View Single Post
  #1403  
Old 26-11-2013, 22:59
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Kleine update, ik heb beide blokken (ARC & AFH) even uit elkaar gehaald om te zien wat de staat is en de verschillen te ontdekken.
De AFH is over het algemeen in goede staat. Bij de ARC daarentegen kwam ik bij het loshalen van de kop iets minder leuks tegen:











Roestvorming in de twee middelste cilinders, waarschijnlijk door het lange stilstaan. Ik vraag me even af of dit nog te repareren is zonder een mega-overmaat zuiger (vanwege het boren om de roestvorming weg te krijgn) te moeten gebruiken? Is natuurlijk moeilijk te zeggen van zo een wazige foto maar heeft iemand hier misschien meer ervaring mee?

Zoniet is het geen ramp want ik kan ook het AFH-onderblok gebruiken en dan de ARC-krukas daar in zetten, maar het ARC-onderblok heeft nog wat meer voordelen heb ik ontdekt.
-Ten eerste heeft deze standaard zuigerbodemkoeling, dit is echter met wat moeite ook nog wel in het AFH-blok in te bouwen.
Verdere verschillen:
-De ARC heeft een uitsparing voor een krukaspositie-sensor, (kan later handig zijn):





AFH:






-ARC heeft verstevigingsribben op het blok, achterzijde:






AFH:





Voorzijde, ARC:





AFH:





De ARC is dus duidelijk het sterkere blok.

Verdere verschillen, de zuigers van de ARC hebben wat diepere (+/- 2.5mm) uitsparingen voor de inlaatkleppen, maar de zuigers kun je evt ook overzetten:
ARC:






AFH:






Verder voor de geïnteresseerden, de verschillen in de kop, waar het eigenlijk om te doen is, ARC:






AFH:






Duidelijk is dus te zien dat ten eerste de nokkenassen bij de ARC in het kleppen deksel zitten, maar het belangrijkste, dat de kleppen indirect door middel van stoterstangen worden bedient, en niet direct door de nokkenas zelf zoals bij de AFH. Ook heeft de ARC een extra tandriempje om de nokkenas aan te drijven (vanwege de nokkenasverstelling).
Meer in detail, ARC:






AFH:





Verbrandingskamers, ARC:





AFH:






Kleppen en inlaatpoorten zijn precies hetzelfde, AFH met ARC-pakking:






Uitlaatpoorten van de ARC zijn wel iets groter, AFH met ARC-pakking:





En ik denk binnenkort weer eens een echte update te kunnen doen!
Reply With Quote