Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-04-2011, 14:58
h6yes h6yes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 187
Default ontsteking afstellen

Ik heb van een collega een stroboscooplamp geleend en nu wil ik de ontsteking van mijn mk2 1300 nz afstellen. Heb dit eerder gedaan met mijn eerdere 16v.

Nu kan ik nergens een merkteken vinden als ik de dop uit de versnellingsbak haal. Zitten er soms 2 doppen op en haal ik de verkeerde eruit ? Op het vliegwiel zie ik niets staan. Nu begin ik te vermoeden dat ik iets niet goed doe. Bij mijn 16v is het alweer 3 jaar geleden dat ik de ontsteking heb afgesteld en kan me niet meer goed herinneren hoe dat precies ging.

We dat je destijds duidelijk merktekens zag en dat door het draaien van de ontsteking de tekens 1 op 1 kwamen te staan. Ik zie nu helemaal niets.

Wat doe ik verkeerd ? Help please

Last edited by h6yes : 05-04-2011 at 15:29.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-04-2011, 15:44
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Op de krukas poullie zit een merkteken. Samen met het merkteken onder de distributiekap stel je het tijdstip af.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-04-2011, 15:52
h6yes h6yes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 187
Default

Hmm, dan doe ik vast iets verkeerd. Ik meen dat je hem moet afstellen op de versnellingsbak ?
Reply With Quote
  #4  
Old 05-04-2011, 15:56
wobaddict wobaddict is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 29
Default

als je distrbutiekap afhaald zie je een stukje ijzer boven je krukas poeli daar moet het streepje van de poeli inkomen




Last edited by wobaddict : 05-04-2011 at 16:00.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-04-2011, 16:02
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Alleen moet bij het afstellen het merkteken op de krukas poullie niet bij de O staan maar bij de Z.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-04-2011, 16:07
wobaddict wobaddict is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 29
Default

idd behalve als ie op de stroboscoop zelf de vervroeging kan instellen
Reply With Quote
  #7  
Old 05-04-2011, 18:28
h6yes h6yes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 187
Default

Oke mannen thanx voor de reacties.

Echter het volgende:

Bij mijn 16v heb ik de ontsteking afgesteld middels de versnellingsbak. Dop eruit, lamp erop, ontsteking draaien en streepjes op elkaar, vliegwiel. Dit is heel wat anders als jullie aangeven toch ?

Ik begrijp het denk ik niet goed. Is het niet zo dat hierboven beschreven staat hoe je de distributieriem op tijd zet ?

Hoe gaat dit in zijn werk dan met een stroboscoop ? Waar moet je de lamp op richten ? En kun je de merktekens op elkaar krijgen door aan de ontsteking te draaien ?

Ben wat dat betreft nog maar een beginner dus alle hulp is welkom!
Reply With Quote
  #8  
Old 05-04-2011, 22:04
h6yes h6yes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 187
Default

iemand nog suggesties ?
Reply With Quote
  #9  
Old 05-04-2011, 22:40
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Bij een NZ stel je de ontsteking af op de krukaspoullie en niet op het vliegwiel.
Je moet de stroboscoop richten op de krukaspoullie. Evt. het kerfje even wit maken zodat deze duidelijk zichtbaar is. Als het kerfje niet op het merkteken uitkomt kun je door de verdeler te verdraaien de ontsteking inderdaad op tijd zetten.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-04-2011, 23:01
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Denk ook om het verwijderen van de vacuumslang van de ontstekingsvervroeger...
Niet aangesloten: +/- 850 RPM --> 5 graden vóór.
Zodra je 'm aansluit, moet ie richting 16 a 18 graden voorontsteking lopen.
'T is maar een tip.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #11  
Old 06-04-2011, 05:50
h6yes h6yes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 187
Default

Dank je bas, dat antwoord wilde ik horen . Nu moet het zeker lukken. Ik probeer het en laat het weten. Thanx
Reply With Quote
  #12  
Old 06-04-2011, 16:28
h6yes h6yes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 187
Default

Gelukt, stelde inderdaad niet veel voor. Ontsteking stond idd verkeerd. Opgelost.
Bedankt!
Reply With Quote
  #13  
Old 06-04-2011, 17:32
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Aanvulling op je vraag waarom het bij jou via de krukaspoulie moet is, omdat je een smallblock hebt.
Alleen bij bigblocks wordt de ontsteking via het vliegwiel afgesteld. 16V is bigblock
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #14  
Old 06-04-2011, 17:39
h6yes h6yes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 187
Default

Thanx Yellowbug!
Reply With Quote
  #15  
Old 08-04-2011, 10:20
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by Bas
Bij een NZ stel je de ontsteking af op de krukaspoullie en niet op het vliegwiel.
Je moet de stroboscoop richten op de krukaspoullie. Evt. het kerfje even wit maken zodat deze duidelijk zichtbaar is. Als het kerfje niet op het merkteken uitkomt kun je door de verdeler te verdraaien de ontsteking inderdaad op tijd zetten.

Ik heb de ontsteking bij mijn NZ ook vervangen, maar hem per ongeluk wel op de O gezet. Motor slaat wel aan en trekt ook wel, maar pingelt dus wat.

Wat is nu de beste methode:
- ontsteking iets naar voren (in 1-3-4-2 richting) verdraaien bij draaiende motor en gewoon op het gehoor doen?
- merkteken krukaspoelie weer op O draaien, ontsteking loshalen, motor met de hand tot Z draaien en ontsteking weer monteren? Moet ik hem dan 2x ronddraaien of niet ivm verhouding krukas-nokkenas?

Johan.
Reply With Quote
  #16  
Old 08-04-2011, 10:40
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Beste methode is om met de stroboscooplamp de boel af te stellen.

Kun je niet even een stroboscoop lenen? Is wel zo makkelijk. Wat jij wilt lijkt me niet handig.
Reply With Quote
  #17  
Old 10-04-2011, 11:53
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Ja ja, ik weet het, vroeg me alleen af of het zo kon.

Weet iemand trouwens wat er gebeurt bij een NZ als hij 180 graden verkeerd staat? Moet hij dan kunnen starten en draaien of niet?
Reply With Quote
  #18  
Old 10-04-2011, 12:03
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Normaal gesproken niet, tenzij je je bougiekabels ook 180graden hebt verpolaatst.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #19  
Old 10-04-2011, 12:36
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Bougiekabels zitten gewoon zoals het hoort. Motor start en draait ook helemaal goed. Alleen de rotor wijst naar kabel 4 ipv 1 als het merkteken op de krukaspoelie bij de Z staat. Dan lijkt het erop dat iemand ooit de nokkenas 180 graden heeft verdraaid bij het vervangen van de distributieriem.

Maakt niet uit verder, maar toch wel handig om te weten. Weet ik in elk geval zeker dat die ooit vervangen is.
Reply With Quote
  #20  
Old 10-04-2011, 16:53
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Als je de krukas nog een keer 360 draait, staat de rotor wél op het merkteken.
Het gaat erom, dat als de 1ste cilinder in compressieslag staat, dat dán de vonk komt net voor het bdp. Jij hebt gekeken terwijl de vierde cilinder in compressieslag was
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum