View Single Post
  #479  
Old 04-06-2020, 08:37
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Gisteravond aan de slag geweest met het opbouwen van de tor, niet zo foto-intensief geweest gezien ik gefocust was op het volgen van de VW werkplaatshandleiding zodat ik niks zou vergeten




Ondertussen is de cilinderkop gemonteerd en staat de motor eindelijk juist op tijd. Al met al anderhalf uur aan het meetklokken geweest om de nokkenas in de juiste timing te krijgen.. Telkens als ik de uitlaatnok precies goed had staan (volgens opgave van Schrick 1,96 mm lift in BDP) klopte er na 2 keer draaien niks van de Inlaattiming (deze zou 1,33 mm in BDP moeten zijn).

Na anderhalf uur gefrustreerd draaien en meten schoot mij eindelijk te binnen dat ik de nokkenas 180° verkeerd had staan.. In de VW handleiding staat dat op BDP (met originele nokkenas) de nokken van de eerste cilinder naar boven moeten wijzen bij het inbouwen van de nokkenas, maar dit is dus enkel voor het inbouwen van de nokkenas los van de motor.

Logisch nadenken bracht het inzicht dat na BDP eerst de inlaatslag gemaakt wordt, dus moet eerst de inlaatklep open gegooid worden. Na de nokkenas 180° gedraaid te hebben (met de zuigers halverwege de cilinders om geen kleppen te raken) en de timing nogmaals met het verstelbare nokkenastandwiel te hebben afgesteld op de Schrick specificaties (en beide nogmaals 4 keer gemeten te hebben voor de zekerheid), klopte alles gelukkig als een bus!
Reply With Quote