Thread: Zelf stralen
View Single Post
  #3  
Old 20-01-2008, 14:39
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Ik heb zo iets aan boord staan, voor het onderhoud aan mijn schip.
Ik heb een 10 bar compressor, met een 180 liter tank eraan.
Het werkt heel aardig, maar het vergt wel wat oefening! Ik werk natuurlijk met dik staal (8 mm en meer) dus ik kan me wel een foutje permiteren. Met een auto is dat natuurlijk wel anders. Belangrijkste is, de afstelling van het lucht/grit-mengsel te bepalen.
Je hebt wel voldoende capaciteit nodig qua compressor. Niet zozeer de druk (gewoon standaard 8 bar volstaat), alswel de liters per minuut/uur.

Zoals Ruud al zei, vraag eerst eens naar het "verbruik" van het apparaat, dit zal bepalend zijn voor je keuze voor een compressor (met tank, natuurlijk).

Je kunt er grote oppervlaktes mee stralen (ik doe er mijn schip immers mee :p) en het geeft een gigantische tering-bende! Ik weet niet met voor voor materiaal je wil stralen, ik werk met straal-grit, dat is aardig grof. Dit kan ik zo'n 3 Ã* 4 keer her-gebruiken. Dus als het vat leeg is, alles opvegen, door een zeef, en weer gebruiken. Dit levert een aardige besparing op.

"Bezint eer ge begint!" is mijn advies. Bij verkeerd gebruik kun je meer schade aanrichten dan je al hebt. Als je dit werkelijk zelf wilt gaan doen, zorg dan, dat je een proeftukje hebt, bv een oud stuk plaatwerk wat niet meer te redden is, en dus stuk mag gaan. Oefen hier op, blaas je door goed staal, kan het geen kwaad. En je kunt zo goed de meng-verhouding van grit en lucht bepalen.

Succes ermee!
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote