View Single Post
  #25  
Old 21-01-2018, 11:06
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Hallo,

Sorry dat ik hier geen reply meer gezet heb.

Uit dit project zijn vooral conclusies getrokken. Het ging me om de inzichten. Ik had altijd vraagtekens bij de lengte van de spruitstukken die voor carbs te koop zijn. Er zijn 2 inlaatspruitstukken te koop voor 16v motoren, korte, en nog kortere. Op verkoopsites staat dan dat de langere voor een hoog koppel zorgen bij laag toerental, en de korte voor veel vermogen bij hoog toerental.

Ik heb de berekeningen uitgevoerd, en ik kan niet anders concluderen dat dit een onzinverhaal is. Beide buislengtes zijn geschikt voor pulsdrukvulling als de motor meer dan 9000 rpm draait. Ook zijn de buizen zo kort, dat atomisering van de brandstof relatief weinig tijd heeft.

Ook de drukvallen in de spruitstukken gaven veel inzicht. Iedereen die carburateurs op zijn motor heeft gemonteerd en zegt dat zijn of haar motor "beter ademt" zit er naast. Als er al vermogenswinst behaald is, komt dat door de onafhankelijke cilindervulling. Maar vaak zie je dat mensen ook een andere nokkenas monteren i.c.m. carburateurs, en die hebben een veel grotere invloed op de prestaties van de motor.

Door carburateurs op een motor te monteren gaat het volumetrisch rendement van de motor drastisch naar beneden, en dat wil niemand. Het is beter de injectie te behouden, en elke cilinder te voorzien van een eigen gasklep. Het is daarbij verstandig de inlaatbuizen zo lang mogelijk te laten. Voor 2000 rpm moet je een lengte van ±1,5 m hebben, voor 5000 rpm ±0,6 m, maar let op, dit verschilt per nokkenas. Voor geblazen motoren is deze lengte van ondergeschikt belang, omdat er al een overdruk in het kanaal heerst.

Het inlaatkanaal polijsten kan helpen, maar minimaal. Dit komt doordat de gassnelheid in het kanaal zo hoog is, dat je een "isolatielaagje" tegen de buiswand krijgt. De vermogenswinst die hiermee verkregen wordt is te danken aan de toenemende buisdiameter (en dus toename van het volumetrisch rendement). Wat wel helpt, is het uitlaatkanaal zo glad mogelijk te maken en deze buislengtes te optimaliseren, zodat de ene cilinder de andere "leeg trekt". Hier komen de bekende spagettispruitstukken om de hoek kijken.

Mijn carburateurs gaan weer in de verkoop dus.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote