View Single Post
  #3  
Old 27-05-2020, 08:00
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Quote:
Originally Posted by slinecab
1: Grootlicht rechts vs links: rechts en links meet ik ong. 0,10V als dimlicht aan staat, zodra ik groot licht aanzet gaat links naar 11,33V en rechts naar 0,01V.


Er komt dus
- of geen spanning aan bij je RV grootlicht
- of je hebt geen massa

Actie:
1) Met je multimeter van de massa-aansluiting op je lamp, naar de massa van de auto (ik pak altijd de accu, zeker goed) doormeten op weerstand. Indien 0 ohm of dicht daarbij; massa ok

2)Je voeding terug volgen naar de bron. Dus met de multimeter spanning meten op opeenvolgend: Stekker op lamp, de uitgang zekering voor grootlicht, de ingang zekering grootlicht, de uitgang grootlicht van je lichtschakelaar en de ingang van je lichtschakelaar (30 en ook 15). Overal waar je meet zou deze rond de 12V (stilstaande motor) of 14V (draaiende motor) moeten liggen.


Quote:
Originally Posted by slinecab
2: Achterlichten: links meet ik 11,33V en rechts 8,43V (bovendien klapt die soms zomaar uit en aan!). --> ook hier massa opgefrist, zijn 2 kabels naar zelfde punt.


De linker is aan de lage kant (duidt op slechte massa, overgangsweerstanden of slechte accu), de rechtse is onacceptabel.

Storing zoeken op dezelfde manier als hierboven. Vaststellen dat massa goed is, indien ja, voeding terugvolgen.
__________________
Reply With Quote