Thread: VW Golf mk2 R36
View Single Post
  #142  
Old 13-11-2020, 23:16
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by giuliettaevo
Een kooi met gewone stoelen en gordels is geen heel goed idee. Risico dat je met je hoofd tegen de kooibuizen aankomt bij een aanrijding of slippartij is in dat geval aanzienlijk en dat komt je gezondheid niet ten goede.

Een kooi in een straatauto is eigenlijk nooit een goed idee. Lastig voor de brandweer als je eruit geknipt moet worden en als je een verkeerde constructie hebt of het verkeerde materiaal dan kun je zelfs ernstig letsel oplopen... Gespiest worden op een buis lijkt me geen pretje.


Volgens mij sprak ik niet over gewone stoelen en heb nieuwe kuip/Sport-stoelen staan, maar plaats ik nog even niks over De 3-punt gordels blijven , want vind de 4-punt gordels helemaal niet wat en is mij het risicoverschil wel waard.

Voor wat de kooi betreft, ben ik jaren lang FIA gecertificeerd geweest, heb zelf de buig- en uitslijpmachines hier voor en is deze volledig vervaardigd uit naadloze 25crmo04 buis.

De kooi heeft niet alleen de functie van veiligheid, maar ook om het chassis stijver te krijgen, want de mk2 is erg zwak op de deuropeningen en knapt hier flink van op. In diverse straatauto's zoals de Porsche gt3 RS is hij standaard geleverd en met straattoelating en 3-punt gordels ook nog.
Echter is dit is niet overal toegestaan, niet om de redenen die jij noemt, maar voor als je een voetganger raakt of voor als er bv een motorfiets de zijkant in rijd, want valt dan in een buizenconstructie ipv dat de auto deze klap op vangt. Oftewel, beter voor de inzittende vd auto dan de medeweggebruikers en is hier om verboden in veel landen.

Dingen als brandweer en uitknippen hoor je ze ook niet over bij de rally en race auto's enz en ben ik het niet met je eens. De scharen van tegenwoordig zijn aangepast op het sterke koolstofstaal wat er tegenwoordig in de nieuwere auto's zit en gaat een buis ook wel lukken, zo niet, pakken ze de slijptol maar. Er zijn altijd plussen en minnen en behoord tot de afweging. De mensen kopen immers ook geen cabrio omdat ze er dan makkelijker uitgehaald kunnen worden na een ongeluk denk ik dan maar.

Een rolkooi kan een verbetering zijn, mits deze goed gebouwd en gemonteerd zit. Deze constructie heeft ook nadelen, maar voor mij zijn er meer plussen dan minnen waardoor ik er toch voor kies om in te bouwen.
Ook word hij er niet zo maar even vast gezet met een paar bouten door het 0,8mm blik, maar voor elk montage punt zit er verstevigingen in het chassis gelast enz.

Je mag er van vinden wat je wilt, maar een kooi is veiliger zolang je alles maar op de juiste manier klaar maakt/bouwt en monteert enz. 4-punt-gordels zouden een goede verbetering zijn, dat ben ik met je eens, maar ga ik niet doen.


Reply With Quote