View Single Post
  #58  
Old 20-10-2020, 11:52
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Je kan hogere compressies aan met hoger octaan getal omdat een het hogere octaan getal voor een klopvastere brandstof zorgt, en hoge compressie sneller voor klop zorgt. In het verleden, voor de klopsensor, werd er gewoon van uit gegaan dat je 95 tankt en zorgden de ontwerpers ervoor dat de auto goed liep op 95. Je kon dus 98 tanken maar je kreeg er geen extra vermogen uit. Door de klopsensor kan je auto zich dus aanpassen aan de brandstof die in je tank zit. Dus neen, 95 tanken laat je auto niet slechter lopen



Dat inbusje op de verschildrukregelaar heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat dat een fabrieksinstelling is. Er wordt in de Bentley boek niet over gepraat, denk niet dat het de bedoeling is dat je daar aan draait.

De ontstekingsmodule bevat de transistoren die je ontsteking aansturen. het maakt dus inderdaad de puls. Heb het blokje al eens open gehad, de mijne was stuk en ik was nieuwsgierig.. Doe dat niet bij eentje die werkt!

Wat betreft de bougiekabels, had je deze al niet vervangen of herinner ik me dat verkeerd?


Heb je ergens een uitleg van de klopsensor, liefst specifiek die voor de KE-Jet. Ik meen me ooit eens iets gezien te hebben waar in stond hoe hij de ontsteking vervroegde op zoek naar een werkende setting.

De verschildrukregelaar wil ik nog wel een keer verder bekijken inclusief at inbusje. Het zal zeker een fabrieksinstelling zijn en het feit dat hij niet in het werkplaatshandboek beschreven wordt doet vermoeden dat je er in de afstelling niet direct aan hoeft te zitten, maar ik sluit het niet uit. Daarnaast zou ik denken dat als je met de 3mm inbus nog in bereik kan komen, dan doet de Lambda de rest. Dit lijkt me meer om in bereik te komen. Volgens de Amerikaan heeft het verdraaien en een verschil tussen 0.4 en b.v. 0.3 veel impact op het lopen van de motor.

Tot slot zat ik gisteren nog eens jouw topic door te lezen waarin je een paar jaar geleden worstelde met jouw PL en uiteindelijk terecht kwam bij de ontstekingsmodule. Je hebt hem al eerder gehint en ik moet die zeker uitsluiten. Wat ik me afvraag: loopt jouw PL nu als een zonnetje? hoe constant was de ontsteking voor de wisseling van de module? was het overduidelijk de oorzaak (naast alle andere zaken die de auto een beetje beter lieten lopen)? ik merk ook dat de motor bij alle aanpassingen (bougies, injectoren etc) allemaal wel iets beter gaan lopen, maar dat het hoofdprobleem blijft bestaan.

De kabels zijn inderdaad als eens vervangen en ik heb toen niet zuinig aan gedaan. Ze zijn al wel 15 jaar oud inmiddels, maar zeker niet veel kms.
Reply With Quote