View Single Post
  #1  
Old 15-12-2015, 00:04
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default 1.9TDI: >120km/h = Noodloop

Hallo allemaal,

Sinds een aantal dagen heb ik een Golf 3 1.9TDI. Weet niet of t een 1Z of AFN is omdat hij vlak voor 2.000 rpm zien piek trekkracht lijkt te hebben. voelt als een vnt. op papier staat 66kw en wanneer ik onder de motorkap kijk zie ik het simpele zwarte kapje van de 66kw's en niet het mooie kapje met de rode i erop. Auto rijdt als de brandweer en bereikt zoals ik al zei vlak voor 2.000 rpm de piek koppel en daarom dacht ik, dit kan geen 66kw met een wastegate turbo zijn.

maar goed. het probleem doet zich voor wanneer ik in zijn drie en vier boven de 3.500 rpm kom en in de vijf boven de 120km/h kom. plots voel ik dan een dip in vermogen en lijkt de turbo verlamd. wanneer ik de motor opnieuw start is het volle vermogen weer beschikbaar. het gaat hier dus om de noodloop. Weet helaas niet genoeg weet van deze tdi's en weet dus niet zo goed of ik nou met een 1Z of AFN te maken heb en of er dus wel of niet sprake is van een VNT turbo, dan zou het aan de schoepen kunnen liggen, maar misschien de lmm of N75. maar ja ik weet t niet.

Hoe kan ik zien of t een 1Z of AFN is, en waardoor zou die steeds in de noodloop komen? (zoekfunctie al gebruikt maar word er niet wijzer op)
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote