View Single Post
  #1  
Old 16-05-2006, 16:23
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default 'Het grote voorbehandel topic'

Ik merk dat er, met mij, velen op dit forum zitten die zoveel mogelijk aan hun daily of aan hun restauratie object zelf willen doen. Ook de dingen waar de meesten onder ons geen kaas van hebben gegeten.
Sleutelen zal ons allen nog wel aardig afgaan: bij twijfel trek je een werkplaatshandboek uit de kast. Natuurlijk is er ook literatuur zat over lassen, voorbehandelen en spuiten, maar dit is een minder exact gebied. In elk werkplaatshandboek zullen de zelfde waardes staan voor het natrekken van die ene bout, maar de (les)boeken over de andere genoemde gebieden verschillen onderling nog al eens of zijn onvolledig.

Naar aanleiding daarvan zit ik met enkele vragen mbt tot het voorbehandelen van de wagen voor deze naar de spuiter gaat.
Er zijn al enkele dingen aangehaald in het project-topic van Racelook en ook in deze rubriek in de topics van Reaper Customs, maar het leek mij een goed idee om de wat meer algemene grondbeginselen en vragen daarover in dit topic te plempen.

-De dingen waar ik veel tegen aanloop is het gebruik van termen doorelkaar. Primer, Washprimer, Primer met etsende werking (zelfde als washprimer), surfacer-primer en zelfs primer-surfacer. Ook de volgorde van de verschillende lagen wil nog al eens verschillen in de boekjes.

-Algemeen kunnen we stellen dat 1K-lak (dus zonder aparte verharder) gerust over een 2K-lak kan worden gespoten. 2K-lak kan echter niet op 1K-lak worden gespoten aangezien de thinner die ter verdunning van de 2K-lak dient invreet op de onderliggende 1K-lak. Maar hoe zit dit met waterverdunbare lakken en primers?

=Ik begin met een basis van Epoxy-primer aangezien deze een goede roostwerende basis vormt. Het is me alleen niet duidelijk of ik dit alleen op blank staal kan opzetten. Maw: Is het nodig om de wagen compleet kaal te schuren op de delen waar je met Epoxyprimer gaat werken?

=De delen die geplamuurd dienen te worden kunnen na de epoxy behandel worden of moet de plamuur op blank materiaal worden opgezet?

Ik heb nog wel veel meer vragen maar ik denk dat deze gaande weg wel aan bod komen.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote