring met eventuele te kopen onderdelen te voorkomen.

Sjef
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum