View Single Post
  #17  
Old 26-10-2020, 08:23
Monaro Monaro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2019
Posts: 1
Default

Hello from Australia,

I realise this thread is 10 years old now and sorry for not speaking Dutch, but this is the only place on the internet where I have seen this Sanpet DC100 tacho/clock and I was wondering where you got it from? My father had one in his car in the 80's and I'd love to be able to get one again.

Thank you,

Adam

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
Hallo forummers!

Mss dat jullie mij kunnen helpen?
Ik heb onlangs een aftermarket toerenteller met digitale klok gekocht, NOS uit de tijd van mijn fire and ice; leuk dacht ik!




Minder leuk is dat de Engelstalige gebruiksaanwijzing onvolledig is.
Er zitten namelijk 4 draden aan:
te weten een rode, een zwarte, een witte en een groene.
(Ik ben er inmiddels nu wel achter dat de rode de constante + is en de witte de geschakelde +, dus via het contactslot)

De gebruiksaanwijzing spreekt namelijk alleen maar van de zwarte (= negatieve aarding) en van de groene:
"GREEN WIRE:
Connect to the breaker point terminal on the side of the distributor.
If it is more convenient, you may follow the wire from this terminal to the coil and make the connection at that point."


...en hier gaat het nu om; met mijn Engelse talen-kennis, kom ik niet verder dan de groene dus aan te sluiten aan de 'bougie-kabel' van de bobine (='coil', toch?)
Maar als ik dit doe, start-ie niet meer... Maak ik met de groene draad contact terwijl de motor loopt, slaat die dus óók af (Kortsluiting?) Mijn vertaling klopt dus niet...

Dus: Wáár moet ik die groene draad nu wèl op aansluiten?
(ik neem aan dat de 'tacho' via die groene draad een puls vanaf de ontsteking ergens moet krijgen, om het toerental te kunnen meten)

LAAT MAAR HOREN, GRAAG!
Reply With Quote