#1
|
||||
|
||||
230 - 380 kennis gevraagd
Weet niet of ik het hier mag posten (is deels auto gerelateerd )
Ik heb een nieuw apparaat voor in m'n werkplaats. Het is een oud beestje maar werkt nog prima Probleem is, ik heb NOG geen krachtstroom in de garage, dat ga ik over een maandje ofzo aanleggen. Dat ding werkt nog op 'oude' 4-polige krachtstroom (dus zonder 0) Toch zou ik daarvoor al graag mijn apparaat gebruiken. Nu haalde ik even de kast op en vond het volgende op mijn elektromotor: Dit betekent dus dat ik de motor ook op 230 kan aansluiten. Nu weet ik dat ik 'm even anders moet aansluiten. MAAR.. heb ik nu perse een condensator ertussen nodig? En zo ja, welke waarde moet deze hebben? En hoeveel ga ik in vermogen achteruit? Mijn elektrokennis van het lichtnet is in de loop der jaren vervaagd en daarom hoop ik dat er hier iemand is die het mij kan uitleggen/mijn kennis kan opfrissen
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#2
|
||||
|
||||
Frequentieregelaar er tussen.. Kun je hem op 380 laten en hoef je niet je stoppenkast aan te passen.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#3
|
||||
|
||||
Maar die zijn behoorlijk prijzig toch? Over een maandje ongeveer (wanneer ik vrij heb :p) ga ik krachtstroom aanleggen in de garage. Heb al krachtstroom thuis maar moet deze nog doortrekken naar de garage. Dus dacht misschien aan een tijdelijke oplossing
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#4
|
||||
|
||||
wat is prijzig.. ik heb hem in de garage. en de krachtstroom lekker in huis op de inductie.
kan je ook nog eens het aantal toeren regelen etc
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#5
|
||||
|
||||
Je kunt deze aansluiten op 2 manieren in ster op 380v of in driehoek op 3x220v om even in de elektra termen te blijven.
Kijk even op Google onder " compressor aansluiten ster driehoek" of compressor 380 op 220 aansluiten. Kun je veel schema's vinden waaronder ook 1 zodat je hem op 1x220v kan aansluiten, hij zal dan niet zo snel/hard draaien als op krachtstroom en dus langer duren voordat hij vol is Heb toevallig vandeweek alles uitgezocht, heb zelf een compressor gekocht waarvan de relais kast niet meer werkten en alles vervangen en opnieuw aangesloten heb
__________________
my car history: ford escort rs, audi a3, bmw e30 3serie cabrio, polo 6n full option, bmw e39 5serie sedan, golf mk3 gti 5deurs en nu mijn mk2 gti oldtimer |
#6
|
|||
|
|||
Tja dit kan je op verschillende manieren oplossen.
Wat ga je precies mee aandrijven als ik vragen mag? Het is een kleine motortje, dus opzich moet je wel weg komen met een steinmetz schakeling. http://nl.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling vuistregel is iets van 63uf per kw ofzo. Nadeel is wel is wel dat de motor zijn vermogen niet gaat behalen en opstartkoppel erg laag zal zijn. (vermogen 70% ofzo gok ik) Als techneut ben ik dus niet zo heel erg gecharmeerd van deze fop schakeling. Maar het wordt vaker gebruikt. Kost je alleen een condensator en die is niet zo heel duur. Permanent zeg ik nee, plaats dan een regelaar (met alle bijkomende gadgets) of regel een 3 fase aansluiting. Maar voor de hobby is het een goedkope prima oplossing. Dat oude spul is vaak oersterk dus als de motor de nodige reserves heeft trekt ie het wel. Last edited by arthur : 30-03-2014 at 23:17. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Een frequentieregelaar kan de spanning niet omhoog transformeren, deze kan enkel het signaal regelen. Nu is deze motor ook geschikt voor 220/230v dus kan je hier wel evt uit de voeten met een regelaar. Veel voorkomend misverstand overigens... de regelaar is dan hoofdzakelijk om en de 1 fase 3 fase te maken. (120 graden faseverschuiving). |
#8
|
||||
|
||||
Pff, dat is me teveel moeite allemaal.
Ik heb al een 25 meter krachtstroom verlengkabel geregeld , dan maar even tijdelijk met zo'n snoer leggen voordat ik alles mooi in ga bouwen
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#9
|
||||
|
||||
Gewoon lekker in ster laten staan Sven, de oude 4 polige krachtstroom is trouwens zonder aarde...de nul zat er wel degelijk. Eigenlijk heb je bij alleen motoren nooit geen nul nodig zolang ze 3 fase draaien, alleen een aarde voor je gemoedsrust...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|