View Single Post
  #5  
Old 28-09-2017, 07:49
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

webers niet doen..ga je spijt van krijgen..omdat die vlak boven het uitlaatspruitstuk zitten worden die loeiheet,toch zeker bij een buitentemperatuur van over de 20 graden..stadsverkeer/filerijden
in de rally of cross word het wel veel gedaan ,maar dat is een heel andere doelgroep
en nee zelfs een kilometer heatwrap om de buizen van het uitlaatspruitstuk heen maakt uiteindelijk weinig verschil
het feit dat ze nieuw ook niet meer te koop zijn ,enkel NOS of gereviseerd ,maakt het al een stuk moeilijker
een maat van me heeft ze ooit even op een 83er GTI gehad ,bij Biesheuvel vandaan en bij een toen goede tuner af laten stellen op de rollenbank..
eigenlijk liep die set up alleen goed bij vol open gas en bij steenkoude motor op choke..
alles wat daar tussenzat was zeker niet beter dan een goedlopende K Jet..
ook veelste gevoelig voor schommelingen in temperatuur/luchtvochtigheid..
ik ben misschien te kieskeurig daarin,maar als het niet fijn rijd allround gaat het tegenstaan..

ik zou je adviseren (maar wie ben ik)..om je bestaande blokje gewoon met nieuw materiaal weer netjes te maken..
nieuwe lagers, keerringen,pakkingen ,blokje laten honen,misschien nieuwe zuigers erin.
zoveel mogelijk vervangen van het injectiesysteem,injectoren,branstofpomp etc
met de moderne technieken een zo goed mogelijk blokje in elkaar zetten..eventueel geheel blueprinten..
een goed gereviseerd origineel blok ,loopt al een heel eind beter dan een blok met een bak kilometers erop en misschien 1 of 2 afwijkende cylinders er tussen

verder in ogenschouw houden dat de 1600 iets moeilijker 'op te voeren' is..
qua uiterlijk bijna gelijk aan een 1800,maar van binnen totaal anders..
ook heb ik het idee dat ze iets gevoeliger zijn voor big end schade..
ander karakter ook..koppel is anders..
houd jezelf ook niet voor de gek ,om te denken dat enkel een scherpe nokkenas je 15 pk gaat opleveren..
ik zag het woord 5E warmdraairegelaar ook al voorbij komen..ook nooit doen op een standaard blok..fatsoenlijk erop lopen gaat hij NIET doen..de naald van de benzinemeter doen verschuiven dat wel..en gruwelijk te rijk lopen..
begin na revisie met een goed group N systeem met spaghetti
daarna (of gelijk tijdens revisie,kop is er toch af)..de kop laten bewerken en polijsten en eventueel een nokkenas met Schrick profiel,maar nooit warmer dan 276..en met verstelbaar tandwiel
hiermee zou je rond de 120-125 pk optimistisch uitkomen..
het is wel min of meer verplicht om een goede 'oldskool' tuner op te zoeken die kennis van zaken heeft en K jet kent
de afstelling is cruciaal hierin..zomaar een beetje aan de Co schroef en ontsteking gaan rommelen gaat niet goedkomen..
je zult meerdere runs moeten doen om aan een optimaal gemiddeld resultaat te komen..
persoonlijk zou ik dan met een 1600 niet verder gaan,tuurlijk je kunt verder gaan met een 2 liter onderblok..knife edged krukas ,302 graden nokkenas max grootte kleppen etc etc..
maar dat kost je een jaarsalaris ,en in 'mijn' tijd heb ik enkele jongens gezien die dan met pijn en moeite aan 150-160 pk kwamen..
de beste basis om te tunen is toch een 1800..al kost dat ook een kapitaal..
been there ,done that..

veel succes ermee alvast..
Reply With Quote