View Single Post
  #80  
Old 27-09-2018, 20:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Bedankt ga het een sgoed doorlezen de test met de bougiekop heb ik daarstraks ook gedaan,maar geen vonk.

Dus hoe nu verder?

Geen vonk? Hmm wel het probleem van geen vonk hebben en het relais dat niet schakelt kan best wel eens één en dezelfde oorzaak hebben.
Wat voor ontsteking zit er op?

Ontsteking ziet er ruwweg zo uit: lijn 15 komt toe op de bobine, loopt door de primaire spoel en komt er weer uit aan pin 1, die is verbonden met hetgeen wat de ontsteking schakelt. Dit kunnen contactpuntjes zijn, of een ontstekingsmodule waar transistors in zitten die voor het schakelen zorgen. Op jouw motor gaat dit normaal het laatste zijn. Die module, of de contactpuntjes, zijn dan weer verbonden met de massa. De ontsteking wordt dus naar massa geschakeld, het schakelmechanisme zit na de verbruiker (de bobine).
Binnenin de bobine wordt van die binnenkomende lijn 15 afgetakt naar een secundaire spoel van enkele kilo ohm groot qua weerstand. De verhouding tussen de weerstanden van de spoel zorgen voor een vergroting in spanning in de secundaire spoel. De secundaire spoel (klem 4 als ik me niet vergis) gaat dan naar de verdeler die de vonk verdeelt naar de juiste bougie.

Dus, gezien jouw relais pas geactiveerd wordt als er een signaal op klem 1 komt te staan, en het signaal er pas komt als de ontsteking geschakeld wordt (in jouw geval door een ontstekingsmodule of de DTA), dan zou je kunnen denken of de ontsteking wel werkt? Zeker gezien je ook geen vonk hebt, wat ook kan veroorzaakt worden door een niet werkende ontsteking.

Snap je waar ik naartoe wil?

(ik ga er hier van uit dat je transistorontsteking hebt omdat dat normaal is wat op de G60 zit. In jouw geval met die DTA erop neemt die de onsteking misschien voor zich, ben niet vertrouwd met dat systeem)
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote