View Single Post
  #97  
Old 13-12-2020, 09:19
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

8v motoren draaien in de regel wel iets minder toeren bij 120..
mijn maat zijn 87er KR 16v ging al rap richting de 3750 toeren aan 120 ..die reed gemiddeld zo'n 1op 10 op toen superbenzine (1994/5/6)
ik moet nu even als kanttekening erbij zetten ,aangezien ik geen ingenieur ben zoals volgens mij het grootste deel hier in dit topic..
en ik heb al helemaal geen kaas gegeten van alle waardes en meetresultaten..
maar ik heb deze autos gekend toen ze vrijwel nieuw waren..
probleem is,is dat jullie ze gaan lopen vergelijken met een Golf 7 qua loopcultuur..
het is oude techniek..ooit gebouwd en ontworpen toen materialen en brandstoffen anders waren..
nogmaals ik heb ze bijna nieuw meegemaakt en nooit een auto met K(e)Jetronic meegemaakt die echt fluweelzacht liep onder alle omstandigheden..
er is een reden waarom VW,Mercedes,BMW er mee gekapt zijn in de jaren 80..
de 1 iets eerder dan de ander..maar goed..
ik heb zelf vroeger zoveel aan dat spul gerommeld..soms van een beter lopende dingen uitwisselen totdat je het gevonden had noem maar op..
dus geen eindeloos componenten doormeten voor die 0,00001 ohm verschil etc.
ik ben gelukkig de helft vergeten..
maar de belangrijkste dingen zijn..je brandstofpomp en accumulator ..systeemrestdruk..vacuumlekken ..injectoren die druppelen..een veelste rijke of arme CO afstelling op de luchtweger..de warmdraairegelaar,als die niet goed is neemt hij je mee voor een leuk reisje..richting de hel..
bovendien zijn deze systemen zo gevoelig voor buitentemperatuur..mijn GTI's voelden in de vrieskou altijd aan ofdat ze 10pk meer hadden..
iets wat in de winter perfect loopt ..loopt in de zomer gewoon 'anders'..
al mijn GTI's type 1 hadden in tropische temperaturen last van vapour lock bij bijvoorbeeld filerijden ...
klaagde toen iedereen over..de brandstofleidingen op het schutbord werden dan zo warm dat hij uiteindelijk er gewoon mee stopte..daar heeft VW ook nooit iets mee gedaan..(terugroepactie o.i.d)
als je door de bak genomen een auto hebt met Kjet die warm en koud goed aanslaat ,goed trekt ,niet overmatig drinkt..en min of meer fatsoenlijk stationair draait .ben je al een heel eind..
stationair ga je nooit een euro op het kleppendeksel kunnen laten balanceren..
de 1e keer start je hem koud..dan loopt meneer 1200 toeren ,de dag erop 900
heb autos meegemaakt met brandstof filters die bijna potdicht zaten die nagenoeg perfect reden..en autos die dealer onderhouden waren die liepen als een natte krant..
bij de lokale VW dealer was er 1(!)monteur die min of meer mijn aanspreekpunt was..de rest trok er zijn handen vanaf als het te moeilijk werd..(is inmiddels dood helaas)
daar verander je helaas niks aan..
die systemen stammen uit een tijdperk dat de meeste auto's nog een handchoke hadden of zo'n fijn Pierburg ding..
dan is dit al heel wat..
Reply With Quote