Thread: Co te hoog vr6
View Single Post
  #11  
Old 06-11-2019, 13:56
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,155
Default

Quote:
Originally Posted by nanneborn
Bedankt voor je reactie, er zit een handgemaakte rvs uitlaat onder, geen kat. Vorig jaar is hij zonder probleem door de rdw keuring gegaan. Ik heb wel de uitlaat er onder uitgehad ivm mijn cutout klep. Alles is luchtdicht dit heb ik nagelopen. Ik heb ook de lamba sensor los gehad. Misschien deze eens nakijken.
Wat bedoel jij met een brandstofdrukpotje ?



Dat is het potje met tuutje op de brandstofrail waar vanaf het inlaatspruitstuk een vacuumslang naartoe hoort te lopen. Deze past a.d.h.v. de onderdruk de brandstofdruk iets aan.

Dan inderdaad even checken op valse lucht! Ben alleen wel benieuwd of de VR zonder kat aan de 0,5% komt. Zal die i.v.m. de lambda-regeling wel aan moeten voldoen.

Maar.. Zoals gewoonlijk is het een kwestie van de interpretatie van de regels, lees hier:

Artikel 41

Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:

4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;

3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;

0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;

0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;

1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;

0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.

-------------------------------------------------------------------------------------

Uit de eis voor 0,5% maak ik duidelijk op dat het voertuig een lambdasonde ÉN een katalysator moet hebben. Echter als jij op het kenteken pasje een U9 markering hebt staan, moet je ongeacht de aanwezigheid van deze systemen stationair een CO van maximaal 0,5% hebben.
Reply With Quote